Az idei legjobb időmérős eredményét ünnepelte szombaton Bahreinben a Mercedes, de nem sokáig maradt ünnepi a hangulat. Az FIA a leintés után beidézte két versenyzőjüket, a második helyen végző George Russellt és a negyedik Andrea Kimi Antonellit, mivel a Q2-ben vétettek a boxutcai szabályok ellen.
A hibát valójában a csapatuk követte el: már azelőtt kiküldte őket a gyorssávba, hogy a versenyirányítás közölte volna, mikor indítja újra az edzést az Esteban Ocon balesete miatt életbe léptetett piros zászlós megszakítás után. A Mercedes ezzel megszegte a versenyigazgató jegyzeteiben foglaltakat. Abban le van írva, hogy autó újraindítás esetén csak akkor léphet a gyorssávba és sorakozhat fel a boxutca végén, ha már fixálták az újraindítás időpontját.
Russellt és Antonellit 1-1 rajthelyes büntetéssel sújtották, így a brit első soros helyét Charles Leclerc kapta, míg az olasz 4. rajtkockája Pierre Gaslyra szállt. A csillagosok a 3. és az 5. pozícióból várhatják a vasárnapi rajtot.
Az FIA indoklásából kiderül, voltak enyhítő körülmények a szabálysértésnél, és bár a hibát a csapat vétette, úgy érezték, ettől függetlenül sportbüntetést kell kiszabniuk. Elsősorban azért, mert az ügy precedenst teremtett, így az ítéletnek elrettentő erővel kellett bírnia. Az is kiderült, hogy a Mercedes ezen a hétvégén kénytelen nélkülözni sportigazgatóját, Ron Meadowst, akinek szerepén Andrew Shovlin vezető versenymérnök egy kollégájával osztozott Bahreinben.
„A csapatot képviselő Shovlin úr azt mondta, ő adta ki az utasítást az autók kiengedésére, miután félreértelmezte az időmonitor harmadik oldalán megjelenő üzenetet: a ’várható kezdési időről’ szóló üzenetet a tényleges kezdési időnek hitte. Kiemelte, hogy nem tettek szert előnyre versenyszempontból, mivel a többi csapatnak még volt elég ideje (11 perc) arra, hogy végigcsinálják a programjukat.”
„Azt is figyelembe vettük, hogy a csapat sportigazgatója, Meadows úr nem volt jelen ezen az eseményen, és hogy normál esetben ő irányítaná a kiengedés procedúráját.”

„Az FIA együléses sportigazgatója állította, egy ilyen lépés versenyelőnnyel járhatna, mivel lehetővé tenné, hogy a csapat végigcsinálja a programját, miközben más csapatoknak erre nincs módjuk. A bírók egyetértettek ezzel a nézőponttal: főleg olyan esetekben, amikor csak pár perc van hátra az edzésből.”
„Az FIA sportigazgatója úgy vélte, hogy sport jellegű büntetést kellene kiszabni a csapatra pénzbírság helyett, máskülönben a jövőben a csapatok már abban a pillanatban kiengedhetnék az autóikat, hogy ismertetik a várható kezdési időt. A bírók egyetértettek ezzel.”
„Shovlin úr szerint lett volna lehetőség nem sport jellegű büntetés kiszabására, amennyiben a bírók nem minősítették volna ezt precedens értékű esetnek, de azt is megjegyezte, hogy ha sportbüntetés lenne, akkor enyhíteni kéne rajta. A bírók egyetértettek abban, hogy a vétségért sportbüntetésnek kell járnia, de elfogadták, hogy a szabálysértés nem szándékos volt, és hogy a csapat hibájáért Shovlin úr elnézést kért. Úgy döntöttünk, hogy egy rajthelyes büntetést szabunk ki. A hasonló szabálysértésekért más körülmények között ennél sokkal súlyosabb sport jellegű büntetés járhat a jövőben” – emelte ki a szövetség.