Hamar letört a Red Bull lelkesedése Max Verstappen szuzukai győzelme után. A bahreini hétvégéjük az eddigi legrosszabb volt. Bajnokuk előre jelezte, hogy nehézségekre számít, és bár elégedetlen volt az autójával és a helyzetükkel, a vasárnapi verseny után is azt mondta, nem különösebben érte meglepetés.
A holland két fő problémát emelt ki: az RB21-esnek a tavalyi autóhoz hasonlóan nem jó az egyensúlya; és a gumikezelésben is hátrányban vannak a riválisaikkal szemben. Christian Horner csapatfőnök ugyan igyekszik szépíteni a helyzetet, de Bahrein után maga is elismerte, hogy továbbra is a tavalyi gondokkal küzdenek.
„Kicsit el lehet fedni a problémákat a beállításokkal, és Szuzukában ez sikerült is. A mostani verseny viszont kihangsúlyozta a gyenge pontjainkat, azokat a dolgokat, amiken sürgősen dolgoznunk kell. Tudjuk, hogy mik a problémák, és most csak a megoldást kell megtalálni rájuk, amihez egy kis idő kell”
– magyarázta a Motorsportnak Horner.

Megerősítette: „Az autó sajátosságai hasonlóak, mint tavaly – bár fékproblémáink tavaly nem voltak. Az egyensúly főleg a kanyar bejárat és a kanyar közepe között nem jó. Ezt gyorsan meg kell oldanunk, hogy Max magabiztos lehessen és legyen tapadás, amivel a lehető legnagyobb tempót viheti át a kanyarokon. Alapvetően ez egy aerodinamikai probléma, és rajtunk múlik, megadjuk-e neki újra a megfelelő eszközöket.”
A nagyobb baj: pontatlan fejlesztési eszközök
Horner szerint nem az okozza számukra a fejtörést, hogy nem értik a problémát, hanem az, hogy nehéz megtalálni rá a megoldást olyan eszközökkel, amikben nem bízhatnak. Már tavaly emlegették, hogy sem a szimulátoruk, sem a szélcsatornájuk nem dolgozik pontosan. Ezeket a nehezítő tényezőket csak görgetik maguk előtt. „Értjük a problémákat, de az eszközeinken látott megoldások sajnos nem felelnek meg annak, ami a pályán történik. Ennek a mélyére kell ásnunk. Miért nem látjuk az eszközeinken mindazt, amit a pályán tapasztalunk? Ha nincs meg az összeköttetés a kettő között, akkor ennek a mélyére kell ásnunk.”
„Van egy erős mérnökcsapatunk, akik a korábbi években fantasztikus autókat építettek. Hiszem, hogy meg tudják oldani a problémákat is, csak az eszközeink nem felelnek meg annak, ami a pályán történik. Olyan ez, mintha két eltérő időt mutató órát néznél”
– mondta Horner.
A Red Bull hidegháborús időkben épült szélcsatorna-matuzsálemének problémái évek óta ismertek: pontatlanul működik, nagyon érzékeny a külső hőmérsékletre. Megoldás egyelőre nincs: az új szélcsatorna ugyan már épül, de 2026-nál korábban nem készülhet el, és jó eséllyel talán csak a 2028-as autójuk lesz az első, amit teljes egészében azzal fejlesztenek. Addig tehát pontatlan eszközökkel kénytelenek dolgozni. „A helyzet hasonló, mint tavaly. A szélcsatorna egy bizonyos irányba visz minket, de a pályán nem látjuk ezeket a dolgokat. Eltérés van aközött, amit az eszközeink mondanak, illetve amit a pályán nyert adatok mutatnak. Természetesen most gyűjtjük az adatokat a pályán, és ezek segítségével fogunk megoldást találni” – mondta Horner.

Kiemelte, ezen hiányosságok azért is jönnek ennyire a felszínre, mert szoros a küzdelem, és minden apróság nagy különbséget jelenthet. „Ez az utolsó éve a szabályrendszernek, és már apró különbségeken múlik. Ez még jobban a felszínre hozza a szélcsatorna hiányosságait. Dolgozunk az új szélcsatornánkon, de csak 2027-ben kezdjük használni, és legalább másfél évig még a mostanit fogjuk használni.”
Lehet-e így megoldást találni?
Mindezek tükrében nemcsak az a kérdés, tudnak-e találni megoldásokat 2025-ben, hanem az is, milyen alapokról vágnak így neki a nagy szabályváltozásokat hozó 2026-nak. Helmut Marko elismerte, komolyan aggasztja őket Verstappen elvesztésének lehetősége. A holland menedzsere a hírek szerint vasárnap dühöngve osztotta ki őket, ami azt sugallja, fogy a Verstappen-tábor türelme. Bajnokuk sem merte egyértelműen kijelenteni, hogy még megfordíthatónak tartja a helyzetet. „Ha tudjuk, hol találjuk meg, akkor igen” – felelte a kérdésre, szerinte létezik-e rövid távú megoldás. Annak kapcsán, tudják-e, jelezte, erről a csapatot kéne kérdezni…
Horner állítja: tudják. És azt is állítja, hogy ténylegesen a probléma gyökerét kezelik, nem csak a felszínt. „Nem-nem, száz százalék! Értjük a problémáinkat, és most elemezzük az egészet, beleértve az egyensúlyi változásokat is, amiket ezeknél az autóknál az első és a hátsó szárnynál tapasztalunk. Szóval most mindent ki kell elemeznünk.”
A óra közben ketyeg, az ellenfelek pontszáma nő. Verstappen türelme pedig talán fogy…