A Forma–1 a gyorsaságról szól, de az idei első versenyzőcserék azért még F1-es léptékkel mérve is nagyon gyorsan történtek. Azok után, hogy a Red Bull két versenyt követően máris a B-csapatához küldte vissza Liam Lawsont, az Alpine a hatodik versenyhétvége, Miami után jelentette be, hogy kispadra ülteti Jack Doohant, hogy a következő öt versenyen lehetőséget biztosítson Franco Colapintónak.
Hogy Doohan sorsa mennyire volt eleve elrendelve már a szezonrajt előtt, arról megoszlanak a vélemények, a mezőny tagjai közül mindenesetre többen együttérzőn beszéltek az ausztrál helyzetéről.
Isack Hadjar az idei szezon egyik újoncaként pontosan tudja, milyen nehéz egyből boldogulni az F1-ben és felvenni annak ritmusát. Szerinte Doohan nem ilyen sorsot érdemelt.
„Már a szezon előtt lehetett érezni ezt egy kicsit. Nagyon nagy nyomás nehezedett rá már a szezonkezdéskor, magasak voltak az elvárások. Ez nem a legjobb közeg. És kissé igazságtalannak érzem, mert hat versenyen nem volt sok ideje bármit is mutatni, ráadásul nem is egy űrhajót vezet. Ez kissé szigorú”
– mondta ki nyíltan a francia.
Kiemelte, náluk a Racing Bullsnál teljesen más a hozzáállás az újoncokkal szemben. „Nekem nem szegeztek pisztolyt a fejemhez már a szezonkezdés előtt! Ez mindenképpen segít… Megkapom itt a támogatást az első pillanattól kezdve, és ez mindenképpen nagy segítség.”

Doohannek a hírek szerint eleve csak az első versenyekre volt garantált a helye, ugyanakkor Bahrein után már azt mondták neki, hogy a nyári szünetig kap időt a bizonyításra. Legutóbb Miamiban először sikerült legyőznie az időmérőn Pierre Gaslyt, és még ha a versenye nem is sikerült jól (kiesett a rajtnál történt baleset következtében), megmutatta, hogy többre is képes lehetne.
Egy másik újonc, Oliver Bearman szintén az Alpine felelősségét emelte ki Doohan helyzete kapcsán.
„Nagyon nehéz egy ilyen helyzetben, amikor ekkora nyomás nehezedik rád már az első versenytől kezdve. El tudom képzelni, mennyire borzalmas helyzet ez, és úgy érzem, igazságtalanul bántak vele. Én magam is újonc vagyok, és nagyon nehéz, főleg a szezon első negyede, amikor a hatból négy pálya új volt számunkra, és két sprintesemény is volt, ami az újoncoknak még nehezebb. Mielőtt Európába érkeztünk volna, pályákra, amiket már ismer, máris kivették az autóból. Ez hihetetlenül szigorú volt szerintem”
– bírálta a kékeket Bearman is.
Hasonlókat persze Lawson esetében is lehetett mondani, Hadjar ugyanakkor rámutatott, a Red Bull egy élcsapat, és náluk ez létjogosultságot ad az agresszív szemléletmódnak. „A Red Bullnál érthető, hogy a bajnoki címért akarnak harcolni. Ennek van értelme egy élcsapat esetében. Másfelől ha egy tapasztalattal rendelkező újoncra vágysz, csak versenyeket kell adnod neki, különben nem tud versenyezni…”

Alexander Albon ugyan nem újonc, de ettől még ő is átérzi Doohan helyzetét. „Sajnálom őt. Nem ismerem őt annyira jól, de nyilvánvalóan nem kapott sok időt a bizonyításra. Szerintem mindenképpen több időt érdemelt volna” – mondta a Williams versenyzője. „Nehéz ez. Nem tudom, mivel indokolták pontosan ezt az egész helyzetet, és mi történt ezen az öt versenyen vagy mennyin. Mindenesetre nem valami nagyszerű.”
Doohan az Alpine kötelékében maradt, újra tartalékversenyző lett. Nagy kérdés, lehet-e még számára visszaút az F1-es rajtrácsra. „Tudom Jackról, hogy keményen dolgozik, és láttam tavaly, mennyi munkát ölt bele a szimulátorban, a tesztprogram során, hogy jól teljesítsen” – mondta Albon. „Nagyon elszánt személyiség, és nem hiszem, hogy ennél nagyobb motivációra lenne szüksége. Csak oda kell tenned magad, meg kell mutatnod. Tudom, milyen, amikor muszáj bizonyítanod, de nem vezetheted az autót. Nem tudom, az Alpine-nak milyen programja lesz számára a következő öt versenyre, de biztosra veszem, hogy minden tőle telhetőt megtesz majd, hogy segítse a csapat fejlődését. Versenylehetőség nélkül bizonyítani viszont nagyon nehéz, és pszichológiai szempontból is nehéz helyzet ez. De úgy vélem, képes rá” – biztatta a williamses Doohant.