Képtelen kiegyensúlyozottan teljesíteni a Ferrari 2025-ben. Egyik hétvégén közük nincs a dobogóért folyó küzdelemhez, máskor úgy tűnik, végre kezdenek egyenesbe fordulni – de ami még rosszabb: általában a hétvégéken belül is két arcukat mutatják.
Így volt ez az első idei hazai versenyükön, Imolában is, ahol szombaton Charles Leclerc és Lewis Hamilton is kiesett az időmérő Q2-es felvonásában, és az eddigi leggyengébb eredményüket szállította a 11-12. hellyel; hogy aztán vasárnap remek versenytempóval rukkoljanak elő, és Lewis Hamiltonnal csupán 1,5 másodpercre legyenek a dobogó harmadik fokától.
Az eredményekkel együtt ingadozik a közhangulat, de Lewis Hamilton hangulata is. Pár héttel azután, hogy közölte, gyötrelem és szenvedés lesz az egész éve, a mostani negyedik helye után örömmámorban úszott a tifosi által teremtett hangulat, valamint a neki Kína óta először kedvező beállítások miatt, és már arról beszélt, hogy ha tovább javulnak, jönni fognak a dobogók.
E hangulatingadozásaival aligha dolgozik főnöke keze alá. Frédéric Vasseur csapatfőnöknek nem tetszik, hogy a Ferrari és versenyzője mindig ennyire szélsőséges módon számít beszédtémának. E véleményének annak kapcsán adott hangot, hogy vasárnap most éppen ünnepelték Hamiltont a nagy felzárkózása miatt.
„Ezt le kell állítanunk! Minden versenyző együtt dolgozik a csapattal, próbál fejlődni, próbál jobb munkát végezni. Nem lehet, hogy szombaton felkészületlen vagy és nem boldogulsz jól az autóval, aztán a semmiből varázsló leszel vasárnap. Ez nem így működik.”
„Nyugodtnak kell maradnunk. Nem minden tökéletes, amikor jól mennek a dolgok, és nem is minden katasztrófa, amikor elkövetsz pár hibát. Csak össze kell dolgoznunk, hogy javulhassunk. Most az egész csapat jól dolgozott, nemcsak Lewis, Charles is és a csapat is a kerékcseréknél. Csakis csapatként együttműködve juthatunk előrébb” – hívta fel a figyelmet Vasseur.

Ezzel természetesen nem Hamilton hangulatingadozására utalt, hanem arra, hogyan változik szinte már napi szinten a Ferrari és a bajnok helyzetének megítélése. Hamilton kapcsán még hozzátette: „Kínában nagyon jó munkát végzett, és ma is. Lépésről lépésre haladva célt fogunk érni. Világos, hogy javítanunk kell a kommunikáción, és segítenünk kell őt, hogy könnyebben boldoguljon. De Charles is hétről hétre javul, még most is így volt. Ez egy természetes folyamat a versenyzőknél, próbálnak javulni.”
A kérdés Leclerc taktikájáról: miért nem merték?
A Ferrari imolai versenye így sem volt kimondott diadalmenet. Miközben Hamiltonnak némi szerencséje volt stratégiájával, Leclerc balszerencsés volt, és ezért lett csak hatodik. „A biztonsági autók rosszkor jöttek számára. Az első kicsit túl korai volt, a második pedig egy nagyon jó pillanatában jött, amikor nagyon jól ment. Megértem, hogy bosszús, mert többet akart, de végül is kihoztuk a legtöbbet a körülményekből” – mondta Vasseur.
Leclerc esetében volt mit magyaráznia a Ferrarinak, hiszen az utolsó biztonsági autós fázis alatt ő nem cserélt kereket, így az újraindítás után a használt gumiján ki volt téve a friss papucsokat kapók támadásainak. Leclerc azért nem cserélt, mert a két kiállásos taktikájával már elhasználta a közepes és kemény szettjeit. Tekintve, hogy a versenyből alig volt már hátra, felmerült a kérdés, nem jártak volna-e jobban, ha az előzetesen félt lágy gumikkal próbálkoznak a hajrában.
„Ez nagyban múlik azon, mennyi időt vesz igénybe a leállt autó mentése. A tizenhárom kör túl sok volt, és azt nem látod előre, hogy kettő, négy vagy hat kör kell-e az újraindítás előtt. Utólag nyilvánvaló, hogy nyolc körig működött volna a lágy gumi, de még így is a határon lett volna. Charles maga döntött úgy, hogy a pályán marad, és ez helyes döntés volt”
– vélekedett Vasseur.

Ahhoz, hogy Ferrari ennél jobb eredményeket érhessen el, a csapatfőnök szerint nem az efféle apróságokon kell változtatnia, hanem mindenekelőtt a gyenge pontot jelentő időmérős teljesítményén. „Dzsiddában gyorsabbak voltunk vasárnap, és az időmérőn szenvedtünk. Két-három tizedre voltunk Maxtól. Még mindig hiányzik valamennyi az időmérőn, és világos, hogy ezen dolgoznunk kell. Mindazonáltal a versenytempónk sem varázslatos. Az én munkám legnehezebb része, hogy teljes elemzéseket végezzek. Nem vagyunk bajnokok, nem vagyunk győztesek, nem tartunk ott, ahol szeretnénk. Egyensúlyoznunk kell aközött, mi működik és mi nem. A jó hír mindenképpen a versenytempónk, az összteljesítményünk, a stratégiánk. Ezek mind jól mentek. A negatív oldal, hogy nem teljesítünk jól az időmérőn” – foglalta össze a helyzetüket Vasseur.