A Forma–1 történetének legsikeresebb tervezője hosszú évek után kezd új fejezetet pályafutásában: 2006 és 2024 között a Red Bull-lal dolgozott és ért fel több alkalommal is a trónra, 2025-től pedig az oda vágyó Aston Martint próbálja csúcsra juttatni.
A zöldek többször jelezték, Newey csak és kizárólag a 2026-os projekttel foglalkozik, a szabályváltozás ugyanis minden üldözőnek komoly felzárkózási lehetőséget kínál. A szakember két hónapja gőzerővel dolgozik az új projekten és méri fel a csapat lehetőségeit. Most ezekkel kapcsolatban adott interjút az Aston Martinnak, kiemelve, az aerodinamikai részleg fejlesztése kulcsfontosságú lesz.
„Különböző utakat keresünk” – kezdte. „Hogy ezek eltérő utak-e, mint amin a többiek járnak, vagy jobbak-e, arról fogalmunk sincs. Ez része a Forma–1 izgalmainak, főleg akkor, amikor ilyen nagy szabályváltozások jönnek” – tette hozzá.
„Sosem egyszerű, amikor ilyen komoly mértékben megváltoznak az előírások és minden csapatnak korlátozottak az erőforrásai a költséglimit és a létszámhiány miatt. A csapat bizonyos mértékig alakítja a hozzáállását. Az egyik terület, amin a csapatunknak fejlődnie kell, az az aerodinamikai részleg” – emelte ki.
„Rövidtávon meg kell határoznunk, melyik irányok lehetnek a leginkább kifizetődőek és az erőforrásokat azokra kell összpontosítani. Persze, miközben ezt tesszük, mindig fennáll a veszélye annak, hogy elszalasztunk valami” – jegyezte meg óvatosan.

„Gyakran hosszú utat kell megtennünk egy úton, mielőtt megbizonyosodunk róla, hogy az irány amerre haladunk, kifizetődő lesz-e. És néha előfordul az is, hogy egy irány nem tűnik ígéretesnek, mert még új és fejletlen, de végül gyümölcsöző lesz” – magyarázta Newey, aki példátlanul jelentős változásnak tartja a 2026-os módosításokat.
„Emlékeim szerint most először változnak egyszerre a motorszabályok és a karosszériára vonatkozó előírások. Ez érdekes és egyben ijesztő is. A motorszabályok változása és az aerodinamikai szabályok módosítása is lehetőséget kínál” – mondta.
Megjegyezte azt is, bár a szabályok első pillantásra szűk mozgásteret hagynak a csapatoknak, bőven lesz lehetőség arra, hogy ismét másféle tervezési filozófiák „harcát” hozza az első időszak. „Sokkal több a lehetőség a rugalmasságra, az innovációra és a különböző megközelítésekre, mint az első ránézésre gondolnánk” – mutatott rá sejtelmesen.
Az Aston Martin rengeteg energiát tett abba, hogy jól felkészüljön az új szabályokra: számos szakembert igazolt és főhadiszállását is felújította. Az utóbbit Newey is dicsérte, de megjegyezte, a sikerhez ez önmagában nem elég. „A létesítmény csodás. Talán a legmodernebb az F1-ben.”
„De ez önmagában még kevés. A kérés az, hogyan tudjuk a legmegfelelőbben működtetni ezt a rendszert. A Red Bullnál például a szélcsatorna az egyik legrosszabb volt és egy ipari park szürke épületében dolgoztunk. Mégis jól működött a csapat, együtt tudtunk működni, kivételesen jól tudtunk közösen dolgozni” – emlékezett vissza.
