Elmaradt a saját elvárásaitól eddig a Ferrari 2025-ben, és ez egyre több kérdést vet fel. Mivel a tavalyi autójuk év végén a mezőny egyik legjobbja volt, világos, hogy valami a télen siklott félre. A csapatnál a múlt szezonban váltás történt technikai fronton: az év közepén jelentették be, hogy addigi technikai igazgatójuk, Enrico Cardile elhagyja a csapatot, és októberrel állt munkába a már korábban szerződtetett Loic Serra, aki így végül Cardile helyét örökölte meg.
Felmerült a kérdés, e váltásnak mekkora hatása lehet a Ferrari visszaesésére. Frédéric Vasseur csapatfőnök ennek kapcsán mindenekelőtt Serrát kezdte védeni.
„Októberben érkezett a csapathoz, de azt mondanám, októberben már a projekt kilencven százaléka készen van, már meghoztad a kulcsfontosságú döntéseket: a súlyelosztást, a tengelytávot, az alapkoncepciót is meghatároztad. Ez minden csapatra kihat, amikor változás van a technikai vezetőségben”
– hívta fel rá a figyelmet.
Ez azt is jelenthetné, hogy a hibák még Cardile számlájára írhatók, és azokat most Serrának kell javítania, ám ez sem állja meg teljesen a helyét, hiszen a 2025-ös autó az előző technikai igazgatóé sem lehet teljesen. Talán éppen a váltás zavarhatta meg a csapatot?
„Nem mindegy, miről van szó, de nem úgy megy, hogy csak az autó bizonyos százalékát javítod ki. Először az alapokat kell javítani, és aztán merülhetsz el a részletekben, és általában azokban lelhető fel a probléma” – mondta a francia.

Vasseur nem hiszi, hogy az idei megtorpanásuk a technikai csapat összetételéhez köthető.
„A csapat kilencvenöt százalékban változatlan, ők dolgoztak a 2023-as, a 2024-es és a 2025-ös autón is. Attól, hogy a projektben vannak problémák, még nem hibás az egész struktúra. Nagyon bízom a csapatban.”
„Tudjuk, hogy javulnunk kell, de ez a motorsportban alap. És nem azon múlik, hogy az első, a negyedik vagy a tizedik helyen vagy-e. Ennek a sportnak ez a génjeiben van: holnap jobbnak kell lenned, mint ma. Ha az élen vagy, de nem így viszonyulsz hozzá, a következő évben veszítesz. Mi ezt a szemléletmódot követjük. Talán hibáztunk az autónkkal, és most jobban kell csinálnunk, de a motivációnk, a gondolkodásmódunk megvan, és csak ki kell elemeznünk és meg kell oldanunk a problémákat, és kifizetődik.”
Két okból nem állnak le 2025-tel
A Ferrari a mostani triplahétvégén több fejlesztést is be fog vetni, ám a hírek szerint az igazán jelentős megoldásuk csak később érkezik. Úgy tudni, újratervezik a hátsó felfüggesztést, hogy az nagyobb mozgásteret biztosítson a hasmagasság és a rugózás (pontosabban a merevség) szempontjából. Az SF-25-ösnél ez a két tényező okozott fejtörést eddig a mérnököknek. Az autó lejjebb engedésével a leszorítóerőt növelhetik, a hátulját lenyugtathatják, az egyensúlyt javíthatják, és összességében többet hozhatnak ki belőle.
A The Race szerint az új hátsó felfüggesztésre talán a nyári szünet tájáig várni kell, de legkorábban Ausztria vagy Silverstone táján készülhet el.
Vasseur csak annyit erősített meg, hogy foglalkoznak ezzel a területtel. „Az autó minden területén dolgozunk, főleg a mechanikus oldalon, mert van valami, amit átvihetünk, hogy jobb teljesítményt nyújthassunk a szezonban. Nem titok ez senki előtt, hogy egy ponton át kell állni 2026-ra. De nemcsak a felfüggesztésen dolgozunk. Próbáljuk megérteni, hogyan javíthatnánk a teljesítményen” – mondta a francia.

Meglepőnek hathat, hogy a Ferrari a 2026-os átállás szükségessége ellenére nem adja fel az idei fejlesztést, de Vasseur elmagyarázta, miért van értelme tovább dolgozniuk mechanikus oldalon. „Spanyolországban új első szárnyspecifikációk érkeznek, erre rá vagyunk kényszerítve. De vannak más aerodinamikai elemek az autón, például egy új padlólemez, új hátsó szárny, amiket nem vihetsz át 2026-ra. A szabályok teljesen mások, a hátsó szárny más, az áramlás más. Ez azt jelenti, hogy talán csak az utolsó nyolc versenyre készítenél dolgokat. A mechanikus oldalon viszont más a helyzet, azokat átviheted a következő évre is.”
Van azonban egy másik fontos érve amellett, hogy nem állnak le.
„Hiba lenne. Ha fejlődni akarsz, akkor versenyben kell maradnod. Csak akkor figyelsz oda a részletekre, ha harcolsz valamiért, ha versenyhelyzetben vagy. Nem tudok elképzelni egy ezer fős csapatot, ami fenntartja a motivációját úgy, hogy feladja. Ilyenkor nincs rajtad a nyomás, hogy a jövő héten hoznod kell az eredményt.”
„Szeretnék mindenkit nyomás alatt tartani. Akik 2026-ra dolgoznak, azok számára ez már más kérdés, de akik versenyeznek, azoknak fenn kell ezt tartaniuk” – mutatott rá a csapatfőnök.