Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Ez lenne az oka, hogy a Ferrari annyira fordulatot remél a barcelonai szigorítástól?

Ez lenne az oka, hogy a Ferrari annyira fordulatot remél a barcelonai szigorítástól?

Auto Motor und Sport, Motorssport Week, Sky Sports
Fordulópontként emlegeti Barcelonát és a helyzetének érdemi javulását reméli a Ferrari a Spanyol Nagydíjon életbe lépő új technikai direktívától. De mi az, amit a McLarenhez képest rosszul csinált idén, és amire a mostani optimizmusát alapozza?

Charles Leclerc már versenyekkel ezelőtt kijelentette: a Ferrari számára Barcelona hozhat fordulatot a 2025-ös szezonban. Amikor az imolai hazai versenyükre készültek, Frédéric Vasseur is hangoztatta: az ő fontosabb fejlesztéseik a spanyolországi hétvégén érkeznek, és az olasz sajtó is arról cikkezett, hogy ez a verseny adhat némi lendületet az év eleji beragadás után a vörösöknek.

„Semmiképpen sem akarjuk most feladni” – mondta Leclerc a monacói csütörtökön, amikor a Ferrari idényéről és a 2026-os átállásról kérdezték. „Még korai lenne. Nem engedhetjük meg magunknak. Tavaly láttuk: a McLarennél nagyot fordult a helyzet a fejlesztések bevetésekor. És ott lesz Barcelona az új szabályokkal az első szárnyaknál. Meglátjuk, ez kedvez-e nekünk, és aztán döntünk arról, hogy eljött-e az idő a jövő évi felkészülésre, mert mindenki számára nagyon fontos jól kezdeni jövőre.”

A monacói egy-egy csalódást keltő eredmény után többször tűnt reményvesztettnek idén, mégis érezhetően reménykedve várja Barcelonát és az ott életbe lévő új technikai direktívát, amellyel az FIA fékezni próbálja az első szárnyak rugalmasságával való trükközést.

„Mindegyik autóra lesz hatása. Hogy jó vagy rossz értelemben, az majd kiderül. Ránk szerintem nem lehet komoly hatása, de meglátjuk. Egyes csapatokra talán nagyobb hatással lesz, és ez segíthet nekünk a különbség eltüntetésében. Nem hiszem, hogy teljes fordulatot fog hozni, és teljesen megváltozik a mai erősorrend, de bízom benne, hogy hasznunkra fog válni”

– mondta Leclerc a szigorításról.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Hozzátette: „Úgy hallottam, egyeseket jobban fog érinteni, mint másokat. Igazán remélem, hogy így lesz, de nem tudom. Az ember hall pletykákat a paddockban, és egyeseket jobban fogja érinteni, mint másokat, ez biztos. Nem gondolom, hogy náluk túl nagy változást jelentene, de majd meglátjuk.”

Főnöke, Frédéric Vasseur hasonló optimizmussal beszélt a direktíváról. „Barcelona az első szárnyakra vonatkozó új szabályok miatt mindenki naptárában be van jelölve. Mi már jó régóta dolgozunk rajta, és ez mindent megváltoztathat mindenki számára, hiszen nem tudjuk, milyen hatása lesz az új szabálynak az egyes csapatokra. Mi ragaszkodunk ehhez, és az új első szárnyak jobb kihasználására fogunk összpontosítani” – mondta a francia.

 

A Ferrari lassú kanyaros szenvedése

De miért hagyatkozik ennyire a Scuderia erre a szigorításra, és miért van róla ennyire meggyőződve, hogy előnyt kovácsolhat belőle? Könnyen lehet, hogy a válaszhoz a monacói hétvégéjük, az ottani jó formájuk visz közelebb.

A Ferrari a múlt héten úgy érkezett a hercegségbe, hogy Charles Leclerc a bevallása szerint attól félt, még a legjobb tízbe jutás is nehéz feladat lesz számukra. Aztán szombaton már amiatt bosszankodott, hogy éppen csak lemaradt a pole pozícióról…

A vasárnap másodikként célba érő versenyző a futam után azt mondta, az idei Ferrarinak a legnagyobb gyengeségét igenis a lassú kanyaros rossz teljesítmény jelenti, és Monacóban ez csak azért nem jött úgy ki, mint előzetesen gondolták, mert az autójuk mechanikus tapadás terén jó, ellensúlyozni tudja a hiányosságait a kerékvetők és a buckák hatékony kezelésével.

Lewis Hamilton eközben a szombati időmérős jó formájuk kapcsán azt is megjegyezte: Monacóban nem okozott számukra akkora gondot a kínai kizárásuk óta meglévő hasmagassági problémájuk.

Charles Leclerc (Fotó: MTI/EPA/Szilágyi Anna)

Vasseur elismerte, a monacói jó formájuk némiképp váratlan volt. „Nem teljesen értjük ezt. Azzal lehet összefüggésben, hogy Monaco lassú kanyarjai mások, mint más pályák lassú kanyarjai. Ezek nagyon lassúak.”

„Igaz, hogy most nem vártunk valami sokat magunktól, mert előtte Imolában és Miamiban is szenvedtünk a lassú kanyarokban, valamint az időmérőkön, és Monacóban a lassú kanyarok és az időmérők jelentik a kulcsot. Emiatt nem vártuk sokat” – fejtegette Vasseur.

 

A McLarennek megtalálta a középutat

A Ferrari lassú kanyaros gyengélkedése azért is érdekes, mert a csapat 2024 után az idei autójával a gyors kanyaros javulásra helyezte a nagyobb hangsúlyt, mondván, a McLaren ebben volt jobb náluk. A jelek szerint miközben ezzel a területtel foglalkoztak, sikerült gyengeségbe átfordítaniuk a korábbi erősségüket.

Mindeközben a McLaren két szempontból is az ellentétes utat járta be. Az autójuknak évek óta a lassú kanyarok jelentették a gyengéjét, ezért 2025-re ráfeküdtek erre a területre – és a Ferrarival ellentétben ők úgy találtak megoldást, hogy a gyors kanyarokban nem lassultak vissza olyan drámai mértékben.

Ma már talán nem ők a legjobbak a leggyorsabb kanyarokban, és a Red Bull képes is legyőzni őket a leggyorsabb pályákon (ld. Szuzuka, Szaúd-Arábia vagy Imola), de ettől összességében sokoldalúbb lett az autójuk. Ez az, amit a Ferrari nem tudott megoldani.

Andrea Stella csapatfőnök Monacóban büszkén beszélt a McLaren előrelépéséről. „Változtattunk az MCL39-esen a tavalyi autóhoz képest, és ez versenyképesebbé tett minket Monacóban. Miami után egészen bizakodóak voltunk, mert az ottani sikánban és a szűk kanyarokban mindig mi voltunk a leggyorsabbak, és az a szekció mérvadó Monaco szempontjából.”

Oscar Piastri (Fotó: XPB)

„Az autófejlesztésnél a célunkat a lassú kanyaros tempó javítása jelentette, valamint az, hogy ne kelljen nagyon mélyre engednünk az autót, és nagyon merevvé tennünk, mert így bizonyos pályákon működik, másokon nem annyira. Egy olyan autót akartunk, ami szélesebb skálán működik jól. Az olyan pályákon, mint Imola, Szuzuka és Dzsidda, talán nem feltétlenül van a teljesítménye csúcsán, mert nem erre tökéletesítettük az autót. Az autó tehát jól működik abban, amire terveztük, és ez fontos tényező, jár érte a dicséret a mérnöki csapatnak” – fejtegette az olasz.

 

Ezért várják a barcelonai szigorítást?

Ahogy a Ferrari lassú kanyaros visszaesése mutatja, az érzékeny szívóhatású autóknál egyáltalán nem olyan magától értetődő megtalálni ezt a fajta ideális egyensúlyt a lassú és gyors kanyaros teljesítmény között. Ezekre az autókra inkább jellemző, hogy vagy a lassú, vagy a gyors kanyarokban működnek jobban. És itt lehet érdekes szempont, hogy a Ferrari segítséget remél a rugalmas szárnyak terén érkező barcelonai szigorítástól.

A rugalmas első szárnyakat elsősorban a lassú és gyors kanyarok közötti ingadozások elsimítására használják eszközként. A Ferrari a jelek szerint nem olyan hatékonyan. A vörösök talán azt feltételezik, hogy a McLarennek azért is sikerült ilyen jó egyensúlyt teremtenie a két kanyartípus között, mert tökélyre fejlesztette a rugalmas szárnyát. De még ha nincs is így, ettől függetlenül is remélheti, hogy a rugalmas szárnyak elvétele egy kezükre játszó változás, mert elvesz egy lehetőséget az ellenfelektől, amit ők eddig nem igazán használtak ki.

Beszédes, hogy a Mercedesnél is úgy vélik, a Ferrari bizakodásának lehet alapja. „A Ferrari talán valóban kevesebbet fog veszíteni, mint más autók” – mondta Toto Wolff csapatfőnök. „Láttuk, hogy talán a Ferrari volt a legkonzervatívabb a rugalmas szárnyakkal. Hogy mi lesz az erőviszonyokkal, az majd ki fog derülni. Nem vagyok benne biztos, hogy fog változtatni a dolgokon. Másfelől kíváncsian várom, mert nem tudom, mi lesz.”

Frédéric Vasseur és Andrea Stella (Fotó: XPB)

Mindez persze nem jelenti azt, hogy Barcelonában egyből megoldódnak a Ferrari gondjai. A csapat a hírek szerint csak július táján készülhet el az új hátsó felfüggesztésével, ami egyéb problémákra hozhat megoldást. „Hogy mi nem stimmel az autóval? Bárcsak tudnám!” – mondta Leclerc Monacóban.

„Készülünk elég sok dologgal, de határidőkről nem beszélhetek, mert változnak is, hiszen a csapat igyekszik minél előbb elkészülni dolgokkal. Hogy ez elég lesz-e a lemaradásunk eltüntetéséhez és ahhoz, hogy az élen küzdjünk a győzelemért, azt még nem venném biztosra.”

És eközben az sem garantált, hogy a McLaren úgy visszaesik, ahogy azt az ellenfelek várják. Ami a lassú és gyors kanyaros dilemmát illeti, Stella már jelezte, ők próbálják még sokoldalúbbá tenni az autójukat, és még tovább tágítanák annak működési tartományát. Jó eséllyel most a gyorsabb kanyaros teljesítmény javításával.

A többiek érezhetően már a plafonba ütköztek a fejlesztés terén. Érdekes lesz látni, hogy a McLaren is beveri-e valamikor a fejét, vagy továbbra is ilyen jól járja ezt a sajátos kötéltáncot.

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: XPB)

További tartalmak