Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

„Max Verstappen egy traktorral is nyerne”

„Max Verstappen egy traktorral is nyerne”

Sport1.de
Egy Schumacher-párhuzam, három meghatározó pillanat – a Toro Rosso korábbi csapatfőnöke korán rájött, hogy Max Verstappen különleges tehetség. Elmondta, miért érné meg bármely csapatnak a szerződtetése.

Olyasmit vinne véghez Max Verstappen 2025-ben, amire korábban csak Michael Schumacher volt képes: sorozatban ötödször lenne világbajnok. A Red Bull-lal ugyanez nem sikerült Sebastian Vettelnek, miután a 2014-es szabályváltozások a csapatának visszaesését hozták. Fennáll a lehetősége, hogy most a holland is hasonlóan jár: a Red Bull a korábbi dominancia után tavaly lejtmenetbe fordult, és egyelőre nem tudták megállítani ezt.

Nem csoda, hogy most sok a találgatás Verstappen Red Bull-os jövőjéről. Maga a csapat is elismerte: amennyiben tartósan megrekednek ezen a szinten, és nem tudnak nyerő autót biztosítani bajnokuk számára, elveszíthetik őt.

A Red Bull B-csapatát 2006-tól irányító Franz Tost szerint az nem lehet kérdés, hogy ha Verstappen távozni akarna, mindenki ajtaja megnyílna előtte. „Szerintem mindenki örömmel alkalmazná őt, mert egyszerűen mindenkinél gyorsabb körönként három tizeddel. Ez hatalmas előny” – jelentette ki Tost a német Sport1.de-nek adott interjúban.

Tost volt Verstappen első Forma–1-es csapatfőnöke, fiatalkorától ismeri a négyszeres világbajnokot, és nem is kétséges számára, hogy a jelenlegi mezőny legjobbja.

„Max egy egészen különleges versenyző, aki egyfelől mindenkinél jobb a természetes gyorsaság szempontjából, másfelől annyira erős fejben, hogy képes használni a természetes tehetségét a döntő pillanatokban. Ez teszi őt kiemelkedővé”

– állapította meg az osztrák.

Franz Tost, Max Verstappen és Helmut Marko (Fotó: XPB)

Verstappen Daniel Ricciardo óta valamennyi csapattársát a földbe döngölte a Red Bullnál. Ennek kapcsán gyakran emlegetik a különleges vezetési stílusát – de azt is, hogy csapata egyszerűen rá fejleszt, és ez okoz nehézséget a mindenkori kollégáknak. Tost szerint azonban nem ezen múlik.

„Max Verstappen egy traktorral is nyerne! Egy példa erre: tavaly Max tesztelt egy Ferrari GT-versenyautót. Egyből két másodperccel gyorsabb volt vele, mint a többiek. Max érzi a sebességet, és hihetetlenül átlátja, hihetetlen az autókontrollja, hihetetlenül érzi az autót – bármilyet. Emiatt egyből boldogulna bármelyik F1-es autóval.”

„Természetesen az autó finombeállításait úgy kell hangolni, hogy a lehető legjobban passzoljon a vezetési stílusához” – mondta Tost.

Verstappen különlegességét szerinte az idei Japán Nagydíj is bizonyította. A Toro Rosso korábbi vezetője szerint a mezőnyből aligha lett volna képes bárki más győzelemre vezetni a Red Bullt Szuzukában. „Nehéz elképzelni. Az időmérőn egy varázskört futott, a versenyen mindent kézben tartott. Ez a tipikus Max-faktor volt. Kétlem, hogy bármelyik másik versenyző elérhette volna ugyanezt.”

Körönként három tizedmásodperc – Tost szerint ennyit ér egy csapat számára Verstappen. Ekkora pluszt elérni technikai eszközökkel az osztrák szerint lényegesen bonyodalmasabb. „Ekkora javulást általában nem érsz el egyetlen fejlesztéssel. Lehet, hogy néha véletlenül találsz valami csodaelemet, de normál esetben nagyon sokáig tart, mire egy autót három tizedmásodperccel gyorsabbá tudsz tenni. Az év során ez legalább tízmillióba kerül.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

És ez egy további érv lehet bármely csapat számára Verstappen szerződtetése mellett. „Teljes mértékben! Mindenki próbálja őt megszerezni. A kérdés viszont az, hogy Max megy-e hozzájuk. Max és a tanácsadói alaposan meg fogják vizsgálni, hol a legnagyobb az esélyük a sikerességre.”

 

A három kulcspillanat

Tostot arról is kérdezték, ő mikor szúrta ki, hogy Verstappen egy ritka tehetség. „Már a gokart Eb-n látszott. Aztán a Forma–3-ban az esős Norisringen. Max kiemelkedően vezetett, és az volt az ember érzése, hogy a többiek csak leparkoltak. Engem ezzel Michael Schumacherre emlékeztetett, aki a Forma–Fordban a Salzburgringen ugyanilyen kiemelkedő volt az esős versenyen 1987-ben. Akkoriban a későbbi menedzserével, Willi Weberrel dolgoztam, és egyből mondtam neki: »Szerződtetned kell! Nem nyúlhatsz vele mellé.«”

„A harmadik alkalom Max első tesztje volt a Toro Rossóval 2014-ben az Adria-pályán Olaszországban. Az elejétől nem okozott gondot számára a sebesség és az autó. Hihetetlen volt. Normál esetben egy újoncnak száz kilométer kell, hogy valamennyire hozzászokjon az extrém gyorsuláshoz, a fékezéshez, a nehézségi erőkhöz a kanyarokban, de nem Maxnak! Ő egyből egy volt az autójával, mindent kézben tartott. Ezért is hagytuk, hogy beüljön a szabadedzésen Szuzukában 2015-ben, annak ellenére, hogy sokan kritizáltak minket, hogy neki adjuk az ülésünket. Noha még csak tizenhét éves volt, semmi kockázat nem volt ebben” – mesélte a korábbi csapatfőnök.

Noha szavaiból kiderül, milyen sokra tartja Verstappent, Tost azt nem merte kijelenteni, hogy a holland minden idők legjobb versenyzője. „Az efféle összevetéseket nem szeretem, és nem is lenne igazságos más versenyzőkkel. Mindegy, hogy Fangióról, Sennáról, Stewartról, Laudáról, Schumacherről, Vettelről vagy Hamiltonról van-e szó – mindben van egy közös: mind nagy tehetséggel bírtak, rendkívüli szenvedély és fegyelmezettség jellemezte őket, és a saját időszakukban a legjobbak voltak. Kihozták a maximumot a lehetőségeikből, és ez jelentette a különbséget. Mind rendkívül erősek voltak fejben. Ezért is állítom, hogy Fangio manapság ugyanúgy az élmezőnyben lenne, ahogy más versenyzők is Fangio korában” – vélekedett Tost.

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: XPB)

További tartalmak