Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A McLaren-párharc új vetülete: miért szenvedett Norris, és miért ment Piastrinak Kínában?

A McLaren-párharc új vetülete: miért szenvedett Norris, és miért ment Piastrinak Kínában?

F1, Sky Sports, Autosport
Jobban feküdt a McLaren autója Kínában Oscar Piastrinak, mint Lando Norrisnak. A brit és csapata elmagyarázta a hétvégi szenvedésük hátterét – ami sajátos plusz vetületet adhat a házon belüli bajnoki küzdelemnek is.

Nem Oscar Piastrival, hanem a saját autójával és önmagával vívta a legnagyobb harcát Lando Norris a kínai hétvégén. Érdekes módon éppen a sanghaji sajtónapon ecsetelte, hogy bármilyen gyors is, nehéz az idei MCL39-cel, mert nem igazán passzol a stílusához, és a következő napok igazolták is, hogy miért. Csapattársa egész hétvégén jobban boldogult nála, ő már pénteken is elégedett volt a teljesítményükkel, miközben Norris panaszkodott. Beszédes az is, hogy a brit mindkét időmérő edzés Q3-as döntő körét a boxban fejezte be, mert hibázott.

Norrisnak nehezére esett elvinni a határig a McLarent, illetve összerakni a kört. Sokszor blokkolta a kerekeket, bizonytalan volt, a sprintfutamon pedig a gumik erőteljes szemcsésedésében mutatkozott meg a küszködése. Na meg abban, hogy Lance Strollon is csak kínkeservesen tudta áthámozni magát, hogy pontot mentsen a 8. helyen.

A vasárnapi második helye után Norris aztán elégedetten állapította meg: végre sikerült megoldásokat találnia az előző két napban tapasztalt problémáira. „Nehéz verseny volt. Egyszerűen csak örülök a csapat sikerének. Ez az ötvenedik kettős győzelme a McLarennek, ami nagy eredmény. Örülök, hogy én is részese lehetek, Oscar pedig nagy versenyt futott.”

„Elégedett vagyok annak tükrében, hogy mennyire rossz volt az előző két napom, és mennyit szenvedtem az autóval és annak megértésével, hogyan is kéne vezetnem. A mai tempóm nagyon erős volt, és sokkal jobb versenyem volt, mint gondoltam. Nem voltam valami magabiztos, féltem, hogy szenvedni fogok, de elégedettséggel tölt el, hogy ilyen sokat javítottam az autóval, a vezetésemmel. A mai egy erős nap volt, és sokkal elégedettebb vagyok így, hogy vannak válaszaim a szenvedésemre. Ez boldoggá tesz.”

„De persze ennél jobban örülök a kettős győzelemnek” – nyilatkozta a második helyezett.

Oscar Piastri és Lando Norris (Fotó: XPB)

A nehézségei kapcsán kifejtette, mindenekelőtt az autó alulkormányzásával, valamint a gyenge elejével bajlódott, amit a sajátos kínai pálya csak kiemelt. Sanghaj elnyújtott kanyarjaiban meghatározó, egy autó mennyire támaszkodhat az első kerekekre. Norris ilyen szempontból nem tud bízni az MCL39-ben.

„Tegnap és tegnapelőtt nagyon rossznak éreztem az autót, és úgy éreztem, egész hétvégén egy elég nagy lépéssel le vagyok maradva: a vezetés és az autó egyensúlya szempontjából. Ma viszont sokkal jobban összeállt nálam minden. A tegnapi és a mai tempó közötti különbség megmutatta, hogy milyen sokat számít, hogy egy autó éppen fekszik-e neked vagy sem. Ma érzésem szerint az enyém volt a legjobb tempó odakint. Nem nyertem, de az enyém volt a legjobb tempó. Nagyon magabiztos voltam ma, és ez a szöges ellentéte volt a tegnapinak. Ez jó hír, tanulság a következő hetekre.”

„Ugyan már hat-hét éve vezetek McLarent, de ez a hétvége most teljesen új volt számomra, és nagyon sokat kellett változtatnom a vezetési módomon. Örülök, hogy lett pár válaszom” – mondta Norris.

 

Ez most jobban feküdt Piastrinak

A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella már az időmérő edzés után elismerte, hogy Kínában egyszerűen Piastrinak fekszik jobban az autójuk: a stílusának köszönhetően jobban boldogul vele, mint Norris. „Több dolog is van. Az egyik a gumik viselkedése ezen az aszfalton, a másik pedig inkább az autó viselkedésével kapcsolatos.”

„Nehéz a maximumot kihozni az autóból. Ez mindkét versenyző számára adott, de szerintem jobban bünteti Landót, a stílusa miatt, amiatt, ahogyan ő a köridőt el akarja érni. Két dolog van, az egyik a gumikkal, a másik az autóval kapcsolatos, és egyikkel sem kezdhetünk sokat, csak alkalmazkodunk”

– fogalmazott az olasz.

Piastri a verseny után megerősítette, neki ez az alkalmazkodás most valóban természetesebben ment. „Az egyes versenyzőknek megvannak a maguk erősségeik és gyengeségeik. Ezen a hétvégén ez most nekem működött jobban. Voltak hétvégék, amikor viszont nem. Kipróbáltam dolgokat, amiket Lando csinál vezetés közben.”

Oscar Piastri és Lando Norris (Fotó: MTI/EPA/Alex Plavevski)

Norris számára nagy segítséget jelentett a vasárnapi boldogulásban Piastri adatainak tanulmányozása.

„Lenyűgöző volt, hogy Oscar így alkalmazkodott egy ilyen pályához, míg nekem ez nehézséget okozott. Én utálom az alulkormányzást! Ha van valami, amit annyira utálok, mint a nem működő fékeket, az az alulkormányzás! Ezen a hétvégén viszont végig ezt kaptuk.”

„Amint felkerültek a kemény gumik, egyből sokkal jobb lettem, mert végre lett első tengelyem. Sokat tanultam ezen a hétvégén Oscartól arról, hogyan képes alkalmazkodni bizonyos helyzetekhez. Ez segített legyőznünk a többi csapatot, szóval mindent kihoztunk belőle. Nagyszerű autó, és két hihetetlen versenyző… és Zak” – mosolygott Norris.

 

Norris fontos válaszokat kapott

Stella megerősítette, a kínai problémákat nem lehet csak úgy megoldani, mert kódolva vannak az autójukba – elsősorban az ilyen speciális pályákon és gumihelyzetben, mint a kínai. Norris viszont remekül kezelte ezt. De hangsúlyozta: Piastri is. „Először is szeretném kiemelni, hogy tavaly az itteni volt Oscar talán legnehezebb hétvégéje. Ez is mutatja, milyen gyorsan fejlődik, és milyen tehetségesek a versenyzőink” – mutatott rá Stella. „Ami Lando tehetségét illeti, ahhoz, hogy használni tudja a tehetségét, neki egy bizonyos módon kell használnia az autót. Itt a gumik és az autó miatt nehéz volt ezt tenni. De lényegében elfogadta a helyzetet, javított a hétvége során, és a mai versenyen nagyon erős volt. A fékhiba nélkül a vége érdekes és még feszültebb lehetett volna.”

Norris nem bocsátkozott részletekbe arról, min változtattak szombaton, ami ekkora segítséget jelentett neki a versenyre.

„Ezt csak a csapat tudja, senki más. Mindenesetre jó sok mindenen változtattunk. Próbáltuk javítani az autó elejét, mert nem tudok olyan autót vezetni, aminek nincs eleje. Vagyis tudok, csak szenvedek tőle. Túlságosan alulkormányzott volt az elmúlt napokban, és így nem tudom kihozni a maximumot a csomagból.”

Lando Norris és Oscar Piastri (Fotó: McLaren)

„Szerintem szombaton mindketten szenvedtünk ezzel, ma viszont mindkettőnk tempója sokkal jobb volt. Még mi ketten, de a csapat is csak ismerkedik az autóval, felmérjük a korlátait, és hogy hogyan hozhatnánk ki belőle a legtöbbet. Sem egy körön, sem hosszabb távon nem voltam olyan magabiztos, mint szerettem volna, és nem kaptam meg azt az érzést az autótól, amire szükségem van ahhoz, hogy a legtöbbet hozzam ki a teljesítményéből. Ma mindenesetre jobban ment, és jobban megértettem. Változtattunk pár dolgon, mechanikus és aerodinamikai dolgokon is, és sokkal jobb volt ma, aminek örülök” – összegzett elégedetten Norris.

Kína speciális pálya, kevés hasonló van a naptárban, így a britnek talán nem kell aggódnia amiatt, hogy túl sok ilyen nehézkes hétvégéje lesz. A sanghaji mindenesetre máris egy érdekes vetületet adott a Piastrival bontakozó házi bajnoki csatájuknak: az autó és a versenyzők stílusa, valamint a kettő összehangolása meghatározhatja a versengésük alakulását. És ebből a szempontból az sem lesz mindegy, a McLaren a fejlesztéseivel melyik irányban fog haladni.

Borítókép: Lando Norris és Oscar Piastri (Fotó: XPB)

További tartalmak