Csak a Bahreini Nagydíj leintése után derült ki, hogy a múlt vasárnapi versenyen szép csendben debütált egy újítás a Forma–1-ben. Amikor George Russell a díjátadó előtt levette a tűzálló overallját a pihenőszobában, látható volt, hogy viselte az FIA 2025-ös új hűtőmellényét.
A két évvel ezelőtti katari hőguta után döntött úgy a szövetség, hogy bevezet egy megoldást a versenyzők egészségének védelme érdekében a legmelegebb versenyekre. Az új hűtőruházatot egy, az autóban elhelyezett szerkezetre kötik, ami egész versenyen át keringeti a hűtött folyadékot a speciális ruhában, hűtve ezzel a versenyző testét. Miközben a kollégák előzetesen azt mondták, hogy bőven lenne még mit fejleszteni a szerkezeten, mert annak viselése a csatlakozók miatt kényelmetlen vezetés közben, Russell úgy érezte, ennek ellenére megér egy próbát a dolog. Lehetőséget az FIA adott neki: ha 30,5 Celsius-fok fölé megy a hőmérséklet a verseny rajtja előtt, a szövetség lehetővé teszi a hűtőruha használatát. Ez azonban opcionális, a versenyzők választhatnak, hogy felveszik-e vagy sem.
„Ki akartam próbálni. Lényegében van egy jégakku, ami hideg folyadékot pumpál a mellénybe, és ez húsz fokos volt a versenyen. Úgy tizenhét fokról indult, és lassan emelkedett. És az igazat megvallva egészen jól működött.”
„Ez nem egy személyre szabott mellény, standard specifikáció, szóval lehet még javítani a kényelem szempontjából, mert sok vezeték van a bordád körül, és miközben kanyarogsz, nem túl kényelmes. Több versenyző meg is tapasztalta ezt korábban. Én úgy gondoltam, ez egy jó lehetőség a kipróbálására, és rendben volt”
– mondta Russell a tapasztalatairól.
Hozzátette, Bahrein azért is volt jó terep a tesztre, mert nem olyan tempós pálya, mint a szaúd-arábiai. „Nem aggódtam túlzottan a kényelmetlensége miatt, mert Bahrein elég lassú pálya, nincs gyors kanyarja, mint Dzsiddának, ahol ezek a vezetékek a bordám körül okozhatnak kellemetlenséget.”

A kérdésre, Dzsiddában fogja-e használni, Russell elmondta, először inkább tesztelné pénteken, és csak ezt követően döntene, de ha rajta múlna, használná. „Egy versenyautó olyan, mint egy szauna. Be vagy zárva, és mindegy, mennyire vagy fitt, mennyire hidratálod magad, mennyit edzel, ha a tested hőmérséklete harminckilenc fokos vagy akár negyven, mentálisan nem vagy olyan éles, mint normál esetben. Ez mindenkinél így van. Egy tíz kilométeres futás után nem gondolkodsz olyan tisztán a végén, mint a rajtnál. Számomra tehát ez a jövő kezdetét jelenti.”
Hamilton köszöni, nem kéri
A hűtőmellény praktikusságáról nincs mindenki meggyőződve. Többen is úgy érzik, hogy a kellemetlen kialakítása miatti hátrányok még felülírják az előnyöket. Lewis Hamiltont meg is lepte, hogy volt csapattársa felvette a hűtőruhát. „Tényleg? Meglep, hogy használta, mert öt kilogrammot kell hozzáadnod az autódhoz, és ezt senki más nem tenné” – mondta a brit. „Ez még folyamatban van, még mindig fejlesztik. Egyelőre nem kötelező. Pár versenyző használta a szabadedzésen vagy a tesztelésen, és igazán tetszett nekik.”
Hamilton egyértelművé tette, ő nem rajongója a megoldásnak, és ameddig lehet, el is kerüli a használatát.
„Nem szeretném használni, ha nem muszáj. Inkább megnézem, hogyan tudok jobban felkészülni, hogyan használhatom előtte a hűtőmellényt, hogyan hűthetem le a testem előre, és hogyan gondoskodhatok arról, hogy eleget igyak. Ez része az egész folyamatnak.”
„Megértem, hogy nehéz, és nem akarjuk, hogy a versenyzők elájuljanak Katarban, ahol rendkívül meleg volt. Én azon a versenyen ütköztem, szóval nem tudom, milyen volt. Jó, hogy van ilyen technológia, de én nem akarok ilyet az autómban látni. Ez a személyes véleményem” – mondott határozott nemet Hamilton az újításra.