Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

„Ez nevetségesen kevés” – Sainz és Alonso is több tesztet szorgalmaz az F1-ben

„Ez nevetségesen kevés” – Sainz és Alonso is több tesztet szorgalmaz az F1-ben

F1, AS
Több tesztre lenne szükség Carlos Sainz és Fernando Alonso szerint az F1-es szezon előtt. Előbbi versenyző elő is állt egy észszerűnek tűnő javaslattal.

Annak kapcsán, hogy 2025-ben hat versenyző is az első teljes F1-es szezonját kezdi, sok szó esett az új generáció, a fiatalok felkészültségéről. Oliver Bearman és Franco Colapinto tavaly kétségkívül bizonyította, hogy képesek akár a legváratlanabb helyzetben jött beugrás során is helyt állni. Hogy mégis mennyire felkészülten érkeznek majd a március 16-ai Ausztrál Nagydíjra, az viszont már más kérdés.

Az F1-es előszezon idén is csak három tesztnapból állt, ami minden versenyző számára másfél nap, illetve 12 óra tesztidőt jelentett összesen. Carlos Sainz már nem fiatal kezdő, mégis úgy érzi, több gyakorlásra lett volna szüksége a csapatváltás miatt.

„Furcsa érzés, hogy másfél napot kaptam, és most máris versenyeznem kell. Ezt nem érzem elégnek, nagyon kevésnek érzem. Nevetségesen kevés időt kapunk az autóban, mielőtt versenyezni kezdenénk.”

„Készen állok, amennyire készen lehet állni másfél nap alatt, ilyen furcsa bahreini időjárással. Ez van, meglátjuk, hol tartunk” – mondta kissé kritikusan Sainz a bahreini teszt végén.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)

Honfitársa, Fernando Alonso még csak csapatot sem váltott, ráadásul az F1 történetének legrutinosabb versenyzője, mégis, ő maga is szót emelt a kevés teszt miatt. „Elég rövid téli tesz volt ez számomra” – utalt arra, hogy a három nap során sok időt veszített műszaki gondok és az időjárás miatt is.

„Ez az egyetlen sport a világon, ahol a világbajnokság előtt csak másfél napod van edzeni. Semelyik másik sportban nincs ilyen. Igen, mindenki számára ugyanolyan, és az autó nem új, nincs olyan sok tesztelni valónk, kivéve a beállításokat. Nekem nincs szükségem több körre, de az újoncokkal más a helyzet.”

Alonso és Sainz szavait az újoncok meg is erősítették. Oliver Bearmannek sem volt zökkenőmentes a felkészülése, így ő is hiányolta a további tesztnapokat. „Én is örültem volna még pár további napnak, további körnek és guminak. Az időjárás és a változó pályakörülmények egyértelműen megzavarták a felkészülést. A pálya mindig más volt. És volt pár problémánk is, ami miatt nem tudtuk teljesen végrehajtani a tervezett feladatokat a szezonkezdés előtt” – mondta a Haas versenyzője.

 

Még az új szabály is az újoncok ellen

Gabriel Bortoleto még nála is rosszabb helyzetből indul, hiszen míg Bearman már teljesített három F1-es versenyt, emellett pedig a Ferrarinál is voltak F1-es tesztjei, neki még a régi autós tesztek terén is meg volt kötve a keze. „Ez egyértelműen nem elég teszt. De ezzel kell dolgoznunk. Az F3-ban és az F2-ben – főleg az F2-ben – semmilyen privát tesztet nem teljesítettem a bahreini előszezoni teszt előtt. Már hozzászoktam ehhez” – mondta a brazilok 2024-es F2-es bajnoka.

Bortoleto kiemelte, nem jött kapóra nekik, hogy az FIA idén 1000 kilométerben korlátozta a régi autóval teljesíthető távot azok számára, akik indulnak az aktuális bajnokságban. „A privát tesztek nagyon drágák, nehezen engedheted meg magadnak. A Saubernél nekünk nem volt olyan autónk, amivel régi autós tesztet teljesíthettünk volna, és ezernél több kilométert mehettünk volna versenyzőnként, aztán mire lett régi autónk hozzá, változtattak a szabályon. Szerintem ez a szabály nem kedvez az újoncoknak. De ezzel dolgozunk, nem panaszkodunk. Igyekszünk fejlődni, és a szezon során biztosan fogunk is.”

Gabriel Bortoleto és Isack Hadjar (Fotó: XPB)

A Racing Bulls kezdője, Isack Hadjar is örült volna extra lehetőségeknek, de nem új számára, hogy a mély vízbe dobják az F1-ben. „Én az F1-ben egy második szabadedzésen debütáltam. Egy második szabadedzésen teljesítettem életem első F1-es autós tesztjét. Hozzászoktam ehhez az évek során. Egyáltalán nem érzem magam felkészületlennek, de jó lett volna többet menni, hogy többféle dolgot is kipróbálhassunk. Ez van” – mondta a francia.

 

Szimulátorozás helyett 8-10 tesztnapot?

Sainzot a közelmúltban választották meg a versenyzőtársak az érdekvédelmi szövetségük, a GPDA második igazgatójának, és most kicsit a társai, az újoncok mellett is szólt. A spanyol felhívta a figyelmet arra, hogy a jelenlegi teszthelyzet távolról sem ideális, miközben könnyedén lehetne rajta változtatni. „Megértem a teszteléssel kapcsolatos frusztráltságukat, mivel még ha nem is vagyok már újonc, ezt a másfél napot én magam is frusztrálónak tartom. El sem tudom képzelni, mennyire az egy újonc számára. Tudom, mennyire nehézzé teszi a helyzetüket, és milyen nehéz lesz egyesek szezonkezdése emiatt” – mondta a Williams versenyzője.

„Használhatod a régi autós teszteket, ami nagyon releváns, sokat segíthet, de a tapasztalat csak tapasztalat, és arra csak úgy tehetsz szert, hogy vezeted az aktuális autódat a pályán. Őszintén szólva az F1 tehetne többet is, hogy jobb munkát végezzen a tesztelésekkel.”

„Sok csapat elképesztő pénzeket költ a szimulátoros tesztelésre. A versenyzők az Egyesült Királyságba repülnek Monacóból, hogy szimulátorozzanak, és nem értem miért három napunk van tesztelni, miközben ezt a pénzt befektethetnénk – nem is tudom – nyolc nap tesztelésbe. Nem kérek sokat. Nyolc-tíz nap, és a csapatok megválaszthatnák, mely napokon tesztelnek. Jó kollektív tesztet tartani, ezt meg kéne tartani, de javasolnám, hogy vonjuk a költségplafon alá a napok számát, a szimulátort is, és lássuk, a csapat mire akarja költeni ezt a pénzt, a szimulátorra vagy tíz tesztnapra.”

„Az újoncoknak jól jönne, és az F1-nek is hasznára válna, mivel bármilyen jók is a szimulátorok, nem olyan jók, mint amilyennek a mérnökök vagy az emberek hinni szokták. Én mindig a tesztelést választanám a szimulátor helyett, és ezeknek a srácoknak is jobb lenne” – vélekedett Sainz.

 

Borítókép: Carlos Sainz (Fotó: XPB)

További tartalmak