Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

„A jövő alapjai” – Alonso, Newey és egy erőteljes üzenet az Aston Martintól

„A jövő alapjai” – Alonso, Newey és egy erőteljes üzenet az Aston Martintól

Aston Martin, F1
Két nagy név együtt a gyárban - egy erőteljes üzenet az Aston Martintól. Fernando Alonso végre találkozott Adrian Neweyval a silverstone-i gyárban.

Előre szólt az Aston Martin, hogy ez ilyen lesz, benne lenni mégsem tűnik olyan egyszerűnek. A zöld csapat már a téli szünetben jelezte: mivel az idei az aktuális szabályrendszer utolsó éve, nem fognak olyan elánnál dolgozni az idei autójukon, mint általában, mert a felemelkedésükre az igazán nagy esélyt a 2026-os nagy szabályváltozások kínálják. A stratégiájuk nagy vonalakban valahogy úgy fest: az idei autó úgy sikerül, ahogy, azzal kell gazdálkodnunk, amink van, az éles bevetéseknél és az idei fejlesztéseknél pedig szintén az a fő cél, hogy megfelelően felkészüljünk a következő évre/szabályciklusra.

Mindez racionálisnak tűnik egy, az élmezőny átmenetileg (2023 első fele) már megjárt, de azóta folyamatosan süllyedőben lévő csapattól, ám a jelent ettől még át kell vészelni valahogy, és ez egyre nehezebbnek tűnik.

Versenyzőjük, Fernando Alonso öt verseny után még pont nélkül áll, és az utóbbi hetekben tett nyilatkozatai alapján reményvesztettnek tűnt, azt sugallta, hogy sok szenvedés vár még rájuk idén. Mindeközben ráadásul még a jövője kapcsán is felmerült némi bizonytalanság: a csapattal újra és újra hírbe hozzák Max Verstappent, és már arról találgatnak, hogy érte még a korosodó Alonsót is készek lennének félreállítani.

 

Találkoztak a jövő alappillérei

Ilyen kontextusban tette közzé az Aston Martin hétfőn az alábbi fotókat csapatuk két nagyágyújáról, Fernando Alonsóról és a március 3-ával munkába állt Adrian Neweyról. Noha az F1 történetének legsikeresebb autótervezője már lassan két hónapja dolgozik Silverstone-ban, Alonsóval még nem volt módja találkozni a gyárban. Az F1 hat hét alatt öt versenyt teljesített, és Alonso az előző triplahétvége előtt nem járt a csapat bázisán, tehát a mostani első közös fotók a tényleges első találkozásukról készültek. (Legalábbis Newey munkába állása óta.)

A poszt rövid, de annál beszédesebb leírással jelent meg: „A jövő alapjai.”

A megfogalmazás aligha véletlen. Az Aston Martin ezzel egyszerre több dolgot is jelzett: 1. pletykáljanak bármit, ők igenis Alonsóval tervezik a jövőt, 2. legyen bármilyen is a jelenük, ők most a sikeres jövőért dolgoznak, és bármit készek alárendelni ennek.

Alonso már jelezte, mindenképpen teljesíteni akarja a 2026-os szezont, és azt is hangsúlyozta, hogy bár fáj neki a jelen, továbbra is az Astont tekinti a jövő csapatának, és igyekszik felgyorsítani a csúcsra vezető utat, hogy még ő is versenyzőként élvezhesse ki a munka gyümölcseit. Az Aston eközben tisztázta, hogy bármilyen gondok is vannak az idei autójukkal, nem fogják pazarolni Newey idejét, és a szakember kizárólag a 2026-os versenygépük fejlesztésével foglalkozik.

„Adrian a tervezési idejének száz százalékát erre fordítja” – jelentette ki Andy Cowell csapatfőnök. „Keményen dolgozunk, hogy gyors autónk legyen 2026-ban. A célok és az időtervek összetettek. Hamarosan lejárnak az első határidők az utascella tervezésének részleteinél, valamint az erőátvitelnél. Minden új lesz, semmit sem viszünk át 2025-ből, szóval sok munka vár ránk, és Adriannel erre összpontosítunk.”

„Az első naptól gondoskodtunk arról, hogy megtalálja a megszokott munkaközegét. Adrian részt vett pár új szabályokkal kapcsolatos megbeszélésen, és a már kidolgozott koncepciónkat is ismertettük vele. Ismertettük vele, hogy az első tesztig és versenyig milyen határidők vannak az új autóval.”

Elmondása szerint Newey az autó alapkoncepciójának fejlesztésén dolgozik, és igyekeznek ilyen szempontból a lehető legjobban kiaknázni a szaktudását. „Természetesen nem vesz részt minden megbeszélésen, és nem válaszolgat e-mailekre. Adrian csak azzal foglalkozik, hogy gyors autót rakjunk össze, és mi mind támogatjuk őt ebben a folyamatban.”

 

Amiben már idén hasznukra válhat Newey tudása

Cowell ugyanakkor azt is jelezte, hogy bár a fókuszpontjukban 2026 áll, nem fogják feladni idén sem, és dolgoznak, hogy javíthassanak. „Ki tudunk-e többet is hozni az autóból? Igen, szerintem ki tudunk. Van pár terület, amin többet ki tudnánk hozni ebből az autóból. Hogy ez elegendő lenne-e a győzelmekhez? Nem, de egy kis javulást elérhetünk. Az autót és a gyári eszközeinket is tanuljuk még, és keressük az előrelépés lehetőségét” – fogalmazott.

Adrian Newey és Andy Cowell (Fotó: Aston Martin)

Ha az AMR25-össel nem is foglalkozik, mindez nem jelenti azt, hogy az Aston ne tudná már idén hasznát venni valamilyen szinten Newey eltérő szemléletmódjának és tapasztalatának. A csapatuk nemcsak az autóját, hanem a gyári berendezéseiket is fejleszti. A szélcsatornájukat csak közvetlenül Newey érkezése előtt kezdték el használni, és a szakember ezen eszközök hatékony használatában, valamint a munkamódszerek javításában is segédkezhet. Ez elsősorban szintén a 2026-os siker szempontjából fontos, de az efféle intézkedéseknek már idén is lehet jótékony hatása.

Cowell szerint az új szélcsatornájuk már önmagában új perspektívát ad nekik az autóikról. „Gyakran emlegetjük: hogyan mondod meg a pontos időt, ha két órád van? Hogyan mondod meg, milyen leszorítóerők hatnak, ha az egyik szélcsatornában fejlesztettél, és aztán egy másikra váltottál? Sosem mondják pontosan ugyanazt, de mi örülünk az új szélcsatornának. Valójában felnyitotta a szemünket bizonyos sajátosságok kapcsán. Ilyenkor el kell végezned a munkát. Ha van egy új teszteszközöd, ami pontosabb képet ad, sokkal reprezentatívabb képet, akkor fejlesztheted az aerodinamikát” – magyarázta, miközben képet festett arról, hogy a 2025-ös autóhoz is használt új berendezésük hogyan segíthet a helyzetükön.

Borítókép: Fernando Alonso és Adrian Newey (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak