Sok találgatás látott napvilágot a Miami Nagydíj óta a McLaren idei autójának megoldásairól. Fókuszpontba a gumikezelésük és a mögötte sejtett ok, a fékek hűtése állt. Extrém elméletek is születtek erről, például az úgynevezett fázisváltó anyagok használatáról, amikkel kordában tartják a felnin keresztül átadott hőt.
Az FIA Miamiban az ellenfelek (Red Bull) kérdezősködései után alaposabban is megvizsgálta Oscar Piastri győztes autójának fékdobját, ám semmi szabálytalanságot nem talált. Bármit is csinál tehát a wokingi csapat, belekötni nemigen lehet.
Zak Brown a „gumivíz” feliratú gúnyos kulacsával két hete jelezte, elege van a gyanúsítgatásokból, majd felvetette, hogy a panaszok benyújtását tegyék fizetőssé, és ezzel szorítsák vissza a vaktában lövöldözést. Andrea Stella csapatfőnök ehhez képest Imolában arról beszélt, mennyire örül, hogy az ellenfelek így elmélyedtek a titkaik kutatásában…
„Amikor látom, hogy az ellenfeleink ennyire figyelnek ránk, azt én jó hírnek tekintem. És remélem, hogy a jövőben még több ilyen lesz, mert ez azt jelenti, hogy az ellenfeleink nem magukkal foglalkoznak, és nem az alapokra figyelnek.”
„Ez pont az ellenkezője annak, amit mi a McLarennél tenni próbálunk: mi magunkkal és az alapokkal foglalkozunk, mérnöki szempontból. Ez az alapja a versenyképességhez szükséges teljesítménynek” – élcelődött Stella pénteken a Sky Sportsnak nyilatkozva.

A sajtótájékoztatón kiemelte, bármilyen vádak vagy gyanúk merülnek fel, az garantáltan csak félreviszi a riválisokat. „Az jó, ha az ellenfeleink olyan dolgokra fókuszálnak, amik állítólag az autónkon vannak, valójában viszont nincsenek. De még ha a rugalmas szárnyak lennének, például egy hajló első szárny, amilyenje mindenkinek van, akkor sem lenne semmi köze ahhoz, miért olyan versenyképes a McLaren. Remélem, a jövőben több ilyen is lesz, mert az azt jelenti, hogy az ellenfeleink a rossz dologra összpontosítanak, ami nekünk csak jó, csak segítség.”
És ha ilyen örömhír a sok vád, miért akarta Brown két hete a panasztételi eljárás szigorítását? Stella szerint ezt csak az FIA érdeke kívánná meg…
„Ha ők ezt a szemléletmódot választják, az nekünk csak jó hír. Kár, hogy ezzel extra munkát teremtenek az FIA-nak, de ennek megoldása az FIA feladata. Az FIA-nak talán magasabb küszöböt kéne teremtenie mások tényleges megvádolásához, mert ezzel csak sok munkát teremtenek nekik, és ez sehova sem vezet. De ahogy mondtam: én üdvözlöm, hogy a többi csapat nem összpontosít…”
– mondta a csapatvezető.
Stellát a sajtótájékoztatón megkérdezték: az, hogy az ellenfelek egy konkrét okot keresnek a formájukra, miközben a versenyképességük talán több tényezőn (pl. gumikezelés, leszorítóerő, felfüggesztés, jó egyensúly) múlik, nem azt jelzi-e, hogy tovább fog tartani a felzárkózásuk? „Szeretnék rossz választ adni, hogy rossz útra tereljem a riválisainkat” – mosolygott Stella. „Az F1-ben töltött sok évem alatt megtanultam, hogy magadra és az alapokra kell összpontosítanod, és nem szabad, hogy elterelje a figyelmedet, mit csinálnak mások. Ez egy vészharang a gyárunkban, ami figyelmeztet: mindig vissza az alapokhoz. Azt hiszem, most a helyes választ adtam meg, szóval segítettem az ellenfeleknek… De természetemből adódóan őszinte vagyok. Nem tudok taktikusan rossz válasszal szolgálni…” – humorizált az olasz, akinek szavait hallva a mellette ülő Frédéric Vasseur hálásan megsimogatta a karját, megköszönve, hogy ilyen nagylelkűen megosztotta a titkot…

Szó sem lehet a fejlesztés leállításáról
A McLaren tehát továbbra is magabiztosnak tűnik, és egyelőre nincs oka a pánikra. Stella ettől függetlenül fontosnak érzi, hogy ne dőljenek hátra, és ők is előrukkoljanak fejlesztésekkel. Imolában több ellenfelük is komolyabb újításokat vitt pályára – náluk csak apró módosításokat láthattunk. Noha a helyzetük akár lehetővé tenné, hogy korán átálljanak 2026-ra, Stella egyértelművé tette: nem állnak le.
„Most csak kis fejlesztéseink vannak. Tervezünk további fejlesztéseket a szezonra, és pár jelentős fejlesztést is, mert még csak a negyede ment le a szezonnak, és muszáj koncentrálnunk, fejlődnünk. Mindenki fejlesztésekkel állt elő, padlólemezekkel, szárnyakkal, egészen lényeges elemekkel. Kíváncsian várom, mennyit tudunk javítani az MCL39-esen. Szerencsére kezdettől versenyképes volt. Mindenképpen szükségünk van fejlesztésekre a helyzetünk megszilárdításához” – mondta, kiemelve, még sokoldalúbbá akarják tenni az autójukat, hogy az még több pályán, még változatosabb körülmények között működjön igazán jól.