Úgy indult a kínai versenyhétvége, hogy a csütörtöki sajtónapon a Haas csapatfőnöke kendőzetlen őszinteséggel színt vallott. Csapatuk a téli bahreini teszten taktikai és gyakorlati okokból egyetlen kevés üzemanyagos kört sem teljesített, ezért az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon váratlan meglepetés érte őket: alapvető problémák voltak az autójukkal, amit csak a teljesítményük romlásával járó kompromisszumokkal tudtak kezelni.
„Nagy meglepetés volt. Amikor az első szabadedzésen kimentünk, az első körön azt gondoltam, vagy tönkrement valami, vagy teljesen félrementünk. Miután kiderült, hogy semmi sem romlott el, tudtuk, nagy gondunk van” – mesélte Komacu Ajao csütörtökön.
A VF-25-ös nem működött a gyors kanyarokban: túlzottan pattogtak, ami egy aerodinamikai problémára vezethető vissza. Azt a szimulációk és a tesztek során nem szúrták ki, és Komacu szerint Melbourne-ben sokkolta őket a helyzet. Arról beszélt, hogy 0,6 másodpercet kapnak még a közvetlen riválisoktól is, hogy versenyekbe fog telni, mire reagálni tudnak, és ebből úgy tűnt, a Haasnak egy ideig bebetonozott helye lesz a mezőny végén, ahol Ausztráliában is voltak.

Ehhez képest Kínában jobban teljesítettek a vártnál, a vasárnapi nagydíjat pedig kettős pontszerzéssel zárták. A kizárásokkal Esteban Ocon az igen előkelő 5. helyet szerezte meg, köszönhetően a sikeres egy kiállásos stratégiájának, míg az újonc Oliver Bearman látványos és harcias versenyzéssel a 8. pozícióban kötött ki azok után, hogy a 17. helyről rajtolt, alternatív taktikával, a kemény gumin.
A mostani így hozta a Haas történetének második legjobb összeredményét. Csak a 2018-as ausztriai 4. és 5. helyük volt jobb ennél. A legjobb ötben további négy alkalommal végeztek, ám akkor a másik autójukkal nem szereztek pontot.
„Ez elképesztő reakció volt az egész csapattól!” – dicsérte a Haast Komacu a futam után. „Ausztrália igazi sokk volt számunkra, egyáltalán nem számítottunk rá a bahreini teszt után. De ember, micsoda reakció! Mindenki – az olaszországi, az angliai, az amerikai és a pályán dolgozó embereink is – több napon keresztül összedolgoztak. Annyira boldog vagyok, hogy ilyen jól dolgoztunk a sokk után, és hogy most ilyen eredményt értünk el!”
„Mindenkinek vannak hibái, nem igaz? Viszont nem kell, hogy a hiba határozzon meg. Az határoz meg, hogy hogyan állsz talpra a hiba után. És szerintem csapatként mi bizonyítottunk.”
The Haas duo on a mission: pic.twitter.com/ohPfC6gh6x
— The Race (@wearetherace) March 23, 2025
A remek kettős pontszerzés a Haas problémáit persze aligha oldotta meg. Ahogy nem jöttek elő a hibák Bahreinben, úgy a sanghaji pálya lassabb, nyújtott kanyarjai is segíthették azok elfedését. Ennek már szombaton voltak jelei, amikor Esteban Ocon a 11. helyen zárta az időmérőt, éppen csak lemaradva a Q3-ról.
„Nem fogom becsapni magam, azt gondolva, hogy megoldottuk a problémát. Nem oldottuk meg” – mondta Komacu. „Bizonyos pályákon továbbra is nagy problémáink lesznek, de amikor úgy használhatjuk az autót, ahogy akarjuk, köszönhetően a pálya karakterének, akkor erre lehetünk képesek. Ma bizonyítottunk.”
A nap egyik hősének számító Bearman megerősítette főnöke szavait. „Ez a fajta pálya papíron kedvez az autónknak. Nagyon sima, nincs sok bucka, és nekünk most pont erre van szükségünk. Szóval simítsuk ki az összeset, ha lehet” – mondta a brit.
Fordulat és csapatmunka
Esteban Ocon kiemelte, a sprintfutam után szinte egy új autójuk lett. „Egyszerűen fantasztikus, hogy ma mindkét autónkkal pontot szereztünk. Elképesztő javulást értünk el a sprintfutam után. Péntekről szombatra kilencven százalékban változtattunk az autón, és az időmérőn hirtelen igazán jól kezdett működni. Hirtelen jobban bíztam benne, jobb volt az érzés, sokkal agresszívebben vezethettem.”
„Elképesztő talpra állás volt a csapattól. Nem sokat ettünk és aludtunk, nehéz is lett volna a melbourne-i teljesítményünk után. Elképesztő, hogy itt végeztünk ma. És még van az autóban. Ebbe az irányba kell mennünk tovább. Erős stratégiai döntéseket hoztunk, és az autó is sokkal jobb volt – szép volt mindenkitől!” – mondta boldogan a francia.

Komacu kiemelte, igazi csapatmunka volt ez a jó eredmény. Az, hogy Bearman a kemény gumin rajtolt, Oconnak is nagy segítség volt az egy kiállás kivitelezésében. „Ollie első etapos visszajelzései nagyon jók voltak, és erre alapozva hittük, hogy kitarthatunk Estebannal a végéig, ha jól kezeli” – árulta el.
Bearman eközben sokáig abban a hiszemben volt, hogy kétszer fog kiállni. Emiatt még dühös is volt kicsit, amikor a csapat közepes gumit tett az autójára. „Akkor még két kiállást terveztünk, és azt gondoltam, még egy szett keményet fogok kapni, és csak a végén közepest. Nem is tűnt fel, hogy egy kiállásra álltunk át… Az autóban kicsit mérges voltam, hogy azt mondtam, tegyünk valamit. Egy újabb kemény szettet akartam, és nem tudtam, hogy az adatok a háttérben azt mondják, egy kiállásra kéne váltanunk” – mondta a brit, hozzátéve: „A gumik ma sokkal jobban bírták, mint tegnap, a beállítások módosításával is nagyszerű munkát végeztünk. Az autó egyszerűen fantasztikus volt ma.”
Ocon elégedetten állapította meg: „Mindig tudtuk, hogy több potenciál van az autóban, de természetesen meglepetés, hogy milyen sokra voltunk képesek vele ezen a hétvégén. Az autó még nem száz százalékig tökéletes, de ez nagyon jó, mert azt jelenti, hogy tovább javulhatunk.”