Több FIA-kategóriában is komoly felháborodással fogadták a versenyzők, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a télen szigorított a Nemzetközi Sportkódexének azon szabályain, amik a résztvevők nem megfelelő magatartását és az azért járó büntetéseket taglalják. A B-függelék új, a korábbinál súlyosabb bírságok és büntetések kiszabására adott lehetőséget, többek között az olyan vétségekért is, mint a nyilvános FIA-eseményeken történő csúnya beszéd és káromkodás, vagy az FIA-személyek nyílt kritizálása.
A Forma–1-es versenyzők már a múlt év végén nehezményezték, hogy az FIA egy-egy kicsúszott szóért komoly pénzbüntetést, illetve Max Verstappennél egy nap közmunkát szabott ki bizonyos esetekben, az idei év elején pedig hasonló esetek után a ralivilágbajnokság versenyzőszövetsége is összefogott, és többek között az interjúadás bojkottálásával tiltakozott a szigorú fellépés ellen.
A kritikusok szerint a fenyegető büntetések elnémíthatják a versenyzőket. A legutóbbi F1-es nagydíjhétvégén Szaúd-Arábiában Max Verstappen éppen ezen szabályozásra hivatkozva nem fejtette ki a véleményét a verseny elején kapott 5 másodperces időbüntetéséről, amivel nem értett egyet. A címvédő a szabály szövegét kezdte idézni, majd megjegyezte, bármit is mond, bajba kerülhet, ezért inkább hallgat.

Mohammed bin Szulajm FIA-elnök (aki a dzsiddai verseny után egyből beszélt Verstappennel) hétfőn a közösségi oldalán jelezte: a sok háborgás és az ezzel kapcsolatos egyeztetések hatására fontolóra veszi a kérdéses szabályok módosítását.
„Azt követően, hogy konstruktív visszajelzéseket kaptunk a versenyzőktől az FIA hét világbajnoki sorozatából, fontolóra veszem a B-függelék javítását. Korábbi raliversenyzőként nagyon is megértem, milyen követelményeknek kell megfelelniük.”
„A B-függelék kulcsfontosságú része a Nemzetközi Sportkódexnek, és központi szerepe van a sportcsaládunk elérhetővé tételében. Az emberek hozzák a szabályokat, és az emberek javíthatnak is a szabályokon. Mindig is hittem a folyamatos fejlődés ezen alapelvében, és ez határoz meg mindent, amit az FIA-nál teszünk”
– írta Bin Szulajm.
A B-függelék egy táblázatban sorolja fel, hogy milyen típusú vétségekért milyen szintű büntetések járhatnak az első, a második és a harmadik elkövetett vétség esetében, illetve hogy mely résztvevőkre milyen szankciók vonatkozhatnak. A függelék szövegében az áll: „A bírók hatásköre dönteni arról, milyen büntetést szabnak ki az FIA Nemzetközi Sportkódex és az FIA szabályainak megszegése esetén. A bírók mérlegelhetik, hogy fennáll-e bármilyen enyhítő és/vagy súlyosbító körülmény, és figyelembe vehetik az eset természetét, helyét, hogy az adott helyzethez szabhassák a büntetést.”
View this post on Instagram
Az F1-ben idén a versenyigazgató már az év első hétvégéje előtt tisztázta a mezőnnyel, hogy csak a hivatalos interjúkon, sajtótájékoztatókon elhangzó csúnya szavakért járhat felelősségre vonás, a rádiózást privát beszélgetésnek tartják, így nem büntetnek az ott elhangzó kijelentésekért, csak ha azzal durván sértenek valakit.
A szezonban Carlos Sainz lett az első, aki az új B-függelék alapján büntetést kapott: Szuzukában lekéste a rajt előtti himnuszt, így 20 ezer euróra bírságolták (ebből 10 ezret felfüggesztve kapott). A spanyol aztán a sajtótájékoztatón egy vulgáris szófordulattal („sz** ügy”) élcelődött a döntésen, ám az FIA ezért nem vonta felelősségre őt, vizsgálat sem indult ellene.