Alexander Albon az Emilia-Romagna Nagydíjának utolsó újraindításakor próbálta támadni a régi gumiján hátrányban lévő Charles Leclerc-t a 4. helyért. A sikánnál Albon kívülről igyekezett mellé kerülni, ám a ferraris finoman kitessékelte őt a pályáról. Mivel a bukótérben ott kavicságy volt, nem aszfalt, a Williams csak nagy porfelhő kíséretében, komoly lendületvesztéssel tudott visszatérni, és Lewis Hamilton ezt kihasználva meg is előzte őt.
Az FIA vizsgálatot indított az ügyben, és a Ferrarit ez megijesztette annyira, hogy az utolsó körben arra kérje Leclerc-t, adja át a pozíciót. így kerülték el, hogy Leclerc egy időbüntetéssel még több pontot és helyezést veszítsen: egy 10 másodperces időbüntetés esetén még a pontzónából is kikerülhetett volna.
Leclerc dühös volt, és a rádióban a szabályokat szidta.
„Ez ma a versenyzés? Amikor nem előzhet, engednem kell, hogy előzzön?! Ki*****tt vicc! Mi rosszat tettem?!”
– mondta mérgesen.
Leclerc a futam után elárulta, ő maga is tisztában van azzal, hogy a leterelése nem volt szép vagy éppen sportszerű, ugyanakkor az utóbbi hetekben ismét beszédtémát jelentő versenyzési irányelvekre hivatkozott, amik nemcsak lehetővé teszik, de szinte ki is kényszerítik a versenyzőkből az efféle letereléseket.
Ha nem engedte volna el Albont, az FIA-nak meg kellett volna vizsgálnia, hogy melyik autó volt előrébb a leterelés előtt. Albon kívülről támadóként hátrányos helyzetben volt, hiszen az idei évre módosított irányelvek a belül lévőt védik. Albonnak csak akkor lett volna joga a helyhez a kanyarban, ha az első tengelye előrébb lett volna, mint Leclerc első tengelye. Ha ez nincs meg, a belül lévőt nem kötelezi semmi arra, hogy helyet hagyjon a másiknak, sőt, a kívül lévő felelőssége elkerülni az ütközést.

Leclerc szerint a mostani eset ismét rávilágított arra a problémára, ami Szaúd-Arábiában Oscar Piastri ellen Max Verstappent is dühítette. A ferraris szerint Verstappennek igaza van, amikor azt mondja, hogy az irányelvek mellett már nem természetes a versenyzés.
„Ez igaz. Mármint mindannyian a szabályokra gondolva versenyzünk, és mindig próbálunk játszani ezzel. Én is ezt csináltam most. De néha csak centiméterekről beszélünk, ennyi múlik, hogy a szabályokon belül vagy-e vagy sem. És kétszázötvenes tempó mellett ezt elég nehéz megítélni… Én úgy éreztem, éppen csak jó volt, de kívülről nem néz ki jól, mert az egyik autó a kavicságyba ment.”
„Vissza fogom nézni, és mindig őszinte vagyok önmagammal, szóval ha úgy vélem, hibáztam, akkor meg fogom mondani Alexnek. De most nem gondolom úgy, hogy így lenne” – mondta Leclerc.
Ő úgy érezte, hogy az irányelvek alapján övé a kanyar. „Nagyon a határon volt, és tudtam ezt az autóban ülve is. Bementem a kanyarba, és tudtam, hogy ez nagyon trükkös lesz, de amint fékezel, már nem hátrálhatsz ki belőle, és nem is állt szándékomban. Meg akartam tartani azt a pozíciót, és mindent megtettem.”
„Hogy túlmentem-e a határon vagy sem? Meg fogom nézni a felvételeket, de úgy érzem, mindent beleadtam. Tudtam, hogy azokon a gumikon semmit sem hagyhatok benne.”

Albon a futam után azt mondta, Leclerc helyében ugyanezt tette volna. „Nem hinném, hogy bármi őrültséget csinált volna. Csak tartani akarta a pozícióját, és én meg veszítettem egyet Lewisszal szemben. Elgondolkodom azon, lehettem volna-e kicsit türelmesebb, várva, hogy kicsit később elkapjam. Akkor viszont annyira jónak éreztem az autót, hogy azt gondoltam, még Oscart is elkaphatom a harmadik helyért a használt gumiján” – mondta a williamses.
Ami a versenyzési irányelvek jelenlegi formáját illeti, Christian Horner Miamiban megjegyezte, talán felül kéne vizsgálni a helyzetet a versenyzőkkel, mert érzése szerint nem tesz jót az F1-nek ez a túlszabályozás.
Leclerc ennek kapcsán megállapította: jó megoldás aligha létezik.
„Nem hinném, hogy lenne olyan helyzet, amivel mindenki elégedett lenne. Ez az őszinte véleményem erről. Mindig lesz valaki, akinek nem fog tetszeni. Nagyon-nagyon nehéz mindenki kedvében járni, és nem gondolnám, hogy találhatunk valaha is ideális megoldást. Szóval el kell ezt fogadnunk.”
„Amikor büntetnek valamiért, el kell fogadnod. Sosem lesz olyan szabálykönyv, ami minden létező helyzetet lefed, és még ha lenne is, akkor is képtelenség lenne emlékeznünk minden egyes szabályra, ami a sok eltérő helyzetre vonatkozik” – mondta a ferraris.