Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Az F1-es mezőny nagyjából felének nem volt rendben a szárnya az FIA szerint

Az F1-es mezőny nagyjából felének nem volt rendben a szárnya az FIA szerint

Motorsport-Total
Az FIA szerint több csapatot érintett a kínai szárnyszigorítás, mint ahány bevallotta. Szakemberük nem zárja ki a további trükközések és szigorítások lehetőségét, de jelezte: aki átmegy a tesztjeiken, az ellen feljelentést nem fognak tenni.

Új technikai direktíva lépett életbe a Kínai Nagydíjtól. Miután egy héttel korábban Ausztráliában kamerákkal megfigyelte a csapatok hátsó szárnyának menet közbeni működését, az FIA szükségét érezte a rugalmassági tesztek szigorításának. Míg korábban 2 milliméteres elhajlást engedélyezett a szárny felső lapjának két oldali 75 kilogrammos terhelése mellett, Sanghajtól 0,5 milliméteresre módosította ezt az értéket. Ezen a hétvégén még 0,25 milliméteres ráhagyást engedélyeztek, Japántól viszont már szigorúan tartani kell az új limitet.

A tíz csapat közül kettő, az Alpine és a Haas ismerte el, hogy szükség volt bizonyos módosításokra, hogy megfeleljenek az új előírásoknak. A McLaren eközben határozottan tagadta, hogy bármin is változtatnia kellett. Állították, az ő szárnyuk már Melbourne-ben is megfelelt volna az új határértéknek.

Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses részlegének vezetője szerint a valóságban nagyjából a mezőny felét válaszlépésre kényszerítették a direktívájukkal Ausztrália után.

„Úgy vélem, négy vagy öt csapat szárnya nem felelt meg (Melbourne-ben), és Kínára módosítaniuk kellett”

– jelentette ki a görög szakember.

Ezzel megerősítette a gyanút, hogy többen is trükköztek Ausztráliában. A hírek szerint a Red Bull négy csapatra, a McLarenre, a Ferrarira, a Haasra és az Alpine-ra tett panaszt korábban, de állítólag a Mercedes hátsó szárnya is erőteljesen hajlott az idénynyitón. Tombazisz nem ment bele ezekbe a találgatásokba. „Én nem szeretnék konkrét csapatokról beszélni” – hangsúlyozta, amikor a McLaren érintettségéről kérdezték.

George Russell (Fotó: XPB)

A szakember úgy érzi, ezúttal elegendőnek bizonyulnak az intézkedéseik a trükközések felszámolásához, és a felügyelet módját is hatékonynak véli. „Ezért használunk továbbra is kamerákat: csak hogy biztosra menjünk. De a ’biztos’ szót én azért szeretem kerülni, mert eléggé összetett jelenségről beszélünk” – intett óvatosságra.

Ami a felügyeletet illeti, Tombazisz kifejtette, előfordul, hogy külön megvizsgálják az egyes szárnyelemek terveit, illetve magát a gyártási módszert is, alapvetően viszont a terheléses tesztjeikre és a kameráik felvételére hagyatkoznak „Így biztosítjuk, hogy ne legyen trükközés. A kameraképek viszont nem arra szolgálnak, hogy bevonjuk a bírókat, inkább arra, hogy megállapítsuk, hogy a csapat nem alkalmaznak bizonyos mechanizmusokat. Csak ez jelent okot arra, hogy jelentsünk.”

A kamerás felügyeletnek Tombazisz szerint megvannak a maga határait. „Sok munka lenne minden kameraadatot időben kielemezni, mindent feldolgozni, és nincs ötven emberünk, akik ezen dolgozhatnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kizárjuk ezt a lehetőséget a jövőben. Nem rossz ötlet, csak nagy ráfordítást igényel.”

Felmerül a kérdés, mi történik akkor, ha a csapatok továbbra is feszegetni fogják a határokat.

„Ebben az esetben tovább csökkenthetjük a határértékeket. És elkezdhetjük még részletesebben vizsgálni a DRS-mechanizmusokat, illetve kontrollálni, hogy hogyan állítsák őket. De ahogy mondtam, jelenleg nagyjából elégedettek vagyunk. Ez nem nagyképűség, a csapatok természetesen tovább fognak próbálkozni a határok feszegetésével, és nekünk résen kell lennünk”

– mondta Tombazisz.

Ami az idei év eleji (és Barcelonai) szigorításokat illeti, az FIA a mérnök szerint a tavalyi viták után egyszerűen szerette volna elejét venni a további bonyodalmaknak, a sok nyilatkozatnak, gyanúsítgatásnak és panasztételnek. „A csapatok mindig ezt a játszmát fogják játszani. Nem jótékonykodni vannak itt, mindig megpróbálnak maximális előnyre szert tenni. Mi úgy vagyunk vele, hogy ha egy autó átmegy az FIA-teszteken, alapvetően szabályos, és ha vannak rejtett mechanizmusok és megoldások, amik a hajlékonyságon, a hőmérsékleten és hasonlókon alapszanak, akkor beavatkozunk. Sosem jelentenénk fel egy olyan csapatot a bíróságon, amely átment a teszteken, de ennél a konkrét területnél élünk azon jogunkkal, hogy szigorítunk a teszteken” – fogalmazott Tombazisz.

Borítókép: A McLaren hátsó szárnya (Fotó: XPB)

További tartalmak