Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Norris nyerte a hajrára kaotikussá váló Ausztrál Nagydíjat

Norris nyerte a hajrára kaotikussá váló Ausztrál Nagydíjat

Boxutca
Az élről induló és minden váratlan akadályt higgadtan vevő Lando Norris nyerte az Ausztrál Nagydíjat. Az utolsó harmadra kaotikussá váló futam végén a győztest megizzasztó Max Verstappen és George Russell állhatott még dobogóra.

A hosszú téli hónapok és a rövid, háromnapos tesztidőszak után az Ausztrál Nagydíjjal elstartolt a 75 éves Forma–1-es világbajnokság 2025-ös szezonja.

A melbourne-i verseny rajtját a favoritnak kikiáltott McLaren kettőse várta az első, a 2024-es év egyéni bajnoka, Max Verstappen valamint a Mercedes vezérpilótájává előlépő George Russell pedig a második sorból.

Őket a két meglepetésember, Cunoda Juki és Alexander Albon követte, míg a negyedik sort a Ferrari kettőse bérelte. A pontzónából még Pierre Gasly és Carlos Sainz startolt.

A rajtrácson a felvezető kör előtt mindössze 18 autó sorakozott, miután Oliver Bearman és Liam Lawson is a boxutcából vágott neki a viadalnak, amiért csapataik megszegték a parc fermé-előírásokat.

A vizes pályán már a rajt előtt láthattunk egy drámai pillanatot: a Racing Bulls újonca, Isack Hadjar a felvezető körben, a kettes kanyarnál veszítette el uralmát autója felett, ami a gumifalnak ütközött és így a fiatal francia már az indulás előtt fel kellett, hogy adja a küzdelmet.

Isack Hadjar kiesése (Fotó: XPB)

Miközben az edzéseken meggyőzően teljesítő Hadjar csalódottan emésztette a történteket (a paddockban gyermekkori hősének, Lewis Hamiltonnak az édesapja, Anthony is vigasztalta), a rajtot tizenöt perccel elhalasztották, a sérült autót ugyanis el kellett szállítani a pályáról…

A tavalyi évben többször bizonytalanul kezdő Lando Norris ezúttal magabiztosan startolt, őrizte elsőségét, a csapattárs, Oscar Piastri viszont veszített egy helyet Verstappennel szemben. Charles Leclerc eközben a hetedikről az ötödik helyre jött fel.

A két manőver után viszont neki és a riválisoknak is vissza kellett venni, Jack Doohan balesete – autója felúszott az ötös és a hatos kanyar között és a falnak csapódott – után ugyanis pályára küldték a biztonsági autót.

Az SC-fázis épp kezdetét vette, amikor újabb bizarr jelenetet láthattunk, a rutinos Sainz biztonsági tempó mellett veszítette el uralmát a Williams felett a tizenhármas kanyarnál. Ezzel az ő – az edzések alapján ígéretesnek tűnő – versenye is véget ért.

Az Ausztrál Nagydíj rajtja (Fotó: XPB)

A pozíciók az újraindítás után változatlanok maradtak, a különbség pedig fokozatosan nőtt az első hármas és az üldözőbolyt vezető Russell-Leclerc kettős között. Ez a tizennegyedik körben már hat másodperc felett volt.

Az élbolyban a tizennyolcadik körben változott a sorrend, amikor Verstappen szélesen fordult a tizenegyes kanyarnál és emiatt pozíciót veszített Piastrival szemben.

A verseny első szakaszában szépen zárkózott fel a Mercedes újonca, Andrea Kimi Antonelli, aki megcsúszása ellenére is fokozatosan lépdelt előre a pontzóna felé (ő a tizenhatodik helyről indult, miután az időmérőn meggyűlt a baja sérült padlólemezével).

Az élen ezalatt a McLaren versenyzői komoly előnyt építettek ki Verstappennel szemben, aki így a „senki földjére” került, hiszen Russell is messze le volt maradva mögötte. Norris és Piastri között viszont továbbra is minimális volt a különbség.

Andrea Kimi Antonelli felzárkózás közben (Fotó: XPB)

A verseny felénél ugyan Piastri gyorsabbnak tűnt, a McLaren mérnökei gyorsan nyugalomra intették és a pozíciók tartását kérték tőle. Később aztán finomítottak, megjegyezték, versenyezhetnek ugyan, de „ismerik a szabályokat.”

A futam a harmincnegyedik körben vett egy komoly fordulatot, amikor Fernando Alonso megcsúszott a hetes kanyarnál, összetörte Aston Martinját és a biztonsági autó visszatért a pályára.

A csapatok ezt rögtön kihasználták és az „öreg” köztes abroncsokat slickekre cserélték (a többség a kemény keveréket választotta, de voltak, akik a lágy mellett döntöttek).

A sorrend az újraindítás után is maradt Norris, Piastri, Verstappen az élen és Russell, Leclerc, Cunoda, Albon, Hamilton az üldözők között. Alonso kiesésével Antonelli is felzárkózott a pontzónába, ahol Gaslynak volt még helye. A tabellán először Cunoda idézett elő változást azzal, hogy megelőzte Leclerc-t.

Liam Lawson kiesése a futam végén (Fotó: XPB)

A verseny hajrája előtt a legfőbb kérdés az volt, visszatér-e az eső, az égen ugyanis sötét felhők tornyosultak és az előrejelzések folyamatosan változtak azzal kapcsolatban, jön-e az égi áldás, és ha igen, mennyire lesz intenzív.

A negyvennegyedik körben aztán be is ütött a káosz: Norris kiállt köztes abroncsokért, miután az erősödő esőben megcsúszott, Piastri az utolsó kanyarnál a pálya szélén ragadt egy hiba után és bár vissza tudott térni a pályára, az utolsó helyre esett vissza.

Eközben Verstappen, Hamilton, Gasly, Cunoda és Leclerc is a pályán maradt – ők mind Norris elé kerültek. Legalábbis néhány kör erejéig, ahogyan erősödött az eső, úgy álltak ugyanis egyre többen ki kereket cserélni – ezzel a Ferrari veszített legtöbbet, hiszen ők maradtak kinn legtovább. A rövid ideig még élen is áll Hamilton a kilencedik, Leclerc a tizedik helyre csúszott vissza.

És ha ez az eseménysorozat nem lett volna elég, Liam Lawson kicsúszása miatt a negyvenhetedik körben újabb biztonsági autós szakasz következett, vagyis lenullázódtak a különbségek a hajrá előtt.

A sorrend ekkor Norris, Verstappen, Russell, Albon, Antonelli volt az első öt helyen, majd Lance Stroll, Nico Hülkenberg, Gasly, Hamilton és Leclerc jött még az első tízben.

Lewis Hamilton és Charles Leclerc csatája Pierre Gasly mögött (Fotó: XPB)

Az újraindítás után ez Hamilton és Leclerc között változott: a monacói az első kanyarnál egy szemfüles manőverrel maga mögé utasította a csapattársat.

Az utolsó három kört Verstappen tette feszültté azzal, hogy egy másodperc alattira csökkentette lemaradását Norrisszal szemben, vagyis a DRS használatával támadhatott a futamgyőzelemért. Eközben Antonelli még egy pozíciót javított Albon előzésével és már negyedik volt, a rutinos csapattárs, Russell mögött.

Norris és Verstappen között ugyan feszültté vált a helyzet, a holland nem tudott előzési pozícióba kerülni, így tehát „csak” bekísérhette a célba a McLaren pilótáját, aki jól megérdemelt futamgyőzelemmel kezdte a 2025-ös szezont.

A dobogó harmadik fokára Russell állhatott még fel, a negyedik pozíció pedig végül mégis Alboné lett, Antonelli ugyanis egy veszélyes kiengedés miatt öt másodperces büntetést kapott és visszaesett az ötödik helyre. A kaotikus hajrában a jól időzített cserével nagyot kaszáló Stroll hatodik, Hülkenberg pedig hetedik lett.

Leclerc nyolcadikként futott célba, Piastri pedig egészen a kilencedik helyig jött fel – utolsó előzése a futam talán legbátrabbja volt Hamilton ellen.

Az Ausztrál Nagydíj végeredménye:

Borítókép: Lando Norris (Fotó: XPB)

További tartalmak