Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Newey munkába állása után új csodafegyverét is üzembe helyezte az Aston Martin

Newey munkába állása után új csodafegyverét is üzembe helyezte az Aston Martin

Aston Martin, Sky Sports
Egy újabb fontos mérföldkövön van túl az Aston Martin csapata: üzembe helyezték az ultramodern új szélcsatornájukat. Adrian Newey már ebben dolgozhat.

Sem pénzt, sem fáradságot nem sajnál Lawrence Stroll tulajdonos, hogy sikercsapatot építsen az Aston Martinból a Forma–1-ben. Miközben olyan nagy neveket szerződtetett, mint Andy Cowell, Adrian Newey vagy Enrico Cardile, az elmúlt években teljesen felújította az istálló infrastruktúráját. A korábbi Jordan-csapat szerény régi gyárépületét egy ultramodern monstrum nyelte el Silverstone-ban, és most az új szélcsatornájukat is üzembe helyezték.

Az F1 legújabb és legmodernebb szélcsatornája már a múlt év végén elkészült, ám a kalibrálásához és beüzemeléséhez még szükség volt pár hónapra. A csapat most büszkén jelentette be, hogy eszközük immáron működőképes, így mostantól nemcsak a 2026-os autójuk, de az idei AMR25-ös fejlesztését is abban végzik. Történik mindez bő egy héttel azután, hogy munkába állt náluk Adrian Newey, aki elsősorban szintén a 2026-os autóval fog foglalkozni.

„Köszönet mindenkinek, aki hozzájárult a saját szélcsatornánk megalkotásához!” – hálálkodott csapatának Andy Cowell csapatfőnök. „Lenyűgöző, hogy sikerült összehangolni a külső partnereket és a házon belüli technológiát, hogy tartani tudjuk a szűk határidőket. A létesítmény új technológiát kínál, ami lehetővé teszi az aerodinamikai mérnökök számára, hogy nagyobb részletességgel figyeljék meg egy F1-es autó áramlásának fizikáját. Minden egy fedél alatt van itt, és ez nagy hasznunkra fog válni, miközben 2026-tól gyári csapatként folytatjuk.”

Az Aston Martin eddig a Mercedes brackley-i szélcsatornájában dolgozott. Bár magával a berendezéssel nem volt problémájuk, a „kölcsönzést” mégis komoly hátránynak érezték, hiszen csak akkor dolgozhattak, amikor a Mercedes nem. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy sokszor hétvégén kellett a szélcsatornába vinniük a modelljeiket, ami az alkalmazottaik szempontjából sem volt ideális. A saját szélcsatornában akkor dolgoznak, amikor akarnak, vagy amikor előállnak valami ötlettel, amit mindenképpen ki kell próbálniuk.

„Ez nagy projekt volt, sokan dolgoztak rajta. Jó, hogy van már saját hitelesített szélcsatornánk. Nagyszerű technológiával szereltük fel, a mérések és a modell szempontjából is, ami a csatornába megy. Emellett egy helyen van minden, az aerodinamikai mérnököknek csak át kell sétálniuk, és közben még kabátot sem kell venniük. Korábban be kellett pakolniuk a modellt egy furgonba, aztán ott ki kellett pakolniuk. Ez hatékonyabb. Emellett mindenki próbálja megérteni, mi történik az autóval a pályán a szélcsatornához és a CFD-hez viszonyítva. Az aerodinamikai mérnökök ezen világok között harcolnak. Az új szélcsatorna segít megértenünk az autó áramlásának fizikáját”

– magyarázta Cowell az FIA pénteki sajtótájékoztatóján az új eszköz előnyeiről.

A 2026-os autójukon a régi szélcsatornában nem dolgoztak, csak az újban fejlesztik. A hírek szerint az üzembe helyezés elhúzódása miatt tudatosan spóroltak a szélcsatorna-idejükkel, és várták, hogy megérkezzen a múlt hétfőn munkába állt Adrian Newey, aki Cowell elmondása szerint egyből el is merült a 2026-os szabályokban és az e téren eddig végzett munkájukban.

„Adrian a 2026-os autóval foglalkozott eddig. Egyből elmerült a 2026-os szabályok részleteiben, és megnézte, mit lehetne tenni. A mostani autóval még nem foglalkozott. Nagy figyelmet fordítunk 2026-ra. Gyári csapat leszünk, ott lesz a Honda-motor, az Aramco üzemanyaga és a Valvoline kenőanyagai, és ki akarjuk használni az új létesítményeinket. Ezeket mind össze kell hoznunk ahhoz, hogy előrelépjünk”

– nyilatkozta Cowell a Sky Sportsnak.

A kérdésre, ezek szerint a mostani autójukon a következő pár versenyen még nem jelennek meg Newey-ötletek, Cowell sokatmondó mosollyal jelezte „ezen a versenyen biztosan nem” lesz ilyen, de egyben nyitva hagyta annak lehetőségét, hogy a későbbiekben még lehet. A sajtótájékoztatón hozzátette: „Adrian nagy tapasztalatot és remek szemléletmódot hoz magával. Nagy erőket fordít a 2026-os autóra. Talán ha látja az első pár verseny után, mik az autónk gyenge pontjai, elő fog állni fejlesztési módosításokkal, de egy olyan csapat vagyunk, aminek van egy új szélcsatornája, sok újdonsága a gyárban, és fejlesztenie kell ezeket az eszközöket, hogy minden összepasszoljon. Emellett a csapat szemléletmódján és morálján is dolgozni kell.”

Cowell elmondta, ez az időszak elsősorban az építkezésről és a 2026-ra való felkészülésről szól az Aston Martin számára. „Építkezünk. Új gyárunk van, már a szélcsatornánk is működőképes, tehát mától használni fogjuk. Most csak a versenyautóra összpontosítunk, és arra, hogyan hozzunk ki lépésről lépésre mindent valamennyi részlegünkből.”

A britet megkérdezték, hogyan osztják meg az erőforrásaikat az idei és a jövő évi autó között. „A koncepciót megalkotó csoport száz százalékban a 2026-os autón dolgozik már. A mérnökök a pálya szélén viszont az utolsó versenyig a mostani autóval foglalkoznak. Sokat beszélünk napi szinten az emberek átcsoportosításáról, de gondoskodnunk kell róla, hogy ne osszuk meg túlságosan az embereket a két projekt között, hogy az emberek úgy jöhessenek dolgozni, hogy vagy 2025-ön, vagy 2026-on dolgoznak.”

Borítókép: Az Aston Martin szélcsatornája (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak