Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Megerősítette az FIA: semmi szabálytalant nem talált a McLaren fékjein

Megerősítette az FIA: semmi szabálytalant nem talált a McLaren fékjein

FIA, F1
Alaposan tanulmányozta az FIA a McLaren sokakat érdeklő fékjeit Miamiban, de megerősítették, semmi szabályellenest nem találtak.

A legutóbbi Miami Nagydíjon a többiekkel szembeni bő fél perces előnye mutatta meg, mennyivel jobban kezeli a gumikat a McLaren hosszú távon, amikor azok igazán hajlamosak a túlmelegedésre. Hogy hogyan csinálják mindezt, arról mostanság sok a találgatás – vadabb és kevésbé meredek elméleteket is hallhattunk, olvashattunk az utóbbi időszakban.

A hírek szerint az egyik fő ellenfél, a Red Bull az FIA-nál is verte a tamtamot, hogy nézzen alaposabban körül a wokingiak garázsában. A figyelem középpontjában a fékhűtés, és elsősorban a hátsó fékdob kialakítása áll. Egyes feltételezések szerint a McLaren rendkívül kifinomult légcsatornákat alakított ki a borítás alatt, amikkel hatékonyan tudja szabályozni, mennyi hő jusson át a fékekből a felnin keresztül a gumikba; mások arról kezdtek találgatni, hogy talán fázisváltó anyagokat is használhat a csapat, amik egy adott hőfok felett elkezdenek megolvadni, majd újra megszilárdulnak, így segítve a hűtés folyamatát. (A szabályok ez utóbbit egyébként nem teszi lehetővé.)

Hogy mi a trükk a háttérben, az továbbra sem világos, az viszont biztos, hogy a McLaren semmi szabályellenest nem tett eddig. Az FIA csütörtökön kiadta a Miami Nagydíj után elvégzett technikai ellenőrzéséről készült dokumentumot, melyben megerősítette a futamot megnyerő Oscar Piastri autójának szabályosságát.

A szövetség a rövid jelentésben – amit rendszerint a következő esemény előtt tesz közzé – jelezte, hogy a McLarennél elvégzett szúrópróbaszerű vizsgálata ezúttal a négy kerék fékdobjára irányult. Több szabálypont felől is ellenőrizték az autó fékjeinek ezen részeit, és megállapították: „Valamennyi megvizsgált alkatrész megfelelt a 2025-ös Forma–1-es technikai szabályzatnak.”

Az FIA minden verseny után kiválaszt pár autót a pontzónából, hogy megvizsgálja azok bizonyos területeit. Ezek extra ellenőrzések a megszokottakon (például a tömeg és a padlólemez mérése vagy az üzemanyagminták levétele) túl. Bár mindez szúrópróbaszerű vizsgálat, sok esetben azért irányított is: ha panaszok, kérdések érkeznek egyes résztvevőkkel kapcsolatban, az FIA előszeretettel vizsgálódik náluk, éppen azon a területen, amivel kapcsolatban kérdések merülnek fel.

Miami után Charles Leclerc Ferrariját is vizsgálták, nála a kormányművet és a kuplungot vették szemügyre.

Oscar Piastri (Fotó: XPB)

A bajnokságot vezető Piastri az imolai sajtótájékoztatón jelezte, sosem voltak kétségei afelől, hogy szabályosan játszanak. „Az igazat megvallva én semmit sem olvastam erről, mert eleve nem aggódtam” – jelentette ki az ausztrál, amikor a megoldásukkal kapcsolatos elméletekről és a vádakról kérdezték.

A gumivizezéssel kapcsolatos korábbi vádakra utalva – ami kapcsán legutóbb főnöke, Zak Brown is élcelődött a Red Bullon – megjegyezte, legközelebb talán kis szobrocskákat és vízi csúszdákat is elhelyeznek valahová… „Nem tudom, majd előállunk valamivel… Egyértelmű, hogy átment mindenen, szóval egyáltalán nem aggódom” – mondta visszafogott mosollyal.

Borítókép: epa12072193 McLaren driver Oscar Piastri of Australia competes during the qualifying race of the 2025 Formula 1 Miami Grand Prix at the Miami International Autodrome in Miami Gardens, Florida, 03 May 2025. The 2025 Formula 1 Miami Grand Prix is held at the Miami International Autodrome on 04 May. EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH

További tartalmak