Már a 2024-es szezonnak slágertémája volt a rugalmas szárnyak kérdése. Miután a korábbi Red Bull-ember, Rob Marshall munkába állt a McLarennél, a csapat az első olyan fejlesztési csomaggal az élmezőnybe ugrott, amihez már a tervezőnek is volt köze. Az emiatt magát fenyegetve érző Red Bull az év közepétől elkezdte pedzegetni, hogy a wokingiak titkát a rugalmas szárnyak jelentik, melyekkel aztán az FIA is elkezdett foglalkozni.
Habár a szövetség együléses részlegének vezetője, Nikolasz Tombazisz a múlt év végén még azt mondta, nem terveznek beavatkozni a szabályrendszer utolsó évében, 2025 mégis szigorításokkal indult. A hátsó szárnynál már a szezonnyitón vezettek be a rugalmas szárnyak elleni módosításokat, aztán Kínától további szigorításokat.
Az első szárnyra vonatkozó változásokról már a szezonrajt előtt (januárban) tájékoztatta az FIA a csapatokat, de már akkor jelezte, hogy ez a csak az év 9. versenyétől, a Spanyol Nagydíjtól fog életbe lépni.

Mi változik?
Bár szabályváltozásként is emlegetjük, az FIA valójában nem az első szárnyakra vonatkozó szabályokon változtat, hanem egy új technikai direktívát léptet életbe, ami szabályozó erővel bír.
E direktíva az első szárny rugalmassági tesztjeire vonatkozik. A szárnyak szabályosságát az FIA álló helyzetben, függőleges súlyterheléssel vizsgálja.
Az eddigi előírások szerint a szárny adott terhelés (60 Newton) mellett a szárnylap 5 milliméterrel hajolhatott el, míg a fő részeken (100 Newton súly alatt) 15 milliméterrel. Az új direktíva értelmében az előbbi elhajlás mértéke nem haladhatja meg a 3 millimétert, míg kívül 10 milliméter lett az új határ.
Noha ezek kis eltérésnek tűnhetnek, a szárnyak felépítése és a hatás szempontjából nagyon is jelentősek. Annyira mindenképp, hogy a csapatoknak új, merevebb és stabilabb szárnyat kellett tervezniük. Egyes szakértők úgy vélik, ennyire szigorú kereteken belül már nehéz lesz játszani a szárny menet közbeni elhajlásával. A légterelőket eddig úgy alakították ki, hogy az FIA álló tesztjén megfeleljenek az előírásoknak, de a menet közben kapott jóval nagyobb terhelés következtében hajoljanak.

Miért csak ezen a hétvégén?
Miközben hasonló szigorításokat már év elején vezetett be az FIA, az első szárnynál a csapatokkal történt egyeztetés után döntött úgy, hogy kivár. Erre azért volt szükség, mert a szárnyak újratervezést igényelnek, és a változás aerodinamikai hatását is kutatni kellett. Emellett amikor megegyeztek a szigorításról, a régi előírások szerinti szárnyakat már rég megtervezték, legyártották, és nem szívesen dobták volna őket egyből a kukába ennyi idő és pénz ráfordítása után.
E késlekedés nem mindenkinek volt ínyére. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nem értette, hogy ha már bevezetik a szigorúbb követelményeket, miért hagyják őket nyolc hétvégén át mással versenyezni. A Red Bullt állítólag az bosszantotta, hogy a múlt szezonban 2025-re tolta a rugalmas szárnyak fejlesztését, abban a hiszemben, hogy az FIA nem változtat a következő idényre.
Mi a rugalmas első szárny szerepe?
A jelenlegi szívóhatású versenyautók általános jellemzője, hogy nem viselkednek egyformán lassú és gyors tempónál. A leszorítóerő jelentős részét a padlólemez szívó hatásának köszönhetik, amit viszont a levegő sebessége befolyásol. Minél gyorsabban áramlik a levegő az autó hasa alatt (azaz minél gyorsabban halad az autó), a szívóhatás annál nagyobb. Az előző autógenerációhoz képest a mostani autók emiatt veszítettek többet a tempóból a lassú kanyarokban.
A mai autók másik sajátossága, hogy hajlamosak az alulkormányzásra. Ezt mindenki próbálja ellensúlyozni, a feladat viszont a gyors és lassú kanyaros eltérő sajátosságok miatt nem egyszerű: ha egy kanyartípusban megfelelővé teszik az aerodinamikai egyensúlyt, a másik kanyartípusban könnyen túlkormányzottá, idegessé válhat az autó.
A rugalmas első szárnyak ezt a kettősséget egyenlítik ki. Minél nagyobb a tempó, annál lejjebb hajlik a szárny, annál jobban növeli a leszorítóerőt, illetve optimalizálja az aerodinamika működését. A lassabb tempónál történő visszahajlásával ez a szárny egy új eszköz a mérnökök kezében: nem egy autóval, illetve egy beállítással kell kezelniük két eltérő kanyartípust és viselkedést, hanem az autójuk, illetve annak szárnya lesz kétféle a két eltérő helyzetben, így könnyebb megfelelni az ellentétes kritériumoknak.
A helyzet persze ennél jóval összetettebb, hiszen a futómű merevségét, a hasmagasságot, a gumikezelést is figyelembe kell venni. Az első szárny rugalmassága mindenesetre egy lehetőség arra, hogy a csapatok a lassú kanyarokhoz lőjék be inkább a beállításaikat, amik aztán a szárny hajlításának köszönhetően kevésbé érintik őket hátrányosan a gyors kanyarokban.

Az FIA a mostani módosítással ezt az eszközt próbálja kivenni a csapatok kezéből, és ennek elméletben az lehet a hatása, hogy az autók nehezebben kezelhetővé és nehezebben beállíthatóvá válnak – legalábbis azok számára, akik ezt a problémát eddig elsősorban a rugalmas szárnyakkal próbálták orvosolni.
A hatás többféle lehet: erős alulkormányzás a lassú kanyarokban, kiszámíthatatlanul viselkedő hátsó tengely a gyorsabb kanyarokban, egyensúlyi gondok, akár dilemma a hasmagasságnál, az autó kényszerű megemelése, gumigondok a több csúszkálás miatt.
Ki mit vár a módosítástól?
Tudva, hogy az első szárny az autók aerodinamikáját meghatározó elem, illetve annak tükrében, hogy a csapatok nyilván okkal kérték a szigorítás bevezetésének közel három hónapos halasztását, elmondható, hogy az első szárnyak kényszerű módosítása jelentős módosítás. Hogy a hatása is az lesz-e, az már más kérdés, és attól is függ, ki milyen megoldást talált rá reakcióként.
Kézenfekvő lenne abból kiindulni, hogy mivel a McLaren másfél éve a rugalmas szárnyak mestere, őket veti majd vissza leginkább az új helyzet. Az ellenfelek nyilván ezt is remélik. Feltűnő ugyanakkor, hogy Andrea Stella csapatfőnök és Zak Brown ügyvezető igazgató nagyon magabiztosan állította az utóbbi hetekben, hogy rájuk e változásnak nemigen lesz hatása. „Nem aggódunk az új tesztek miatt. Számunkra ez semmin sem változtat” – mondta Stella.
Elnézve, mennyire hajlott a hátsó szárnyuk Japánban, vagyis az FIA erre vonatkozó legutóbbi szigorítása után, feltételezhetjük, hogy a McLarennek lehet pár trükk a tarsolyában, amivel hatástalanítani tudja az új direktívát. Elvégre mégis csak ők járnak élen e témában immáron másfél éve…

Ami a többieket illeti, inkább beszélhetünk óvatos reménykedésről, mintsem magabiztosságról. A Red Bull főnöke, Christian Horner nem vár világmegváltást Barcelonától. „Lehet, hogy semennyi hatása nem lesz az erőviszonyokra, de ez olyan változás, ami minden csapatra hatással van – még ha akár semlegesen is. Mindenképpen lesz hatása, csak azt nem tudjuk, hogy milyen. A csapatok előre készültek rá, szóval lehet semleges hatása is, de talán lehet hatása a kopásra, és ez nem könnyítené meg a dolgunkat” – fejtegette a brit.
A Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff is bizonytalan. „Hogy mi lesz az erőviszonyokkal, az majd ki fog derülni. Nem vagyok benne biztos, hogy fog változtatni a dolgokon. Másfelől kíváncsian várom, mert nem tudom, mi lesz.”
Az osztrák ugyanakkor megjegyezte: el tudja képzelni, hogy a Ferrari jól fog kijönni az új helyzetből.
„Láttuk, hogy talán a Ferrari volt a legkonzervatívabb a rugalmas szárnyakkal.”
És valóban, a legoptimistábbnak a vörösök mutatkoznak. Hetek óta emlegetik Barcelonát mint a saját szezonjuk lehetséges fordulópontját. Monacóban Charles Leclerc azt mondta, reményeik szerint segít nekik a felzárkózásban az új szárny. „Egyes csapatokra talán nagyobb hatással lesz, és ez segíthet nekünk a különbség eltüntetésében. Nem hiszem, hogy teljes fordulatot fog hozni és teljesen megváltozik a mai erősorrend, de bízom benne, hogy hasznunkra fog válni.”

Frédéric Vasseur csapatfőnök szintén fordulópontot emlegetett.
„Barcelona az első szárnyakra vonatkozó új szabályok miatt mindenki naptárában be van jelölve. Mi már jó régóta dolgozunk rajta, és ez mindent megváltoztathat mindenki számára, hiszen nem tudjuk, milyen hatása lesz az új szabálynak az egyes csapatokra. Mi ragaszkodunk ehhez, és az új első szárnyak jobb kihasználására fogunk összpontosítani.”
A Sauber főnöke, Jonathan Wheatley szerint a nagyobb csapatokat talán érzékenyebben érinti a direktíva. Úgy véli, ha lesz változás, az már Barcelonában felszínre kerül. „Korábban azt mondtam, reményeim szerint szorosabban összehozza a mezőnyt. Egyes csapatok számára talán előnyösebb lesz, mint másoknak. Én optimista ember vagyok, és remélem, hogy a többiek jobban szenvednek majd, mint mi.”
„Minden csapat nagyon-nagyon okos, és mind próbálja elérni, hogy ennek a változásnak a lehető legkisebb legyen a hatása. Barcelona egy aerodinamikai pálya, szóval szerintem egészen hamar ki fog derülni, már az időmérő után” – vélekedett a brit.