Saját bevallása szerint is nagy csalódás volt a Ferrari idei első nagydíjhétvégéje. Az Ausztrál Nagydíj péntekjén még úgy tűnt, a vörös autók megfelelnek a várakozásnak, és a McLarenek első számú kihívói, akár pole-esélyesek lehetnek. Aztán a lendületük szombatra megtört: az autó egyensúlya nem volt megfelelő, a tempójuk elmaradt a várttól, Charles Leclerc a 7., Lewis Hamilton a 8. rajtkockát szerezte meg.
Akkor még abban reménykedhettek, hogy a választott nagyobb leszorítóerős hátsó szárny majd feljavítja a teljesítményüket az esőben, ám a vasárnapi verseny is csalódást okozott. És nem csak a stratégiai baklövésük miatti 8. és 10. hellyel, hiszen a tempójuk már a túl késői utolsó kiállás előtt sem volt jó: 33 kör után Charles Leclerc 38 másodpercre volt Lando Norristól, 20-ra Max Verstappentől és 6-ra George Russelltől.
A futam után Leclerc és Hamilton is kimondta: alulmúlták a saját várakozásaikat. Ezt főnökük, Frédéric Vasseur sem vitatta, a francia mégis hangsúlyozta, nincs ok a pánikra, mert többet is tudnak ennél.
„Nem ez volt a valós kép, a folytatástól sem ezt várjuk. Ez ma nem volt reprezentatív. Nézzük csak meg Verstappent: egy körön belül egy másodperccel lassabb lett. A pénteki teljesítményünk sokkal mérvadóbb, igaz, azt el kell ismernünk, hogy a McLaren egy lépéssel előttünk járt”
– mondta Vasseur.
Hasonló megállapítást tett az időmérőjük kapcsán is. „Azért tűnik ilyen rossznak, mert nem sikerült mindent összeraknunk az időmérőn. Szerintem jobb volt a tempónk, mint amit az eredmény sugall.”

Túlzott optimizmus lenne a helyzet szépítése a csapatfőnök részéről? Vasseur talán nem véletlenül tartja mérvadóbbnak a pénteki formájukat: ő tudhatja, mi siklott félre a Ferrari hétvégéjén.
Az olasz Motorsport arról számolt be, hogy a csapat szombati visszaesése, illetve a versenyzők által emlegetett egyensúlyi problémák mögött ugyanaz az ok állhatott: a Ferrarit félrevezették a korábbi szimulációs adatok, és a pénteki edzések után muszáj volt emelniük az autójuk hasmagasságán, hogy a versenyen ne legyen túlzott mértékű a csúszólemez kopása. A szívóhatású autóknál elég pár milliméter változás ahhoz, hogy teljesen másképp viselkedjenek. A lap szerint a Ferrari aerodinamikája az emelt hasmagassággal már nem működött olyan jól, és a nagyobb hátsó szárny is inkább hátráltatta, mintsem segítette őket.
Vasseur vélhetően ezért kapaszkodik annyira a pénteki teljesítményükbe: az autójuk bizonyítottan képes ennél többre is, csak az a kérdés, képesek-e az ehhez megfelelő tartományba hozni. „A múlt év végén a McLaren, a Mercedes, a Red Bull és mi is nyertünk nagy előnnyel versenyeket, noha valójában nagyon egy szinten álltunk. Ez azon múlt, hogy optimális állapotba hoztuk-e az autót az adott pályán, hőmérsékleten és gumikon. Ha valakinek nem sikerül, akkor gyorsan kiesik a teljesítménytartományból” – magyarázta Vasseur.
Innen nézve a Ferrari kapcsán az a kérdés, mennyire nehéz elérni ezt a vágyott ideális állapotot az autójukkal, és mennyire képesek kizökkenteni őket a külső tényezők változása.
Amikor teherré válik a rivaldafény…
Van azonban még egy kérdés az olaszokkal kapcsolatban: mennyire képes kizökkenteni őket pszichológiai szempontból a mostani kudarc? A túl későn megejtett utolsó kerékcseréjükkel versenyzőik 4-5 pozíciót vesztettek; a néha már megmosolyogtatóvá vált rádiós párbeszédeik pedig szintén kritikák céltáblájává tették őket.
„Ez az, amit már tavaly is láttunk: mindig jönnek a kis stratégiai hibák, komoly következményekkel” – állapította meg a német Sky szakértője, Timo Glock. „A nyomás egyre nagyobb lesz, ha a következő versenyen nem lesz egyértelmű javulás. Az első kettőbe-háromba vártuk a Ferrarit, de egyértelműen hátrébb voltak.”

A rájuk irányuló figyelem a téli szünetben talán még hálás volt, ezen a ponton viszont kezd teherré válni. Vasseur figyelmeztetett is:
„Nem működött a stratégia, de nem szabad senkire mutogatnunk emiatt, egyszerűen csak meg kell értenünk, mi nem működött a döntéshozó rendszerünkben.”
A csapatfőnök kiemelte, a kínai teljesen más pálya, mint a melbourne-i, más követelményekkel. A teljes újraaszfaltozás és a sprintes lebonyolítás miatt ugyanakkor kulcsfontosságú lesz nem elszúrni a szimulátoros felkészülésüket. „Technikai szempontból fontos lesz a lehető legjobban felkészülni a hétvégére a maranellói szimulátorban, mivel csak egy szabadedzés áll majd rendelkezésünkre, és teljesen új az aszfalt is. Csapatként minden apró részletre oda kell figyelnünk, hogy mindent kihozzunk az SF-25-ösből, és a lehető legjobbat adjuk Charles-nak és Lewisnak, akik mindig kedvelték ezt a pályát” – mondta az előttünk álló hétvégéről Vasseur.