Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

„Hagyd rám, kérlek” – a Ferrari elismerte, javítaniuk kell a Hamiltonnal való kommunikáción

„Hagyd rám, kérlek” – a Ferrari elismerte, javítaniuk kell a Hamiltonnal való kommunikáción

F1, Autosport, ESPN
Tanulja még az autóját, ismerkedik a versenymérnökével – Lewis Hamilton első ferraris versenyét többek között ez tette szenvedőssé. Frédéric Vasseur elismeri, javulniuk kell a kommunikáció terén.

Ment némi hadakozás Lewis Hamilton és versenymérnöke, Riccardo Adami között a vasárnapi Ausztrál Nagydíjon. Mivel a brit nem hozott magával senkit a Mercedestől, a páros idén kezdett együtt dolgozni, és számos bejátszott párbeszédük tanúskodott arról, hogy még csak ismerkednek egymással.

Miközben Adami rendszeresen próbált technikai tanácsokat adni neki, Hamiltonnak több ízben úgy kellett elhallgattatnia őt, és volt, hogy felhívta rá a figyelmet: olyasmivel traktálja, amit eleve tud.

A verseny 14. körében így alakult a beszélgetésük:

Adami: Használhatod a K1-et, amikor közel vagy.

Hamilton: Hagyd rám, kérlek!

Adami: Elérhető a K1.

Hamilton: Igen, tudom. Hagyd rám, kérlek!

A 28. körben Hamilton ismét rászólt az olaszra:

Adami: Kerüld a DRS-t a 9-esnél. Javaslom, hogy felváltás, aztán DRS.

Hamilton: Kérlek, hagyd! Menet közben ismerkedem az autóval, pajtás. Hagyd rám a DRS-t, ez nem probléma!

A 31. körben eközben a támadáshoz érkezett egy felesleges tanács:

Adami: Próbáld tartani a K1-et, csak gyakorlásképp. Tudom, hogy nehéz.

Hamilton: Nem vagyok elég közel. Nem vagyok elég közel. Amikor közel leszek, megteszem.

Fotó: Ferrari

Miközben a fenti példák az autó beállításaival és használati módjával kapcsolatban árulkodtak az összhang hiányáról, a verseny 44. körében érkező eső idején Hamilton a taktikájuk, illetve az azzal kapcsolatos információk pontatlansága miatt emelt kifogást. A Ferrari mindenkinél tovább kint tartotta versenyzőit a slick gumikon az esőben, és amikor mégis kiálltak, 4-5 pozíciót veszítettek a korábban cserélő ellenfelekkel szemben.

Hamilton a 49. körben, már a kiállása után kérte számon, hogy ez nem az, amit a csapata ígért neki.

Hamilton: Azt hittem, azt mondtátok, hogy nem jön több eső! Nagy lehetőséget szalasztottunk el ezzel. Hányadik helyen állok? Újra kilencedik?

Adami: Kilencedik.

Hamilton: (káromkodás)

Riccardo Adami (balra) és Lewis Hamilton (Fotó: Ferrari)

A Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur elismerte, van mit javítaniuk a Hamiltonnal való kommunikáción.

„Ez az első verseny volt, az első alkalom, hogy kommunikálni kellett az autó és a boxfal között, és végezhetnénk jobb munkát is e téren, és jobban is ismerhetné az egyik oldal a másikat. Egyértelműen nem ment simán. A stratégia nehéz volt, és jobb módot kell találnunk az autó és a boxfal közötti kommunikációhoz. Tanulni fogunk az első versenyből, és ez nem probléma”

– ígérte a francia.

Vasseur szerint nincs abban semmi meglepő, hogy Hamiltonnak nehézségei voltak az első esős versenyén. Most szembesült először ilyen szituációkkal. „Nem sokkolt minket, de nyilván nem volt jó hétvégénk. Most a következő hétvégére összpontosítunk, és tanulunk ebből a hétvégéből, mert követtünk el hibákat. Javítanunk kell a kommunikáción, és meg kell tanulnunk, hogy Lewis mit igényel a kommunikáció során. Csak ilyenkor lehetünk ebben a helyzetben. Jövő héten jobban fogjuk csinálni.

 

Adami védelmében

Miközben a beszélgetéseik nem festettek valami jó képet a sajátos kommunikációja, illetve látszólagos határozatlansága miatt már Sebastian Vettel és Carlos Sainz idejében is sokszor kritizált Adamiról, Hamilton védelmébe vette a versenymérnököt.

„Ricciardo igazán jó munkát végzett. Lépésről lépésre megismerjük egymást. Most mindent le fogunk tölteni, és végig fogunk menni minden megszólaláson, ami elhangzott egyik vagy másik irányba.”

„Alapvetően nem szeretem, amikor túl sok információt kapok a versenyen – kivéve, amikor kérem. Ő viszont minden tőle telhetőt megtett ma, és fogunk javulni.”

„Hálás vagyok, hogy keresztülmentem ezen, és hogy legalább egész jól kijöttem belőle. Nem csúsztam ki és forogtam meg, de a tempóm nyilván hiányzott.”

Lewis Hamilton (Fotó: Ferrari)

Hamilton 12 éven át dolgozott együtt Peter Bonningtonnal a Mercedesnél. Kapcsolatuk olyan szintre jutott ez idő alatt, hogy puszta rezdülésekből is érezték, mit akar a másik, mire van szüksége.

Ami az információadás túlzott mértékét illeti, Adami védelmében érdemes hozzátenni, hogy az olasz mérnök az elmúlt tíz évben folyamatosan olyan versenyzőkkel dolgozott, akik mániákusan szívták magukba az összes adatot és infót. Sebastian Vettel és Carlos Sainz is híres az analitikus szemléletmódjáról és arról, hogy minden apró részletre kíváncsi. Adami a különböző lehetőségek emlegetésével pedig most nyilvánvalóan csak képben akarta tartani a náluk még kezdő Hamiltont.

 

Még az autóban sem bízik

A hétszeres világbajnoknak azonban nemcsak Adamihoz és az újfajta kommunikációhoz kell még hozzászoknia, hanem magához az autóhoz is, amit elmondása szerint teljesen másképp kellett vezetnie, illetve használnia Ausztráliában, mint amihez szokott – és esős viszonyok mellett is.

Hamilton nem tagadta, hogy nem volt elég gyors vasárnap, ám kiemelte: egyáltalán nem tudott bízni az SF-25-ösben ilyen körülmények között.

„Egyértelmű előrelépést tettem. Most tart az önbizalom-építés. Attól a pillanattól, hogy pénteken autóba ültem, hiányzott az önbizalom, főleg nagy tempónál. Ott jelentős mértékű volt a lemaradásom. Szombaton kezdett visszatérni az önbizalmam, építkeztem, építkeztem és építkeztem. Aztán a versenyen újra mindent kezdhettem a nulláról, és lényegében egész versenyen hiányzott az önbizalom”

– mondta.

Lewis Hamilton (Fotó: Ferrari)

Főleg a gyors kanyarokban voltak nehézségei. Azt időmérő után  erről azt mesélte, hogy próbált igazodni Charles Leclerc stílusához, és szabadedzések után úgy érezte, komoly előrelépést tett, de amikor újra pályára hajtottak, szembesült vele, hogy még mindig nagy a lemaradása.

Hamilton ezen a héten Kínában javíthat. Elmondása szerint az autó beállításainak átalakítására máris vannak ötletei. „Hiszem, hogy az autóban több van annál, amennyit most ki tudtunk hozni belőle a hétvégén. A versenyen szerintem még kevesebbet sikerült. De ezek szerintem főként a beállítások. Nehéz volt bánni az autóval. Nagyon sokat tanultunk ezen a hétvégén, sok tanulságot magunkkal vihetünk. Fogok változtatni pár dolgon a beállításoknál a következő hétre, és meglátjuk, hogy alakul. A mostani igazi gyorstalpaló volt arról, hogyan kell vezetni a Ferrarit az esőben” – összegzett Hamilton.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak