Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Türelmesen rámenős – Piastri megint ezzel győzte le Norrist?

Türelmesen rámenős – Piastri megint ezzel győzte le Norrist?

F1, Sky Sports, BBC | Szerző: Rozmán Zoltán
Nem ment könnyen, de Oscar Piastri számára nem volt kérdés, hogy meg fogja előzni Max Verstappent a miami verseny első felében. Lando Norris ezzel szemben rajtavesztett a kapkodásán – a McLaren viszont megvédte őt.

A vasárnapi miami verseny alapján elmondható: Lando Norris talán nem téved, amikor azt mondja, hogy a futamokon gyorsabb tempóra képes Oscar Piastrinál. Ám a győzelmeket ettől még az ausztrál aratja. A vasárnapi zsinórban már a harmadik volt neki, és ezzel már egy szép, 16 pontos előnyt épített ki a csapattársával szemben. Annak ellenére, hogy a futamnak ő vágott neki kedvezőtlenebb helyzetből, hiszen míg Norris a második rajtkockából indult, ő csak a negyedikből.

A fordulatot kettejük küzdelmében Max Verstappen jelentette. A rajtnál Norris próbálta kihasználni, hogy a címvédő elfékezte magát az első kanyarban és lendületet vesztett. A 2-esben külső ívről akart mellé kerülni, ám a holland megcsúszott és a bukótérbe kényszerítette őt. Norris ezzel a 6. helyre esett vissza, míg Piastri köszönte a lehetőséget, és feljött 3.-nak.

Oscar Piastri, Lando Norris és Max Verstappen a miami rajt után (Fotó: XPB)

 

McLaren: Norris lehetett volna türelmesebb

A futam után arról kérdezgették Norrist, nem érzi-e úgy, hogy talán nem kellett volna már a rajtnál erőltetni a dűlőre jutást Verstappennel, és nem lett volna-e okosabb tőle egyszerűen besorolni a bajnok mögé, tudva, hogy később a jobb tempója úgyis kínál még számára lehetőségeket.

Norris hárított:

„Mit mondjak erre? Ha nem támadok, az emberek kritizálnak, ha agresszív vagyok, akkor meg azért kritizálnak. Egyszerűen nem nyerhetek!”

Önmaga védelmében hozzátette: ha lát egy lehetőséget, meg fogja ragadni, mert versenyző. És azt is hangsúlyozta: „Semmit sem csinálnék másképp az első kanyarban.”

Főnöke, Andrea Stella igyekezett védelmébe venni Norrist, ugyanakkor elismerte, hogy talán most kifizetődőbb lett volna a visszafogottság.

„Utólag lehet azt mondani, hogy Lando talán jobban tette volna, ha az első két kanyarban visszavesz, és bebiztosítja a második pozícióját, mert az autó – és ezt is csak utólag mondhatjuk – nagyon gyors volt, és mindenképpen megelőzte volna Maxot, ahogy Oscar is, és ahogy később Landónak is sikerült végül. A versenyzésben minden helyzetet megvizsgálsz, hogy lásd, milyen más lehetőségek lettek volna. Lando talán lehetett volna kicsit türelmesebb”

– állapította meg az olasz.

Max Verstappen és Lando Norris küzdelme (Fotó: XPB)

 

Piastri csak annyira kapkodott, amennyire kellett

A türelem viszont inkább a másik versenyzőjére jellemző. Piastri az első kanyaros incidens után a harmadik helyen pár kör alatt áthámozta magát Andrea Kimi Antonellin. „Az igazat megvallva Kimi nagyon kedves volt velem, nem nehezítette meg nagyon az életemet. Jó olyanokkal versenyezni, akik érzékelik, hogy a másik gyorsabb, és nem teszik nehezebbé egyikünk versenyét sem. Ez kedves volt tőle” – mondta Piastri a verseny utáni sajtótájékoztatón.

Ezt követően egyből Verstappen után eredt, akit a McLaren tempófölényének köszönhetően könnyedén utolért. Piastri a rá jellemző kimértséggel viszonyult a csatához. „Ami Maxot illeti, az élen haladva más a helyzet. De tudtam, hogy erre számíthatok, és azt is, hogy gyors vagyok. Inkább csak vártam a pillanatot, vagy belekényszerítettem a pillanatba. Sikerült, és amint megelőztem, tudtam, hogy ki kell építenem egy előnyt, amíg Lando még mögötte van. Ez hozta meg a győzelmet számomra.”

„Az elején nehéz volt megelőzni Maxot. Nagyon keményen próbálkoztam az előzéssel és mindennel az autómon. Nem volt könnyű, de jól választottam meg a pillanatokat.”

Oscar Piastri hibába hajszolta, és úgy előzte meg Max Verstappent (Fotó: XPB)

Piastri előre tudta, hogy komoly tempófölényben van, és ennek megfelelően kezdte a támadást.

„Elmondhatom, hogy sokkal gyorsabbak voltunk már az elejétől fogva, és nem az volt a kérdés, hogy megelőzöm-e, hanem csak az, hogy mikor. De szerettem volna hatékonyan csinálni, amennyire csak lehet, mert tudtam, hogy Lando érkezik mögöttem, és sokat hozott rajtunk. A lehető leghamarabb túl akartam jutni rajta, de tisztán. Szerintem egészen jó munkát végeztem ezzel, aztán kiépítettem egy előnyt.”

„Talán nem ez volt életem legjobb második versenyetapja, de az előnyt fel tudtam építeni, és akkor voltam gyors, amikor kellett” – mondta a futamgyőztes.

 

Piastri egyszerűen jobb ebben, mint Norris?

Míg Norris a rajt pillanatában még nyilván nem láthatta, mennyivel gyorsabb a McLaren, Piastrinak az első körökben volt ideje felmérni ezt. Kettejük összevetése ilyen szempontból nem teljesen igazságos. Az egyensúlyozás a kockázatvállalás és az összkép figyelembe vétele között ugyanakkor mostanság jobban megy Piastrinak. Ez két hete Szaúd-Arábiában is megmutatkozott. Miközben Norrisnak akkor három próbálkozásába telt túljutni Lewis Hamiltonon, mert az első két alkalommal honfitársa a DRS-csapdába hajszolta, Piastri a kerékcserék időszakában egy lehetetlen helyen, merész manőverrel előzte meg a ferrarist, tudva, hogy ott és akkor nem vesztegethet időt a küzdelemmel. Piastri ennek köszönhetően állt az élre Verstappen ellen, míg Norrisnak a tétovázásnál ott hagyott másodpercek hiányoztak ahhoz, hogy felérjen a dobogóra.

Felmerült, Norrisnak talán kevésbé megy a csatázás, mint a rámenősebb Piastrinak. Kritikusai szerint ezt támasztja alá Miami is: Piastri kevesebb próbálkozásból és gyorsabban hámozta át magát Verstappenen, mint Norris. Amikor a címvédő még feltartotta az ausztrált, a másik McLaren 2,5 másodpercre meg tudta őket közelíteni. Piastri előzése után fontos lett volna Norris számára egyből túljutni a Red Bullon, hogy csapattársa után eredhessen, és a győzelemért harcolhasson, ám ő leragadt a csatánál, egyszer ráadásul egy pályaelhagyós előzés miatt még vissza is kellett engednie maga elé Verstappent, amivel még több időt bukott. Mire a második helyre lépett, Piastri már 8-9 másodpercre volt tőle.

Lando Norris és Oscar Piastri (Fotó: XPB)

Stella Norris védelmében megjegyezte: csak nüanszoknak köszönhető, hogy Norris többet vesztegelt Verstappen mögött. A csapatfőnök nem látott különbséget abban, ahogyan két versenyzője a négyszeres világbajnok ellen küzdött.

„Mindkét versenyző előzni próbált, és ha Lando nem csúszik ki pár centivel a tizenegyes kanyarban, akkor hasonló idő alatt zárta volna le a csatát. Nem gondolnám tehát, hogy túl sokat kéne belelátnunk a helyzetbe. Ahogy korábban is mondtam, ez sokszor csak a másodperc töredékén vagy a méter töredékén múlik.”

„A nagy időveszteséget az jelentette, hogy vissza kellett adni a pozíciót. Az előzési manőver, a pontosság és az elszántság terén nem látok semmilyen különbséget a két versenyző között” – védte ismét Norrist.

Akárhogy is, ettől még tény: Norris ezúttal sem a nyers versenytempó miatt maradt alul Piastrival szemben, hanem egyéb tényezők miatt. Azzal, hogy a hajrában 9-ről 4 másodpercen belülre tudott kerülni a győzteshez, jelezte, a nyers gyorsasága ezen a vasárnapon is meglett volna a győzelemhez és Piastri legyőzéséhez. A különbség a helyzetekben és a helyzetek kihasználásában volt. Ismét. És így alakult 1-4-re az állás kettejük között a győzelmek számában, ami Norris szempontjából egyre nyugtalanítóbb.

További tartalmak