Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Két új direktívát adott ki az FIA Imola előtt: van-e közük a McLaren visszaeséséhez?

Két új direktívát adott ki az FIA Imola előtt: van-e közük a McLaren visszaeséséhez?

The Race, Motorsport
Egy új technikai direktívát adott ki az FIA az imolai versenyhétvége előtt. Lehet-e köze ennek a McLaren vártnál gyengébb vasárnapi teljesítményéhez?

Bizakodóvá tette a Red Bullt az imolai szombaton és vasárnapon mutatott erős formája, de egyelőre elhessegették a gondolatot, hogy ezzel fordulópontjához érkezett a szezonjuk. Nyilatkozataiban Max Verstappen, Christian Horner, Helmut Marko és Pierre Waché is elismerte, hogy tettek egy fontos előrelépést az autójuk beállítása, egyensúlya és gumikezelése terén, ugyanakkor a csapatfőnök és a technikai igazgató is megjegyezte: ezen a versenyen azért is nyerhettek úgy, ahogy, mert a McLaren gyengébb teljesítményt nyújtott, mint várták.

„Jobban meglepődtünk azon, hogy a McLaren nem teljesített úgy”

– mondta Horner a futamot követően.

Azt mindkét csapat említette, hogy az imolai pálya gyors kanyarjai kedveztek a Red Bull autójának, és hogy a gumikopás és az ezt befolyásoló körülmények is mások voltak, mint a McLaren-fölényt hozó Miamiban, a bikások azonban mintha azt sugallták volna, hogy egyéb tényező is közrejátszhatott.

Innen nézve érdekes fejleménynek tűnik, hogy utólag kiderült, az imolai hétvége előtt az FIA kiadott két új technikai direktívát.

E két direktíva egymástól független, eltérő területekre irányul, és önmagában egyik sem jelent „szabályváltozást”, csupán technikai kérdések tisztázásáról van szó az autó hasán lévő csúszólemezek és a gumik hűtése kapcsán.

Az első direktívában az FIA azt tisztázta, milyen anyagokat lehet használni az autók hasán lévő csúszólemezeknél, illetve hogyan lehet azokat felszerelni a padlólemezre. A hírek szerint van csapat, amely okos trükköket talált ki ezen az autó teljesítménye szempontjából meghatározó területen. Az FIA e tisztázással szeretné elejét venni, hogy a résztvevők trükközve engedhessék közelebb a talajhoz az autójuk hasát úgy, hogy közben megfelelnek a szabályoknak a padlólemez kopását mérő ellenőrzéseken.

Ez a szabályozást tekintve nem jelent újdonságot (a követelmények nem változtak), viszont az eddig alternatív megoldásokkal kísérletező csapatokat változtatásra kényszerítheti.

Oscar Piatri, Max Verstappen (Fotó: Red Bull/Getty)

Az FIA második direktívája ugyancsak egy tisztázás, de azzal nem egy adott csapat valamely megoldására reagált a szövetség, hanem a hírek szerint a Red Bull megkereséseire. A Milton Keynes-iek az utóbbi hetekben többféle kérdéssel bombázták a szabályozókat, miközben próbálnak végére járni, hogyan hűti ilyen hatékonyan a hátsó gumikat a McLaren. Miamiban a wokingiak panaszkodtak is a vádaskodások miatt.

A Red Bull a csapatok bevett trükkjét alkalmazta: előállt technikai ötletekkel és lehetséges megoldásokkal, és arról érdeklődött az FIA-nál, hogy azok szabályosnak tekinthetők-e. Az efféle módszerrel az ellenfelek tulajdonképpen totóznak: körbelövöldöznek egy területet, remélve, hogy valamelyik lövésük talál, és azzal vagy megtudnak valamit az ellenfél titkáról, vagy visszavetik az ellenfél teljesítményét.

Hogy ebben az esetben történt-e ilyesmi, az homályos, az Imola előtt kiadott direktívával mindenesetre az FIA többféle technikai olyan megoldás és eszköz használatát kizárta, amik a kerekek és a gumik vízzel történő hűtésével és más rendszerekkel kapcsolatosak. Ezzel alapvetően a Red Bull megkeresésére válaszoltak, de mind a 10 csapatnak elküldték az erre vonatkozó új iránymutatást.

A McLaren tagadja, hogy bármelyik direktívának lett volna hatása rájuk. A The Race forrásai szerint a címvédő csapat nem kényszerült módosítani a csúszólemezein, és azt gyanítja, hogy ez a direktíva egy másik csapatra irányulhatott.

Ami a gumihűtési módszereket illeti, a McLarent elve védi, hogy Miamiban a verseny után az FIA alaposan megvizsgálta a fékdobjukat és fékhűtésüket, és jelezte, hogy mindent teljesen szabályosnak talált. A csapatnak ennélfogva nem is volt miért változtatnia a rendszerén Imolára.

Oscar Piastri és Lando Norris (Fotó: XPB)

Hogy a két direktívának volt-e bármi hatása a Red Bull és a McLaren között zajló küzdelemre, az a következő versenyeken mutatkozhat meg. Vasárnap Max Verstappen és Andrea Stella McLaren-főnök is kiemelte: Imola a Red Bull autójának erősségeit hangsúlyozta ki, így eleve szorosabb küzdelemre lehetett számítani közöttük.

A helyzetet bonyolítani fogja, hogy Monaco után Barcelona következik, ahol egy újabb technikai direktíva lép életbe: az első szárnyak rugalmasságára vonatkozó szigorítás. Onnantól valamennyi csapat rákényszerül a szárnyainak merevebbé tételére, ami több résztvevő szerint bizonyosan hatással lesz egyik-másik csapat teljesítményére. Hogy kiére milyen módon és mértékben, az viszont egyelőre megjósolhatatlan.

Borítókép: Oscar Piastri és Cunoda Juki (Fotó: XPB)

További tartalmak