Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

A kanyar Piastrié volt – így indokolta az FIA Verstappen büntetését

A kanyar Piastrié volt – így indokolta az FIA Verstappen büntetését

FIA
Kiadta hivatalos indoklását az FIA a Max Verstappennek adott 5 másodperces büntetéséről. Kiderült, a holland még az enyhébb büntetést kapta.

Nagyon nem értett egyet Max Vertappen azzal az 5 másodperces időbüntetéssel, amin elúszott a futamgyőzelme Szaúd-Arábiában. A verseny rajtjánál a második rajtkockából mellőle induló Oscar Piastri mellé ért az első kanyar féktávján, és mivel nem maradt hely a McLarenje mellett, a címvédő a bukótérbe menekült, majd a sikán levágása után az élre tért vissza. Újabb helycsere nem történt, közben a biztonsági autó is jött, így az FIA kezében volt a döntés, akik úgy látták, hogy Verstappen jogtalan előnyre tett szert.

A visszajátszásokból nem feltétlenül tűnt úgy, hogy Piastri autója volt előrébb a kanyarcsúcsponton – márpedig ez döntő az efféle esetek elbírálásakor, hiszen ez határozza meg, hogy az irányelvek mely pontjait vonatkoztatják rá. A bírók viszont másképp ítélték meg a helyzetet.

Az FIA a futam után tette közzé hivatalos indoklását.

„A bírók megtekintették a helyzeti/bírói rendszer adatait, a videókat, az időket, a telemetriát és az autóból származó bizonyítékot, és megállapították, hogy a 81-es rajtszámú autó (Piastri) első tengelye legalább az 1-es autó (Verstappen) visszapillantójának vonalában volt a kanyarcsúcspont előtt és a kanyarcsúcsponton, amikor az 1-es kanyarban belülről próbálta megelőzni az 1-es autót. A 81-es autó valójában az 1-es mellett volt a csúcsponton. A versenyzési irányelvek alapján emiatt ez a 81-es autó kanyarja volt, és neki volt joga helyet kapni.”

„Az 1-es autó ezután elhagyta a pályát, jelentős előnyt szerzett, amit nem adott vissza. A 81-es autó előtt maradt, és próbálta kiépíteni az előnyét” – érvelt az FIA.

Max Verstappen és Oscar Piastri (Fotó: XPB)

Kiemelték, Verstappennek ezúttal az enyhébb büntetést adták, mert a rajt után történt az eset.

„Rendszerint a pálya elhagyásáért és jelentős előnyszerzésért járó alapbüntetés 10 másodperc. Ugyanakkor mivel ez az első kör első kanyarjában történt incidens volt, ezt enyhítő körülmények tekintettük, és egy 5 másodperces időbüntetést szabtunk ki helyette.”

A versenyen egy súlyosabb büntetést is láthattunk. Liam Lawson a futamon már Jack Doohan előtt volt az első kanyarnál, ám mivel nem tudta bevenni és levágta a kanyart, az FIA 10 másodperces időbüntetéssel sújtotta az új-zélandit, aki ezzel a 12. helyre esett vissza.

Borítókép: Max Verstappen és Oscar Piastri (Fotó: Forma1/X)

További tartalmak