Az év végével lejár a hétvégi Emilia-Romagna Nagydíjának otthont adó imolai versenypálya szerződése a Forma–1-gyel. A királykategória ügyvezető igazgatója, az imolai születésű Stefano Domenicali korábban egyértelművé tette: annyira népszerű manapság az F1 a világban, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy egy országban egyszerre két versenyt is rendezzenek. Tekintettel Monza különleges státuszára, mindez könnyen Imola végét jelentheti.
A szervezők ezen a hétvégén tárgyalóasztalhoz ülnek Domenicalival, remélve, hogy még van esély a hosszabbításra. A 2026-os versenyprogramot egyelőre nem ismertette az F1, ám annyi már Spa-Francorchamps télen bejelentett hosszabbításából kiderült, hogy az új szabályciklus kezdetével az F1 áttérhet a rotációs rendszerre, melyben több pályának csak egymással éves váltásban biztosítana helyet a programban. Belgiumnak egyelőre nincs meg a párja – az olaszok remélik, hogy akár ők is lehetnek azok. Emellett abban is bíznak, hogy Andrea Kimi Antonelli érkezése arra motiválja a sorozatot, hogy fontolóra vegye a fokozott olaszországi jelenlét fenntartását.
Akár így lesz, akár nem, az F1-es versenyzők sajnálnák, ha a 2006 után 2020-ban a COVID-járvány által visszahozott Imola már nem lenne a bajnokság része.
Andrea Kimi Antonelli nyilvánvalóan elfogult, hiszen fél órára Imolától, Bolognában született. „Szeretném, ha a verseny a naptárban maradna. Technikás, nem könnyű pálya, főleg egy körön. Nehéz mindent összerakni. Régi vágású, eléggé egyenetlen. Ezek különlegessé teszik. Hihetetlen a múltja is. Mindenképpen szeretném, hogy maradjon jövőre és a következő években, ha van rá esély” – mondta a Mercedes olasz tehetsége.

Imola valóban népszerű helyszín – annak ellenére, hogy nem bővelkedik az előzési lehetőségekben. „Nagy múltja van ennek a pályának a Forma–1-ben, és szeretek ide jönni. Nagyszerű pálya, jó F1-es autót vezetni rajta. Különleges kanyarjai vannak, igazi régi vágású pálya, és nagyon élvezetes rajta a vezetés. Próbálom kiélvezni ezt a hétvégét, de remélem, hogy maradni fog” – mondta Franco Colapinto.
Lance Stroll hozzátette: „Van pár történelmi pálya a naptárban, és ez az egyik ilyen. Szívás lenne elveszíteni. De huszonöt verseny van, és sok ország akar versenyt. Nehéz mindent bepréselni. Remélem, hogy ez marad, mert szeretek ide jönni.”
Az előző három verseny győztese, Max Verstappen is szívesen visszatérne Imolába, ám attól tart, ez nem reális elvárás.
„Igen, mindenképpen hiányozna. Igazán szeretek itt versenyezni. Már a Forma–3-ban is így volt. Nagyon különleges pálya, igazi versenyzőpálya is, mert a kerékvetőkön tudsz időt találni. Remélem, hogy nem így lesz, de realistának kell lennünk, hiszen úgy tudom, maga az F1 is azt mondta, hogy nehéz lesz megtartani két olasz versenyt a naptárban. Én most csak próbálom kiélvezni a pillanatot.”
Miközben többen emlegetik Imola múltját és régi vágású karakterét, az F1-ben egyre nagyobb szerepet kapnak a modernebb és/vagy utcai helyszínek. Az elmúlt években Dzsidda, Miami és Las Vegas is a programba került, jövőre Madrid is városi pályaként debütál (második spanyolországi helyszínként Barcelona mellett, amely pályának szintén bizonytalan a 2026 utáni jövője), a klasszikusok pedig kezdenek kiszorulni.

Oscar Piastri felhívta rá a figyelmet: Zandvoort 2026-tal búcsúzni fog, Spa 2027-től csak minden második évben kap lehetőséget a versenyrendezésre, és ez aggasztó tendencia. „Ez egy nagyszerű pálya. Csak egyszer versenyeztem rajta, de a kedvenceim között van. Talán nincs értelme egy országban két versenyt tartani úgy, hogy ilyen sok pályázó van a világban. És ha ott van Monza is második olasz versenyként… elég nehéz nem Monzát választani. Zavargások történek ki, ha nem azt választanánk!”
„Óvatosnak kell lenni, meg kell őrizni a múltat. Zandvoort is kikerül, Spa rotációba kerül, ami miatt nem vagyok valami boldog… Vigyáznunk kell, nehogy elveszítsük a történelmi pályákat. Rendben, talán nem ez a legjobb a versenyzés szempontjából, mert nem könnyű rajta előzni, de egy F1-es autóval a vezetés élménye szempontjából a lista elején van. És erre gondolnunk kell”
– figyelmeztetett a bajnoki éllovas.
George Russell is hasonlóan látja, és azt is kiemelte, hogy Imolában és Olaszországban igazi fanatikus törzsszurkolók alkotják a közönséget. „A Forma–1 végső soron a szurkolókért van. Ők teszik ezt különlegessé. Az olyan versenyekre, mint az imolai, a monzai, a silverstone-i, mindenki nagyon izgatottan érkezik. A Forma–1 persze hatalmas, és talán a tévés oldal a legfontosabb, de nem felejthetjük el ennek a magját sem, amit a szurkolók jelentik, akik élnek-halnak a versenyzésért. Imola az egyik legjobb pálya, főleg az utolsó szektora miatt. Ott házak vannak, amikből rálátni a pályára. Egészen elképesztő” – dicsérte a helyszínt a brit.