Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Alonso a Newey-varázslatot várja, és reméli, időben összeáll minden… 2026-ra

Alonso a Newey-varázslatot várja, és reméli, időben összeáll minden… 2026-ra

F1, AS, Motorsport Week, Auto Motor und Sport
Fernando Alonso nem számít csodára a 2025-ös autójuktól, de vár pár varázslatot Adrian Neweytól. Azt viszont csak reméli, hogy a csapatuk 2026-ra összeáll és beérik.

Nem keltett nagy feltűnést az Aston Martin csapata a bahreini téli teszten. Egyelőre semmi jelét nem mutatták annak, hogy visszatértek az élcsapatok közé: a várakozás szerint csak a középmezőnyben fognak küzdeni, könnyen lehet, hogy csak a mezőny második felében.

Csapatfőnökük, Andy Cowell elmagyarázta: azért teljesítettek a többi csapatétól eltérő programot, mert egyszerűen a végére akartak járni a tavalyi problémáknak, és meg akarták érteni, miért nem tudnak már két éve hatékonyan fejleszteni. Problémáik az AMR25-tel is voltak, a legnagyobb gondjuknak viszont az tűnik, hogy az autójuk nem elég gyors. „Két hétig tanulmányoztuk az adatokat, amiből lejött, hogy az aerodinamika és a mechanika egy része jól működik, más területeken viszont még javulnunk kell. Egyes gyengeségeket már megoldottunk Melbourne-re, másokhoz még időre van szükségünk” – mondta Cowell.

Fernando Alonso (Fotó: Aston Martin)

Fernando Alonso továbbra is állítja, javult az autójuk 2024-hez képest, még ha ez az erősorrendben nem is feltétlenül köszön vissza. „Sokat elemeztünk Bahrein óta. Nagyjából hasonló eredményeket kaptunk: az autó előrelépést, van pár jó tulajdonsága az autónak, de mindenki nagyon jó munkát végez manapság. A középmezőny talán közelebb van a legjobb csapatokhoz, és hihetetlen szezon előtt állunk.”

„Ez egy teljesen más típusú és aszfaltú pálya, mint a bahreini. Gyors kanyarok, hosszabb egyenesek – az autónk talán jobban alkalmazkodik ehhez. Versenyzőnként csak másfél napunk volt Bahreinben, szóval az első és második szabadedzés még téli teszt lesz számunkra… Reméljük, jó hétvégénk lesz, és szerzünk pár pontot” – mondta a spanyolok veteránja.

Az Aston Martin egyik fő célját az autó vezethetőségének javítása jelentette. Ezt Alonso szerint el is érték, csak éppen a teljesítményük nem javult.

„Nagyon nehéz fejleszteni a mai autókat úgy, hogy közben nem teszed őket szinte vezethetetlenné. Elég vékony a határvonal a teljesítményjavítás és a vezethetőség elrontása között.”

„Igen, úgy vélem, előreléptünk, de úgy fest, mindenki ezt tette a télen. Szoros lesz, de nem aggódom túlzottan. Extrát kell nyújtanunk a nagydíjon, megvannak a megfelelő embereink, a tehetségünk, a magabiztosságunk. Év végén kiderül” – mondta a kétszeres világbajnok.

 

Többszörös Newey-hatás

Ami a megfelelő embereket illeti: Adrian Newey a múlt héten munkába állt az Aston Martinnál. Alonso még nem egyeztetett vele. „Még nem. Nem beszéltem még vele, csak Andyvel és pár mérnökkel. Ellátogatott a gyárba, de még csak a kezdeti megbeszéléseken vett részt, találkozott és ismerkedett emberekkel.”

„Az elején vagyunk, de nagyon lelkessé teszi, a csapattal vár ránk, főleg a szabályváltozásokkal. A következő hetekben, hónapokban talán látunk tőle egy kis varázslatot”

– bizakodott.

Adrian Newey és Andy Cowell (Fotó: Aston Martin)

Hozzátette, reményei szerint az idei autójuk fejlesztésében is irányt tud majd mutatni nekik azok után, hogy a Red Bullnál milyen sikereket ért el a szívóhatású masinákkal. „Mindenképpen. Az igazat megvallva mindegyik autógenerációval hihetetlen dolgokat csinált. Ahogyan átlátja az autót és annak fejlesztését, ahogyan a megbeszélésekhez viszonyul, amennyire érti a filozófiát, amit követni kell, azzal nemcsak a csapatra gyakorol nagy hatást, szerintem a csapaton belül mindenkit jobbá tesz, mert emeli a színvonalat mindenki előtt. Jobban érteni fogjuk, mik a fontos dolgok az autó gyorsabbá tételéhez. Tehát nem csak az ő hatására számítok, hanem arra is, hogy neki köszönhetően a csapatnál mindenki szintet fog lépni.”

Cowell mindazonáltal tisztázta: „Eddig kizárólag a 2026-os autóval foglalkozott. El van foglalva a 2026-os autó terveivel.”

„Adrian már tíz napja velünk van. Az első napja visszafogott volt. Ő egy mérnök. Besétált, és áttekintette a 2026-os szabályokat, felmérte őket, elmélyedt annak részleteiben, amin éppen dolgozunk, próbálta megérteni, előállt öltetekkel, és használta a tervezőasztalát. A tervezőasztalt be sem kell üzemelni… Nem kell bekapcsolni, csak dolgoznak rajta. Élmény Adriannel dolgozni.”

 

Összeáll-e minden 2026-ra?

A csapatfőnök azt mindenesetre megerősítette, hogy Newey máris hatással van a csapatukra – és a 2026-os munkájukra is. „Hatalmas tapasztalattal rendelkezik, és nagyon éhes a sikerre. Csodálatos beszélgetni vele arról, hogyan lehet gyors versenyautókat építeni, és milyen kompromisszumokat kell kötni, valamint hogyan kell jó kapcsolatokat kiépíteni a mérnökökkel, akik eddig dolgoztak a koncepción.”

„Máris van pár terület – és most csak mosolygok, de nem árulhatok el részleteket, mert nem akarom, hogy az ellenfeleink megtudják –, aminél azt kérdezte: nem mehetnénk ebbe az irányba? Nem csinálhatnánk ezt? És a mérnökök megnézik, és azt mondják: igen, megpróbálkozunk vele. Ez Adrian hatása. Kiszúr pár területet, amivel foglalkozni kell, és mindenki benne van.”

Az Aston Martinnak van már Neweyja, szélcsatornája, elismert tervező- és mérnökcsapata, valamint egy Cowell által hatékonynak gondolt struktúrája. Már csak a versenyképes autó hiányzik. Alonso számára nem az a kérdés, hogy 2025-ben ez is meglesz-e nekik, hanem az, hogy időben összeáll-e minden ahhoz, hogy 2026-ra meglegyen. „Időre van szükségünk. Ez nem foci, ahol megszerzed a legjobb játékosokat, a legjobb edzőt, és máris nyerhetsz a következő meccsen. Az F1-ben lehetnek nálad a legjobb emberek, lehet tiéd a legjobb létesítmény, de szükséged van időre. Remélem, 2025 elég idő lesz a leckék megtanulásához és a 2026-os felkészüléshez. Garanciák persze nincsenek” – mondta a veterán.

Borítókép: Fernando Alonso (Fotó: XPB)

További tartalmak