Nem azt kapta a Ferrari a vasárnapi Kínai Nagydíjtól, amit Lewis Hamilton szombati sprintgyőzelme után remélt, a leintés után aztán még jött a fekete leves is: mindkét versenyzőjüket kizárták, mivel szabálytalanok voltak az autóik. Lewis Hamiltonnak a padlólemeze kopott túlzott mértékben, Charles Leclerc-nél az autó tömege volt a limit alatt 1 kilogrammal. E nullázás után a vörös csapat csak az ötödik helyen ál a konstruktőri bajnokságban, a vezető McLarennel szemben már 61 pont a lemaradása.
Az eddigi két nagydíjhétvége hasonló képet mutatott a Ferrariról: erős kezdés pénteken, visszaesés az időmérőn, és visszalépés a vasárnapi versenyen. A fordulat mindkét esetben bizonyos beállítási módosítások eredménye volt.
Visszaesés? Leclerc jobb volt, mint várták
Frédéric Vasseur csapatfőnök nem szereti a drámát és a dolgog túlreagálását. Ő már Hamilton sprintgyőzelme után is csak megvonta a vállát, és figyelmeztetett: „Ettől még nem lettünk bajnokok.” A vereségekhez is hasonlóan viszonyul. A kínai verseny után felhívta rá a figyelmet, hogy Leclerc teljesítménye javult a versenyen, csak az első körös szárnysérülés miatt ez nem teljesen mutatkozott meg. „Amikor elveszíted a szárnyad egy darabját az első kanyarban, az nem ideális. De alakult, ahogy alakult. Charles-nál nagyszerű volt a tempó. Világos, hogy a szárnysérüléssel leszorítóerőt vesztett, és így nehéz jobb eredményt elérni. Ami Lewisnál történt, azt nehezebb megérteni, mert szombaton nagyon jó volt a tempója, míg a versenyen most sokkal többet szenvedett” – értékelt a francia, még a kettős kizárásuk előtt megtartott sajtótájékoztatóján.

Vasseur szerint nincs abban semmi természetellenes, hogy a hétvégén belül ingadozik a teljesítményük. Ez másoknál is megfigyelhető. „Szombathoz képest változás, hogy akkor egy kis előnyben voltunk, míg most hatvan kör után húsz másodperccel a McLaren mögött értünk célba. Az első szárny sérülése nélkül szerintem nem lettünk volna olyan messze, de hátrányban vagyunk, és tovább kell dolgoznunk” – mondta.
„Bárkinek fel lehet tenni ezt a kérdést a mezőnyben. Elég nehéz megérteni, miért ingadozik így a teljesítmény egyik napról a másikra. Szerintem mindannyian a határon vagyunk a gumikkal. Ha figyelembe vesszük, Charles mennyit veszített a leszorítóerőből az első szárnya miatt, összességében szerintem az eredménnyel és a teljesítményünkkel is elégedettek lehetünk.”
„Rá kell jönnünk, mi történt pontosan, mert az igazat megvallva, Charles tempója meglepetés volt” – utalt arra, hogy mindkét irányban voltak változások, amiket nem teljesen értenek.
Vasseur így összegzett: „Szerintem sok pozitívuma volt a hétvégének. Lewis pole-ja és győzelme, aztán Charles vasárnapi tempója. Voltak negatívumok is, mint például, hogy nehéz megérteni Lewis vasárnapi és az időmérő végi tempóját. Még mindig nem tudjuk kihozni a maximumot az autóból és a csapatból, és még van min javítanunk.”
Nincs még veszve a bajnokság
Vasseur arról is beszélt, hogy még túl korai lenne arról gondolkodni, mikor álljanak át a 2025-ösről a 2026-os projektre, hiszen még az sem világos, idén milyenek a bajnoki kilátásaik. „Még mindig nem világos a kép. Ha a melbourne-i első szabadedzés után kérdezik, jó formában voltunk. Szombaton, a sprintfutam után nagyszerű formában voltunk. Két órával később már nehéz volt. Túl korai még. Az az érzésem, hogy még nem hoztuk ki a legtöbbet az autónkból, és erre Charles versenye most a legjobb példa.”
„Minden helyzetben higgadtnak kell maradnunk. Ezért is mondtam azt a sprintgyőzelem után, hogy nem lettünk még bajnokok: ilyen lesz az egész szezon, hullámzó. Most húsz kör után négy másodpercen belül volt mindenki, és ez egy-másfél tizedmásodpercet jelent körönként. A jó gumihasználat a kulcs, de ez már a múlt szezon végén is így volt. Lehetsz hatodik vagy első, sok példa van rá. Ezért is kell higgadnak maradnunk, lépésről lépésre haladnunk.”

Vasseur kiemelte: ha a sprintgyőzelmük nem tette őket bajnokká, a vasárnapi visszaesésükkel sem bukták el a bajnokságot. 2024 szerinte ide illő példa.
„A McLarennel szembeni lemaradásunk akkora, mint tavaly év elején a Red Bull-lal szembeni volt, amikor az első két versenyen kettős győzelmeket arattak. Ha megnézzük, mi volt akkor két verseny után, a sajtó azt kérdezgette, bajnokok lesznek-e már júniusban. Ezért is mondom, hogy kezeljük ezt fenntartásokkal. Jó formában vannak, jól megy nekik, gyorsak, ez világos. Egy lépéssel előrébb járnak, de ez még nem a bajnokság vége.”
„Úgy vélem, a különbség most sokkal kisebb, mint a Red Bull előnye volt tavaly a többi csapattal szemben. Nem akarok butaságot mondani, de Max tavaly a kínai sprintfutamon a hatodik helyről rajtolva nyert tizenhat másodperccel” – utalt arra Vasseur, hogy míg a McLaren a pontversenyben most meglépett, de a nyers tempóelőnye nem olyan óriási, mint Verstappenéké volt tavaly év elején. A holland egyébként valójában a negyedik helyről rajtolt a múlt évi sprintfutamon, és 13 másodperces előnnyel ért célba.
Vasseur összességében úgy érzi, a potenciál benne van a Ferrariban, és ha megértik, hogyan aknázhatják ki folyamatosan, máris sokkal jobbnak fog tűnni a helyzetük.