Ha már Gabriel Bortoleto kapcsán szóba került Helmut Marko újoncértékelése, az Ausztrál Nagydíj pénteki edzésnapja után talán érdemes megemlíteni, miket mondott a Haas versenyzőjéről, Oliver Bearmanről. A Red Bull tanácsadója egyértelműen „A-kategóriás” versenyzőnek nevezte a brit tehetséget, és felhívta a figyelmet az agresszivitására. „Nagyon gyors. A Forma–3-ban és a Forma–2-ben is sok balesete volt, mert nagyon kockáztatós. De a határon autózva gyors” – fogalmazott az osztrák.
Az idei F1-es szezon első szabadedzésén Oliver Bearman nevéhez fűződött az év első balesete. A Haas versenyzője a tréning első félórájában túl agresszíven hajtott át a 9-10-es kanyar kerékvetőjén, ami a pálya mellé, a kavicságyba taszította. Ezt még megfogta, ám ahogy próbált visszatérni a pályára, az autó hátulja megindult, az egyenetlen talajon megforgott, majd a jobb kerekekkel a falnak csapódott.

Az eset a pálya legtempósabb szakaszán történt. Bearmant elővigyázatosságból megvizsgálták, de az orvosok versenyzésre alkalmasnak minősítették. Nem úgy az autóját. A szerelők hiába próbálkoztak, nem sikerült időben helyrehozniuk a károkat, és a második szabadedzésen úgy járt le az idő, hogy a tehetség egyetlen kört sem teljesíthetett.
„Jónak éreztem az autót, nem az érzésem múlt. Egyszerűen csak túl korán akartam túl sokat. Ilyen a szemléletmódom, de ez nem megfelelő az F1-hez” – mondta önkritikusan Bearman. „Az F2-ben egyből mész az időmérőre az első szabadedzés után, az F1-ben viszont van még további két edzésed, szóval nem szükséges egyből a határon lenned. Talán kicsit túlzásba vittem. Ez teljes mértékben miattam volt.”
„Egy kicsit túlságosan elfordítottam a kormányt a tízes csúcspontján, ami miatt szélesre futottam. Eléggé egyenetlen ott. Egyszerűen elveszítettem. Amint a kavicságyra kerülsz, nagyon egyenetlenné válik. Van ott aszfalt, fű, buckák. Már majdnem kijöttem belőle, de amikor oda kerülsz, az igazat megvallva sajnos már nem irányítasz.”
A sizeable shunt for Ollie Bearman in FP1 😢
He thankfully walked away from the incident unharmed#F1 #AusGP pic.twitter.com/U4wEvf4HyB
— Formula 1 (@F1) March 14, 2025
Bearman mindössze fél szabadedzést és 12 kört teljesített pénteken, miközben csapattársa, Esteban Ocon 47 kört. Újoncként ez extra hátrányt jelent számára. A Haas mindkét versenyző szerelőgárdáját mozgósította annak érdekében, hogy még pályára hajthasson a brit, ám ez is kevésnek bizonyult.

„Én jól vagyok” – erősítette meg a versenyző. „Csak kis ütés volt, csak nem tett jót az autónak. Bocsánatot kérek a csapattól! Jó lett volna teljesíteni egy installációs kört, és ellenőrizni mindent, csak hogy meggyőződjünk róla, hogy minden rendben lesz holnapra. A srácok elképesztő munkát végeztek, a garázs mindkét oldala segített nekem, hogy kimehessek a pályára. Csak bocsánatot kérhetek tőlük, és jövök nekik pár sörrel vasárnap!”
„Mozgalmas hetek vannak mögöttük, meg kellett építeni a második autót. Nem valami jó ilyen kárral kezdeni, és újra munkát adni nekik, ami az éjszakába nyúlik. Tényleg bocsánatot kell kérnem tőlük!” – mondta Bearman.
Visszaütött a teszten követett taktika?
A Haas a téli teszteken tudatosan nem teljesített köröket kevés üzemanyaggal, ezért a mezőny végén tanyázott. Egyelőre Ausztráliában is ez a helyzet. Esteban Ocon mindkét gyakorlást a 19. helyen zárta, bő másfél másodperces lemaradással.
Ez most nem a bahreini taktika volt, ám nem kizárt, hogy a történteknek van köze hozzá. A csapat most futott először kevés üzemanyaggal, és nem várt meglepetés érte őket. Talán az sem véletlen, hogy Bearman az első lágy gumis körén hibázott, miközben a bahreini három nap során nem ment időmérős meneteket.
Komacu Ajao csapatfőnök nem tagadta, többet vártak maguktól.
„Nem ilyen teljesítményre számítottunk. Volt egy gyanúnk az első szabadedzésen, hogy miért, de aztán Ollie bukott, és nem tudtunk teljesen a végére járni, miért nem vagyunk versenyképesek. Az éjszaka javulnunk kell, aztán mindent megteszünk holnap”
– fogalmazott a japán.
Ocon szerint korai még megmondani, mit tud valójában a VF-25-ösük. „Természetesen nem volt a legsimábba a napunk. Komoly nehézségeink voltak bizonyos területeken, és ezt még rendeznünk kell. Sok dolgot kell tesztelnünk. Az első és a második edzés között teljesen átalakítottuk az autót. Még így is voltak dolgok, amikkel nem voltunk elégedettek a második edzésen. Némi időt veszítettünk, és nem is tudtunk két autóval körözni, hogy összevessük a beállításokat. Nem volt sima nap, de ez csak az év első péntekje, szóval ez normális” – mondta Ocon.