Több bajnoki címet is elbukott 2007 és 2008 óta a Ferrari, nyernie viszont egyet sem sikerült. A korábbi kudarcok kapcsán gyakran megkapták kritikusaiktól, hogy túlságosan „olaszosan” működnek, nincs rend, túl sok az érzelmesség, túl hevesen reagálnak a sikerekre és a kudarcokra is. A lelkesedésük sokszor fogadkozásban nyilvánult meg, ám amikor nehézségekbe ütköztek, gyakran, elbizonytalanodtak, összezuhantak. És az is megesett, hogy egy meglévő hiányosságot túlbuzgósággal próbáltak ellensúlyozni.
Legutóbbi bajnoki esélyeiket jellemzően vagy azzal bukták el, hogy nem voltak képesek tartani a lépést év végéig a fejlesztési versenyben (2017, 2018), vagy azzal, hogy rengeteg hibát követtek el, akár technikai, akár stratégiai, akár egyéni szinten (2022).
Charles Leclerc 2019 óta erősíti a Scuderiát, és az elmúlt két évben sokat dicsérte jelenlegi csapatfőnökét, Frédéric Vasseurt, akinek fő erényét abban látja, hogy a siker és a kudarc esetén is féken tudja tartani a házon belüli érzelmeket, és irányt mutat, stabilitást ad a csapatnak. A monacói úgy érzi, az elmúlt hat évben sosem volt olyan jó a Ferrari mentalitása, mint jelenleg. „Sokat fejlődtünk, és szerintem sokat számított, hogy talpra álltunk a nehezebben kezelhető helyzetekből” – állapította meg, elsősorban a 2024-es év közbeni félrefejlesztésükre utalva, amiből a szezon utolsó harmadában futamgyőzelmekkel és egy erős autóval jöttek ki.
„Ki merem jelenteni, hogy amióta itt vagyok, most a legjobb a csapat mentalitása.”
Talán az érzelmek helyükön kezelésének része, de Leclerc óvatos, amikor a Ferrari idei versenyképességéről kérdezik. „Emlékszem, 2019-ben, az első ferraris napomon megérkeztem, és annyira magabiztos voltam a teszt után, mert jól ment. Aztán meg csalódnom kellett az első verseny után. Emiatt megfogadtam, hogy nem lesznek elvárásaim. Szóval nincsenek igazán elvárásaim. Ugyanakkor a mentalitás szempontjából a csapatunk most igazán jó helyzetben van, és ennek nagyon örülök” – emelte ki.
„Hogy mennyire leszünk versenyképesek, azt nehéz megítélni, mert nem tudom, a McLaren, a Mercedes vagy a Red Bull mekkorát fejlődött. Szóval várnunk kell. A mentalitás szempontjából, és ahogyan dolgozunk, nagyon jó szinten állunk, és ezzel nagyon elégedett vagyok.”
Nincs ellentmondás csapaton belül
Leclerc példákkal is illusztrálta, miért tartja erősebb, stabilabb csapatnak a mai Ferrarit. Az alapját ennek szerinte a kicserélődött vezetőség teremti meg. Vasseur 2023 elején érkezett a csapathoz, és amióta ő irányít, a Ferrari kis lépésekkel látható javulást ért el a korábban gyenge pontnak számító területeken. Átszervezte és hatékonyabbá tette a stratégiai csapatot, olyan közeget teremtett, melyben az autót tervező és fejlesztő szakemberek mernek ötletekkel előállni, kockáztatni, anélkül, hogy elbizonytalanítaná őket az esetleges hibák következménye. Emellett higgadtságra int, amikor fut a szekér, és bátorít, amikor nehézségekkel szembesülnek.
Vasseur irányítása alatt személyi változások is történtek. Első két nagy „igazolása” a szintén francia Loic Serra technikai igazgató, aki tavaly ősszel állt munkába, miután elhagyta a Mercedest, és a belga Jérome D’Ambrosio, aki a Mercedes csapatfőnök-helyettesi posztját hagyta ott, hogy hasonló szerepkört töltsön be Maranellóban. Leclerc szerint Vasseur remekül választott, mert ez a trió azonos mentalitást vall.
„Tetszik, hogy az érzelmek kezelésében hasonlítanak Fredre. Beszélsz Freddel, beszélsz Jérome-mal, beszélsz Loickal, és ugyanazt érzed. Ez jó dolog, mert ez egy nagy csapat, és nem mindenki beszél Freddel, Jérome-mal és Loickal, de mindhárman beszélnek sok emberrel a Ferrarin belül, és egy húron pendülnek, ugyanazt kapod Loictól, Jérome-tól és Fredtől is, ami nagyon fontos”
– mutatott rá Leclerc.

Ennek eredményeként nincs félretájékoztatás, belső ellentmondás és feszültség, van viszont egységes szemléletmód, ami fentről végiggyűrűzik az egész csapaton. „Nagyon-nagyon jól kezelik az érzelmeket, és egy olyan csapaton belül, mint a Ferrari, ahol sok az érzelem, az ilyesmit mindig jó dolognak tartottam” – emelte ki Leclerc.
Hogy mit is jelent ez a mentalitás és érzelemkezelés a gyakorlatban, azt Vasseur nyilatkozatai mutatják meg. A Lewis Hamilton érkezése körüli nagy felhajtás, illetve motivációs lökés kapcsán például ünneprontón hívta fel a figyelmet:
„Attól nem lesz bajnok, hogy ezrek szurkolnak neki. Ha versenyeket akarunk nyerni, ahhoz jó autó kell, és fejlődni kell minden egyes versenyen, valamint el kell végezni a munkát. Nem a szurkolók lelkesedésén múlik.”
Vasseur tudja, a Maranello körüli drámaszínházban nem mindig könnyű a lényegre koncentrálni. De úgy érzi, ők már megtanulták ezt, és jól is megy nekik. Ezt a tavalyi barcelonai félrefejlesztésükre adott válaszuk is megmutatta. „Az előző évünk egészen jól sikerült. A nehéz helyzetre is volt válaszunk, ami június-július táján állt elő, és vissza tudtunk jönni belőle, mert változtattunk a szemléletmódon, csapatként reagáltunk, és csapatként dolgoztunk. És ez lendületbe hozott minket, ami jó jele a csapatunk fejlődésének. Hamar újra versenyben voltunk.”
Jöhet baj, ha megvan az irány és a módszer
Leclerc szerint a nehézségek megoldásának folyamatában egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan dolgoznak a vezetők, mert az ő iránymutatásuk és mentalitásuk az alapja mindennek. Kiemelte, a mai szívóhatású autóknál nem az a kérdés, hogy adódnak-e váratlan problémák, hanem inkább az, hogy tudnak-e rá gyorsan és hatékonyan reagálni a csapatok. És a jelenlegi Ferrarit ő jónak érzi ebben.

„Szerintem ez a szabályokba van kódolva a mostani autókkal. Az autók hasa nagyon közel van a talajhoz, sokszor hozzáér. A talaj érintését nagyon nehéz reprodukálni a szélcsatornában és a CFD-ben, és ez teszi olyan bonyolulttá a mostani autókat. Ez sok problémát eredményez, és láthattuk, hogy sokszor nem is számítanak ezekre a csapatok. Talán ennél jobban is lehet őket előre jelezni, és dolgoztunk is ezen, de ha történik valami, amit nem látták előre, az máskor is megtörténhet. Ilyenkor rendkívül fontossá válik, milyen módon oldod meg a problémákat.”
„Ilyen szempontból sokkal jobbak lettünk, és ez a csapat mentalitásának köszönhető, annak, ahogyan a problémákat megközelítjük, és kezeljük az érzelmeket a csapaton belül. Sokat fejlődtünk, és ez fontos a gyorsabb talpra állás szempontjából, amikor kicsit nehezen kezelhető helyzetekbe kerülünk”
– mutatott rá Leclerc.
A recept tehát megvan, Vasseur szerint most már csak szigorúan kell tovább követniük. „Erre kell alapoznunk a munkát. Ha világbajnokok akarunk lenni, a célunkat kell követnünk, mindenben fejlődnünk kell, és minimálisra kell csökkentenünk a kihagyott lehetőségek számát. El kell kerülnünk az efféle szezon alatti problémákat, amikkel tavaly szembesültünk. És jobbnak kell lennünk mindenben. De tudjuk ezt, mind erre összpontosítunk, és a szurkolók lelkesedéséből erőt merítünk.”
„Nem változtatunk a szemléletmódunkon, mert bevált az elmúlt tizenkét versenyen. Tovább kell fejlesztenünk az autót, javulnunk kell minden olyan területen, ami hatással van a csapat teljesítményére. Minden egyes részlegen. Ez a szemléletmódunk, a hangulat pedig jó.”
„A tavalyi nagyon szoros szezon volt. Az első felében a Red Bull volt elöl, aztán mi, majd a McLaren és a Mercedes, aztán visszatértünk, és így ment az egész szezonon át. Ez azt jelenti, hogy nagyon nehéz jósolni az élmezőnyben az idei évre, mert bárki lehet az élen. Az utolsó kanyarig harcban voltunk a McLarennel, és erre a 2024-es szezonra kell építkeznünk 2025-ben” – jelölte ki az utat Vasseur.