Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Szót kért az Audi: ők nem adnák a 2026-os motorszabályukat

Szót kért az Audi: ők nem adnák a 2026-os motorszabályukat

The Race
Miután az FIA nyíltan kimondta, nyitott a változásra, az F1-be 2026-ban beszálló Audi jelezte, határozottan ellenzi a V10-esek visszatérését.

A Kínai Nagydíj hétvégéjén állást foglalt az FIA az elmúlt hetek egyik felkapott témájában, a V10-es motorok fenntartható üzemanyaggal való F1-es visszatérésének kérdésében. Nikolasz Tombazisz, az együléses részleg vezetője közölte: a szövetség szükségét érzi a motorköltségek csökkentésének, és nyitottak egy új, a 2026-ban érkezőtől eltérő motorformula bevezetésére, akár már korábban is, mint az az eredeti tervekben szerepelt. A jövő évi V6-os hibridmotorokkal eredetileg 2030-ig tervezett versenyezni a királykategória, ám mostanság egyre gyakrabban hangzik el a 2028-as váltás lehetősége, sőt, még az is felmerült, hogy adják fel az átállást, és a következő két-három évben maradjanak a jelenlegi erőforrásoknál.

Ahány gyártó, annyi érdek, és annyi nézőpont. Az F1-be a 2026-os motorszabályok miatt jelentkező Audiról már eddig is tudható volt, hogy ellenzi a V10-es belső égésű motorokra váltást, most pedig egyértelművé is tette az álláspontját ezzel kapcsolatban.

„A következő szabályváltozások, beleértve az új hibrid erőforrásokra vonatkozó szabályokat, amik 2026-ban és azon túl lesznek érvényben, kulcstényezőt jelentettek az Audi Forma–1-es nevezésről hozott döntésében. Az erőforrásszabályok egybevágnak azzal a technológiai fejlesztési iránnyal, amit az Audi az utcai autóinál követ”

– állt az Audi The Race című lap megkeresésére válaszként küldött közleményében.

Álláspontjuk az előzmények ismeretében kicsit sem meglepő. Amikor a Forma–1 először kezdett egyeztetni arról, milyenek legyenek a 2026-os új motorszabályok, az elsődleges szempontja az új gyártók érdeklődésének felkeltése volt. Ez oda vezetett, hogy az új motorformulát tulajdonképpen nagyban az Audi igényeihez és elvárásaihoz alkalmazkodva alakították, és menet közben többször is miattuk változtattak. Olyan szinten meg akartak felelni nekik, hogy még a 2026-os autókra vonatkozó szabályokat is e motorszabályok határozták meg. Több résztvevőt éppen ez aggaszt: szerintük nagy hiba a sportág részéről ennyire függeni a motoroktól és ezáltal az autógyártóktól, és ezért támogatják a motorszabályok újragondolását.

 

Ki van ellene, ki van mellette?

Eközben a többi résztvevő álláspontja is egyre egyértelműbbé válik. A Red Bull határozottan szabadulna a hibrid erőforrásoktól – a feltételezések szerint azért, mert komoly fejtörést okoz a saját motorprogramjukban az elektromotor fejlesztése. Rajtuk kívül a hírek szerit a Ferrari is nagy támogatója a V10-esek visszatérésének.

A Honda álláspontja zavarosabb, de a feltételezések szerint ők is inkább ragaszkodnának a 2026-os motorformulához. Eleve amiatt gondolták meg magukat az F1-es kivonulással, mert úgy érezték, az F1 a növelt teljesítményű elektromotorokkal olyan irányt vesz, ami a cégük érdekeit is szolgálja.

A FErrari V10-es motorja 2004-ben (Fotó: XPB)

A Mercedes állítólag jól áll a jövő évi erőforrásának fejlesztésével, és már jelezte, nem tartja jó ötletnek, az új motorok ejtését és a jelenlegi motorok megtartását a következő évekre. Toto Wolff azonban középtávon nem zárkózik el teljesen a V10-es ötlettől, és nyitottnak mutatkozik a kompromisszumra.

„Mi, a Mercedesnél mindig nyitottak vagyunk, legyen szó akár egy nyolc van tíz hengeres jövőről, szívóhatású motorokról vagy turbókról, energia-visszanyerésről bármilyen méretben. Nyitottnak kell lenni. Mind versenyzők vagyunk, szerettük a múlt motorjait, és meg kell találnunk a megfelelő egyensúlyt aközött, hogy mi izgalmas nekünk mint dinoszauruszoknak, a szurkolóknak, és a hangos motorzaj között”

– mondta az osztrák a vasárnapi kínai verseny után, majd hozzátette, a 2026-os szabályok igenis izgalmasak és jók, új gyártókat hoztak az F1-be, és ezt ünnepelnie kell a sportágnak.

A frontvonalak rajzolódnak, és egyre inkább úgy tűnik, hogy az F1-nek arról kell először döntést hoznia, mennyire akar megfelelni a gyártók érdekeinek, és mennyire akarja függetleníteni magát ettől. 2026-tal egyértelműen feléjük lengtek ki, és most úgy fest, ezt utólag kicsit túlzásnak érzik. Vajon azzal együtt is mernek vállalni egy más irányt, hogy ennek ára egy gyártó elvesztése lehet? Tombazisz egyelőre azt mondja, az ő érdekük a konszenzus, az összes jelenlegi és érkező gyártóval.

Borítókép: Audi F1 koncepció autó (Fotó: AUDI AG)

További tartalmak