Furcsa közjáték biztosított extra cselekményszálat az amúgy sem eseménytelen időmérő edzésnek szombaton Imolában. Az Emilia-Romagna Nagydíjának kvalifikációján a Q1-ben két piros zászlós megszakítás is volt balesetek miatt. A második leállás tulajdonképpen még kapóra is jött az FIA-nak, mivel vizsgálódnia kellett: Oliver Bearman nagyjából ugyanabban a pillanatban fejezte be az utolsó gyorskörét, amikor Franco Colapinto bukása miatt jött a piros zászlós jelzés.
Bearman ideje továbbjutást ért, és a rendszer elsőre előre is sorolta. A brit már a garázsban volt, amikor a neve mégis visszakerült a 19. helyre. Az FIA törölte a körét, mondván, már a piros zászló ideje alatt állította meg a stoppert. Más kérdés, hogy a visszajátszásokból nem feltétlenül ez jött le. A fedélzeti kamerás felvételeken úgy tűnt, Bearman előtt először csak az edzésrész végét jelző piros lámpa villant fel a rajtvonal feletti kapun, és a zászlójelzéssel egyenértékű panel csak a célvonal (ez nem előrébb van az egyenesben, mint a rajtvonal) átszelése után aktiválódott.
Az FIA felülvizsgálta az ügyet, Bearman pedig még a Q2 rajtjánál is az autójában ült, remélve, hogy végül visszatérhet, mert nekik adnak igazat. Ám nem így lett.
„Igen, megkaptuk a piros jelzést a kormánykijelzőre, de ez szerintem bőven azután érkezett, hogy áthaladtam a vonalon. A fedélzeti videót elnézve világos volt, hogy nem kaptam piros jelzést a kijelzőmre, amikor a célvonalon mentem át. Szerintem teljesen igazságtalanul törölték a körömet. Egészen biztos voltam benne, hogy mi fog következni, mert tudom, hogyan dolgoznak: miután már döntést hoztak, téves döntést, már nem fognak változtatni, akkor sem, ha egyértelműen téves.”
„Egy kicsit szigorúnak érzem. Egy kicsivel több idejük volt a baleset tisztázása miatt, szóval megvizsgálták. Nem tudom, mi tartott nekik tíz percig. Nem igazán… ez egy egyértelmű eset volt a véleményem szerint, és abból, amit láttam, egészen világos is. De sajnos számukra nem” – füstölgött Bearman.
Acc to the FIA, “‘Bearman crossed the line at 16:32.20.9 seconds with the abort signal / red flag showing on the start gantry.’”
Put differently: “Who are you going to believe,me or your lying eyes?” Ollie was clearly mugged. #ImolaGPpic.twitter.com/ddtmnoQ336 https://t.co/A1zL81qPDP
— Some Queer (@HLSIII) May 17, 2025
Ami azt illeti, az FIA szerint valóban egyértelmű volt a helyzet, csak nem úgy, ahogy a versenyző gondolja. A nap végén közleményben tisztázták, miért volt mégis jogos Bearman időeredményének törlése.
„Oliver Bearman eseténél a piros zászló 16 óra 32 perc 17,6 másodperckor jött. Bearman 16 óra 32 perc 20,9 másodperckor szelte át a vonalat, amikor a megszakítás/piros zászlót jelezték a startkapun. A Q2 csúszott, és ez lehetőséget kínált a bíróknak, hogy megvitassák ezt az illetékes időmérő-szakértőkkel, és megvizsgálják az adatokat, hogy meggyőződjenek arról, az időmérős rendszer adatai hitelesek voltak, és ennélfogva helyesen jártak el.”
„Az alapvető cél annak meghatározása volt, hogy Bearman a piros zászló előtt teljesítette-e a körét, és hogy törölni kellett-e a kört annak érdekében, hogy a megfelelő versenyző vehessen részt a Q2-ben” – közölte az FIA.
A helyzetet alighanem bonyolítja, hogy a piros jelzés kiadása és megjelenése között volt némi fáziskésés. Hiába a videók, Bearman a hivatalos adatok alapján 3,3 másodperccel késte le a célba érést.
Bearman missed the finish line by 1.28s. #red #flag #f1 pic.twitter.com/UFxUXVy9aS
— Formula1nsight (@formula1nsight) May 17, 2025
A Haas csapatfőnöke, Komacu Ajao úgy érzi, bizonyítékaik vannak rá, hogy az FIA rossz döntést hozott. A hírek szerint fel is keresték a szövetséget. „A köridőt törölték, mert a versenyirányítás úgy véli, a piros zászló azelőtt jött, hogy átszelte volna a célvonalat. Mi más nézőponton vagyunk. Többféle bizonyítékunk van, és beszélni fogunk a bírákkal, de az időmérő eredményén nem változtathatunk. Szeretnénk megérteni, hogyan jutottak erre a következtetésre, és miért ragaszkodtak hozzá.”
„Szerintünk egyértelmű bizonyíték van arra, hogy a köridőt helyben kellett volna hagyni. Ez az álláspontunk jelenleg, de az átláthatóság miatt szeretnék beszélni erről a bírókkal”
– mondta a japán.
Bearman a 19. rajtkockát szerezte meg, és elismerte, ha részt is vehetett volna a Q2-ben, a Q3-as továbbjutásra valószínűleg esélytelen lett volna. Az a pár pozíció azonban így is sokat jelentene a britnek, aki így már nemigen lát esélyt a pontszerzésre. „Hacsak nem ütközik előttem kilenc ember…” – jegyezte meg szarkasztikusan.