Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A láthatatlan átalakulás, ami kihúzhatja a gödörből a Red Bullt

A láthatatlan átalakulás, ami kihúzhatja a gödörből a Red Bullt

F1, Auto Motor und Sport, Autoracer
Láthatatlan átalakuláson ment keresztül a Red Bull, és Christian Hornerék szerint ez is elég lehet ahhoz, hogy visszahozza őket a mezőny elejére.

Idén is sikerült meglepnie a szakmát a Red Bullnak az új autójával, csak kicsit másképp, mint 2024-ben. Egy éve azzal húztak váratlant, hogy látványos és jelentőst változtatásokat hajtottak végre a gyakorlatilag verhetetlen 2023-as autójukon, idén viszont azzal, hogy látszólag alig változtattak a tavalyi problémás konstrukciójukon.

Ha valaki egy emelt nehézségi szintű „Keresd a különbségeket” típusú képrejtvényt akar készíteni, csak egymás mellé kell helyeznie az RB20-s és az RB21-es fotóját…

 

Ez a melbourne-i autó

Az új autót hitetlenkedve fogadó média szerdán arról faggatta Christian Horner csapatfőnököt, mi a trükk a háttérben, terveznek-e később nagyobb átalakítást. A brit egyértelművé tette, ez a tényleges autójuk. „Jó telünk volt. Az autó kinézetre nem mutat nagy változást a tavalyihoz képest, de több területen mindenképpen más, főleg olyanokon, amit nem láthatnak. Ez a szezon a fejlődésről, a kis nyereségekről szól. A fejlesztési verseny Melbourne-től Abu-Dzabiig fog tartani” – mondta, majd egyértelművé tette:

„Lényegében ezzel az autóval fogjuk kezdeni a szezont, talán csak kisebb változtatások lesznek rajta. Ez az alapja annak, amit Melbourne-be viszünk.”

Horner utalt rá, nem a külső határozza meg, autójuk jobban teljesít-e, mint a tavalyi. Egy éve a padlólemezzel bajlódtak sokat, az tette nehezen kiszámíthatóvá és érzékennyé az autójukat. Idén e sajátosságoktól próbáltak szabadulni.

„Csak javítanunk kell a tavalyi autónk bizonyos sajátosságain. A csapatunk nagyon keményen dolgozott ezen a szünetben. Ne feledjük, így is kilenc versenyt és négy sprintfutamot nyertünk ezzel az autóval tavaly! Az alapunk tehát nem rossz, erre építhetünk. Az ellenfelek viszont erősek, és láthatjuk, mennyire összerázódott a mezőny a szabályrendszer utolsó évére. Minden autó nagyon hasonlít egymásra. Szoros küzdelem lehet ez az elsőtől az utolsó versenyig.”

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Horner szerint nem véletlen, hogy a riválisok autói a Red Bullra hajaznak. Innen nézve egyedül a Ferrari lóg ki nála a sorból.

„Természetes, hogy a szabályrendszerben ezen a ponton az autók közelítenek egymáshoz. Nagyon hasonlóak. Talán a Ferrari emelkedik ki, ők mások. De ez elkerülhetetlen. Apró nyereségekről van szó. Az autónk minden külső részlete eltér a tavalyitól, csak azért néz ki hasonlóan, mert hasonló a filozófiája. És a többi autó is ebbe az irányba indult.”

„Ez teszi olyan szorossá az idei versenyt. Egyes pályák jobban fognak feküdni egyes autóknak, mint másoknak, és azon fog múlni, kihozod-e a maximumot a csomagodból, és jól csinálod-e az adott napon. A legnagyobb nyertese ennek a sport és a szurkolói lehetnek, hiszen könnyen előfordulhat, hogy idén nyolc különböző győztesünk is lesz, és igazán nyitott lehet minden” – magyarázta Horner.

 

A láthatatlan átalakulás

Az új Red Bull első ránézésre valóban kevés eltérést mutat, és azok is csak kis mértékűek. A legnagyobbat az autó közepén, a kocsitesten szúrhatjuk ki: az oldaldobozok formája és a motorborítás is változott. A tavaly év eleji „dudrok” már 2024 második félévében eltűntek a versenyzők mögül (legalábbis az egyik konfigurációnál), és idén nem is tértek vissza. Ez arra utal, hogy a hűtőrendszerét a borítás alatt tavaly extrém módon átalakító csapat 2025-re ismét változtatott ezen a területen. A motorborítás két oldalára és a dobozokba helyezett elemek lejjebb kerültek, méretük csökkent, a tömegközéppontot is lejjebb vitték. Az átrendezésre elsősorban azért volt szükség, hogy aerodinamikai szempontból extra mozgásteret biztosítsanak a tervezőknek.

Az új autó oldaldoboza karcsúbb lett, az alávágása erőteljesebb, és nagyobb tér nyílt a doboz és a padlólemez teteje között. Ez kritikus változtatás a tavalyi problémák szempontjából, melyek gyökereit e területek kialakításában, illetve a padlólemez dizájnjában kellett keresni.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Az Auto Motor und Sport beszámolója szerint az RB21-esnek emellett csökkentették a tömegét is, így a csapat most többet játszhat a ballasztsúlyokkal.

„Nagy változtatásokat hajtottunk végre az autón, de a legtöbb nem látható” – magyarázta az Auto Motor und Sportnak Pierre Waché technikai igazgató. „Az egész hűtőrendszert módosítottuk, mert tavaly ez erősen korlátozta az aerodinamikai fejlesztést. A teljes padlólemezt átdolgoztuk, hogy növeljük az autó működési tartományát. Emellett az első szárny hajlékonyságánál is igazodtunk az FIA interpretációjához”

– erősítette meg tulajdonképpen, hogy átálltak egy hajlékonyabb első szárnyra.

Ez utóbbit már az első tesztnapon ki lehetett szúrni a fedélzeti kamerás felvételeken. A Red Bullnak nemigen volt választása: hiába szigorít az FIA a 9. versenyhétvégétől (Spanyol Nagydíj, június) az első szárny flexibilitására vonatozó követelményein, addig is nagy előnyt jelenthet, ha egy csapat alkalmazza e trükköt.

Waché kiemelte, az autó átalakításának folyamata már a múlt évben elkezdődött. „Folytattuk az utat, amire 2024 utolsó versenyein kanyarodtunk. A célunk a működési tartomány növelése, a vezethetőség kiszámíthatóbbá és következetesebbé tétele” – magyarázta.

 

Bahrein csalóka, korai még fellélegezni

Helmut Marko tanácsadó az első tesztnap után azt mondta, e céljaikat az első jelek alapján elérték. „Az autó kiszámíthatóbb, következetesebb, újra egyben van. És logikusan reagál a beállítások módosításaira” – értékelt, kiemelve, Max Verstappené volt a legjobb hosszú etapos tempó, és különösen a gumikezelésük tűnt jónak, mivel használt abroncsokon gyorsabbak voltak a McLarennél és a Mercedesnél.

Waché ennek ellenére óvatosságra int. Szerinte nem feltétlenül Bahrein a legszigorúbb vizsgáztató, ha az autójuk tavalyi problémáinak megoldása a feladat.

„Bahrein nem ideális tesztpálya azon problémák tesztelésére, amiket meg akarunk szüntetni. Itt a vonalvezetés miatt csak kevés olyan egyensúly-eltolódás van, amilyen tavaly nálunk jelentkezett, és nincs is szükség széles működési tartományra. Csak Melbourne-ben fogjuk látni, hogy jól dolgoztunk-e. Ott át kell vinni az autókat a kerékvetőkön, és a közepesen gyors kanyarokra való ráfordulás is kihívást jelent”

– szakmázott a francia.

Max Verstappen (Fotó: Red Bull)

Hogy a Red Bull még nem lélegezhet fel, arra a szerdai teszt is figyelmeztetett. Noha Max Verstappen elégedett volt az RB21-essel és annak reakcióival, a nap folyamán többször úgy tűnt, nehézkesen mozog, kicsit ideges az autó bizonyos kanyarokban. Liam Lawson nehezebben is boldogult vele délelőtt. Hogy ez a széllökések miatt volt-e, vagy a múlt évi jellegzetességek köszöntek vissza, azt egyelőre nehéz megítélni.

Az Auto Motor und Sport szerint a Red Bull szimulációi 0,3 másodperces előrelépést ígérnek a múlt év végi autóhoz képest. Az is kérdés, ez mire lehet elég. A McLaren esetében 0,5 másodperces javulásról szólnak a hírek. Horner ennek kapcsán figyelmeztetett: „Amit a szélcsatorna ígér, annak a pályán is jönnie kell. És nem mindig van így.”

A Red Bullnál ez tavaly kulcsprobléma volt. Úgy fest, idén egyelőre azt kapták, amit vártak, és ez önmagában máris egy előrelépés.

Borítókép: Liam Lawson (Fotó: Red Bull)

További tartalmak