Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Newey már sejti, min kell változtatni az Aston Martinnak

Newey már sejti, min kell változtatni az Aston Martinnak

Aston Martin
Az Aston Martin számára kulcsfontosságú lesz az aerodinamikai részleg fejlesztése – jelentette ki a márciusban munkába álló Adrian Newey, aki már gőzerővel dolgozik a 2026-os autó fejlesztésének előkészítésén.

A Forma–1 történetének legsikeresebb tervezője hosszú évek után kezd új fejezetet pályafutásában: 2006 és 2024 között a Red Bull-lal dolgozott és ért fel több alkalommal is a trónra, 2025-től pedig az oda vágyó Aston Martint próbálja csúcsra juttatni.

A zöldek többször jelezték, Newey csak és kizárólag a 2026-os projekttel foglalkozik, a szabályváltozás ugyanis minden üldözőnek komoly felzárkózási lehetőséget kínál. A szakember két hónapja gőzerővel dolgozik az új projekten és méri fel a csapat lehetőségeit. Most ezekkel kapcsolatban adott interjút az Aston Martinnak, kiemelve, az aerodinamikai részleg fejlesztése kulcsfontosságú lesz.

„Különböző utakat keresünk” – kezdte. „Hogy ezek eltérő utak-e, mint amin a többiek járnak, vagy jobbak-e, arról fogalmunk sincs. Ez része a Forma–1 izgalmainak, főleg akkor, amikor ilyen nagy szabályváltozások jönnek” – tette hozzá.

„Sosem egyszerű, amikor ilyen komoly mértékben megváltoznak az előírások és minden csapatnak korlátozottak az erőforrásai a költséglimit és a létszámhiány miatt. A csapat bizonyos mértékig alakítja a hozzáállását. Az egyik terület, amin a csapatunknak fejlődnie kell, az az aerodinamikai részleg” – emelte ki.

„Rövidtávon meg kell határoznunk, melyik irányok lehetnek a leginkább kifizetődőek és az erőforrásokat azokra kell összpontosítani. Persze, miközben ezt tesszük, mindig fennáll a veszélye annak, hogy elszalasztunk valami” – jegyezte meg óvatosan.

Fernando Alonso és Adrian Newey (Fotó: Aston Martin)

„Gyakran hosszú utat kell megtennünk egy úton, mielőtt megbizonyosodunk róla, hogy az irány amerre haladunk, kifizetődő lesz-e. És néha előfordul az is, hogy egy irány nem tűnik ígéretesnek, mert még új és fejletlen, de végül gyümölcsöző lesz” – magyarázta Newey, aki példátlanul jelentős változásnak tartja a 2026-os módosításokat.

„Emlékeim szerint most először változnak egyszerre a motorszabályok és a karosszériára vonatkozó előírások. Ez érdekes és egyben ijesztő is. A motorszabályok változása és az aerodinamikai szabályok módosítása is lehetőséget kínál” – mondta.

Megjegyezte azt is, bár a szabályok első pillantásra szűk mozgásteret hagynak a csapatoknak, bőven lesz lehetőség arra, hogy ismét másféle tervezési filozófiák „harcát” hozza az első időszak. „Sokkal több a lehetőség a rugalmasságra, az innovációra és a különböző megközelítésekre, mint az első ránézésre gondolnánk” – mutatott rá sejtelmesen.

Az Aston Martin rengeteg energiát tett abba, hogy jól felkészüljön az új szabályokra: számos szakembert igazolt és főhadiszállását is felújította. Az utóbbit Newey is dicsérte, de megjegyezte, a sikerhez ez önmagában nem elég. „A létesítmény csodás. Talán a legmodernebb az F1-ben.”

„De ez önmagában még kevés. A kérés az, hogyan tudjuk a legmegfelelőbben működtetni ezt a rendszert. A Red Bullnál például a szélcsatorna az egyik legrosszabb volt és egy ipari park szürke épületében dolgoztunk. Mégis jól működött a csapat, együtt tudtunk működni, kivételesen jól tudtunk közösen dolgozni” – emlékezett vissza.

Adrian Newey és Andy Cowell (Fotó: Aston Martin)
Borítókép: Adrian Newey (Fotó: Aston Martin)

További tartalmak