Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Piastri a „Fagyos Angyal”, az új Professzor? – „Akkor vagyok a leggyorsabb, amikor nyugodt vagyok”

Piastri a „Fagyos Angyal”, az új Professzor? – „Akkor vagyok a leggyorsabb, amikor nyugodt vagyok”

Auto Motor und Sport, F1 Nation, Sky Sports, Sport Bild
Miközben Lando Norris egész hétvégén magát ostorozta, kétkedett és sokat hibázott, Oscar Piastri rideg nyugodtsággal és magabiztossággal húzta be a bahreini győzelmet. Ez lehet a legfőbb fegyvere csapattársa ellen a bajnoki küzdelemben?

Nehéz lenne kivetnivalót találni Oscar Piastri eddigi szezonjában. Igen, becsúsztak nála is hibák és megingások, de talán a ponthátránya ellenére is kijelenthető, hogy nem Lando Norris, hanem ő nyújtotta eddig a stabilabb teljesítményt a McLarennél.

A hárompontos lemaradását az Ausztráliában történt füves esetének köszönheti, aminél a balszerencséje is fontos szerepet játszott: csak egy ugyanolyan hibát követett el, mint előtte Norris, ám az ő kicsúszásának súlyosabb következménye volt, mert miközben el akarta kerülni csapattársát, az utolsó előtti kanyarban is a bukótérbe csúszott, ahol fennakadt az autója hasa egy buckán. Míg Norris szenvedett a kínai hétvége nagy részén, Piastri behúzta a második helyet a sprintfutamon, majd a pole megszerzése után a mostani bahreinihez hasonló magabiztos győzelmet aratott a versenyen. Szuzukában egy kisebb hibát vétett az időmérőn, így került csapattársa és Max Verstappen mögé. A tempója viszont Melbourne-től Bahreinig végig volt olyan jó, mint Norrisé, két hétvégén jobb is.

Máris vannak, akik úgy érzik, fordulhat a kocka a McLarenen belül, és a rutinosabb Norris helyett immáron Piastri esélyei tűnnek jobbnak a bajnokságban. Az ausztrál eddig jobban boldogult a csapattársának nehézséget okozó autóval, nem voltak akkora teljesítménybeli kilengései, és talán pszichológiai előnyben is van a Bahreinben ismét nagyon bizonytalannak, önmarcangolónak tűnő Norrisszal szemben.

Minél több ilyen csapást tud mérni a britre, annál nehezebb helyzetbe hozhatja őt pszichológiai szempontból, és e nyomásgyakorlást annál jobban kihasználhatja a bajnoki pontgyűjtés során.

 

Pulzusa egy vízszintes vonal…

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko már jó ideje mondogatja: „Fejben Piastri az erősebb.” E véleményét az ausztrál azon hűvösségére alapozza, aminek köszönhetően látszólag szinte semmi sem hozza ki a sodrából. Ő nem ostorozza magát és nem esik kétségbe, mint Norris, amikor nehézségei vannak, de nem is követ el olyan látványos hibákat nagy nyomás alatt (egyelőre), mint a brit, aki tavaly Brazíliában például teljesen összezuhant Max Verstappen esős menetelésekor.

A bahreini győzelme után a brit Sky Sports szakkommentátora, Martin Brundle is Piastri hűvösségét emelte ki, ami Alain Prostot juttatta az eszébe. „Piastri már visszahozta azon ponthátránya nagy részét, amit a szerencsétlen kirándulásával és a nehéz visszatérésével szedett össze a szülővárosában, Melbourne-ben a füvön, és közben a nyugodt magabiztosságával tovább erősíti a figyelemreméltó gyorsaságát.”

„Kívülről nézve szinte olyan, mintha a pulzusa mindvégig egy egyenes vonal lenne. Csak kevés versenyző jut eszembe, akik ennyire uralták az érzéseiket és az elméjüket. Alain Prost, a Professzor az egyikük”

– írta a Sky honlapján vezetett rovatában.

Nem Brundle az első, aki a négyszeres világbajnok Prosthoz hasonlítja őt. A mclarenes tavaly az Auto Motor und Sportnak adott interjúban elismerte, ő maga is lát közös vonásokat a Professzorral, akivel az alpine-os éveiben volt módja beszélgetni párszor, és akitől pár tippet is kapott már. „Ez a párhuzam nagyon megtisztelő, főleg mert Alain Prost a sportunk egyik legsikeresebb versenyzője volt. Természetesen még nem is éltem, amikor versenyzett, ezért nincs erről teljes képem, de abból, amiket hallottam és olvastam róla, valóban látok hasonlóságot kettőnk között. Prostnak nagyon finom és letisztult vezetési stílusa volt. Precíz volt a munkában is. Ezt magamnál is látom” – mondta a tehetség.

A német Sport Bild eközben nemrég egy másik becenevéről kérdezte, amit szintén az említett látszólagos érzelemmentessége után kapott. Szerintük többen Fagyos Angyalnak nevezik őt a paddockban. „Nos, én nem nevezném magam annak, de megértem, az emberek miért neveznek így. El tudom viselni. Valamilyen szinten veszélyesnek hangzik, szóval tetszik!” – reagált mosolyogva, hozzátéve, ő úgy hallotta, hogy az olasz szurkolók eközben „Jégkölyökként” is emlegetik.

Akárhogy is, Piastrinak nyilvánvalóan hatékony fegyvere a hidegvére, mely tulajdonsága a rádiózásaiban hallhatóvá válik. „Számomra a rádió arra való, hogy információkat cserélj a csapattal. Nem leszek gyorsabb attól, hogy kiabálok a mérnökömmel. Tudom, hogy feltekerték a rádió hangerejét, mert nem vagyok olyan hangos és érzelmes, mint más versenyzők. Ha ezek után ordítok, akkor húsz csapattag szenved halláskárosodást… De ez nem jelenti azt, hogy nincsenek is érzelmeim” – mondta a rá jellemző fanyar humorral.

Az érzelmei kapcsán tisztázta:

„Egészen sok van. A különbség a többi versenyzőhöz képest, hogy én tízből kilencszer nem nyomom meg a rádiógombot, csak egyszerűen magamnak kiabálok a sisak alatt. Csak mert van egy gomb, attól még nem kell megnyomnom azt. Azzal, hogy lemondok erről, jobban tudok a versenyemre összpontosítani.”

Piastrit megkérdezték, ezt előnynek érzi-e a küzdelem során. „Nem feltétlenül előny az ellenfelekkel szemben, de előny számomra. Akkor vagyok a leggyorsabb, amikor nyugodt vagyok. Ilyenkor maximálisan odafigyelek. De vannak olyan versenyzők is, akiknek folyamatosan kellenek ezek az érzelmek, hogy feltüzeljék őket” – mondta.

Oscar Piastri (Fotó: XPB)

 

Az őt földön tartó józan ész fontossága

Menedzsere, Mark Webber sokat segített Piastrinak abban, hogy jelenleg ennyire kedvező helyzetben legyen. A szakmai tanácsokon túl ő volt az, aki kimenekítette a fejetlen Alpine-tól, és a feltörekvő McLarennél helyezte el, de az ő érdeme az is, hogy nem hagyta, hogy Piastri másodhegedűs legyen Norris mellett.

A bahreini sikere után az ausztrál rámutatott: Piastri tudatos és nyugodt hozzáállása a hatékonyságban gyümölcsözik.

 „Négy győzelemnél és tizenhárom dobogónál tart a pályafutása ilyen korai szakaszán – erre mindenképpen igazán büszke lehet. Tudható: gyakran előfordul, hogy az autó adott, de nem olyan könnyű kihasználni ezeket a lehetőségeket. Ő egyből kihasználta mindkét pole pozícióját”

– mondta Webber az F1 Nation podcastnak, azt már nem hozzátéve, hogy Norrisnál éppen ezzel, a helyzetkihasználással van probléma idén. A brit Bahreinben is morgott, hogy a kitűzött célt jelentő második helyezés helyett csak harmadik lett a saját hibái miatt.

Mark Webber (Fotó: XPB)

Webber a józan ész fontosságára is figyelmeztette Piastrit. „A pályafutása ezen korai szakaszában eddig jó munkát végzett. Azt mondtam neki, hogy ha vagy olyan szerencsés, hogy nyersz párat, lehet mindegyik más. A mostani talán az eddigi legkönnyebb volt számára, de a jövőben lesznek ennél nehezebbek is. Most az egész hétvége nagyon simán alakult számára.”

A korábbi Red Bull-versenyző arra is rámutatott, hogy Piastri a hozzáállásának köszönheti, hogy ilyen ütemben fejlődött. A második évében a gumikezelési gondjait tette helyre a versenyeken, idén pedig a két pole-jával bizonyította, hogy az időmérős teljesítményén is javítani tudott, amit 2024-ben a legégetőbb problémának érzett.  „Igen. F1-es versenyzőként ez meghatározó tényező, és ez a szakmád. Amikor olyan ellenfeleid vannak az első éveidben, mint Max, Charles, Lando, Lewis, ők egy körön komoly tűzerőt képviselnek. És tudjuk, mennyire nehéz összerakni a szombatot ezekkel az érzékeny autókkal és gumikkal. A srác viszont intelligens, és tudja, miben kell javulnia. Viszont mondtam neki: a legkiforrottabb versenyző a visszavonulásod pillanatában leszel, szóval csak tanulj tovább!” – figyelmeztette honfitársát.

Jó úton jár, és a jelek szerint jó kezekben is van. Norris pedig nem lélegezhet fel. Hiába tűnik úgy, hogy tavalyi fő ellenfelét, Max Verstappent idén gyengíti az autója, házon belül hasonlóan kemény ellenféllel nézhet szembe. És ne legyen kétségünk: ha olyan összecsapásokra kerül majd sor közöttük, mint tavaly Verstappennel, Piastri sem lesz kevésbé könyörületes. Mert ránézésre talán pulzusszám nélküli angyal, a fagyos felszín mérhetetlen becsvágyat és önbizalmat rejt, ami már a múlt évi csapatsorrendes helyzetben sem tűrt ellentmondást…

További tartalmak