Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Meggondolta magát az FIA: csak tűz esetén teszi kötelezővé az acél fémlapokat az autók alján

Meggondolta magát az FIA: csak tűz esetén teszi kötelezővé az acél fémlapokat az autók alján

The Race, FIA, Racefans
Változtatott eredeti tervein az FIA, és nem teszi kötelezővé a pályatüzek ellen kitalált acél lemezeket az F1-es autók hasán. Ugyanakkor vészhelyzet esetén kötelezheti a csapatokat a váltásra.

Láthatatlan tesztet hajtottak végre a Forma–1-es csapatok a múlt hétvégi Spanyol Nagydíjon. Azok után, hogy a Japán Nagydíj hétvégéjén több alkalommal is lángra kapott a pálya széli kiszáradt fű az autók által keltett szikráktól, az FIA vizsgálni kezdte a hasonló esetek megelőzésének lehetőségét, és arra jutott, hogy jó módszer lehet a titán helyett acélból készült csúszólemezeket elhelyezni az autók padlólemezén. Ezek a fém lapok óvják az autó hasának közepén húzódó kopólemezt a túlzott elhasználódástól.

Barcelonában az FIA előírta a csapatoknak, hogy a pénteki edzésnapon a kettőből az egyik autójukra az acéllapokat szereljék fel. Az anyagváltásnak több szempontból is van hatása: egyfelől az acél verzió 750 grammal többet nyom, másfelől a csapatok szerint gyorsabban kopik a keményebb titánból készültnél.

A csapatok közül többen éppen e két tényező miatt ellenzik az átállást. Annak szerintük rossz hatása lenne a teljesítményre: a tömeg miatt közvetlenül, a kopás miatt közvetetten, hiszen ez az autók hasának megemelésére kényszeríthetné őket, ami aerodinamikai veszteséget jelentene.

Oltják a kigyulladt füvet a szuzikai pálya szélén a 2025-ös Japán Nagydíjon (Fotó: XPB)

A barcelonai teszt után az FIA mérlegelt és döntött: az eredeti tervükkel ellentétben mégsem teszik kötelezővé a Kanadai Nagydíjtól az acél változatot, helyette csak azt kérik a csapatoktól, hogy vigyék magukkal az új verziót a versenyekre, hogy amennyiben újra tűzesetek történnének, akár a hétvégén belül lehessen cserélni. Ezt egy szabálymódosítással biztonsági érvekre hivatkozva elrendelheti a szövetség vész esetén.

„Az acél csúszólemezek barcelonai tesztjét követő elemzések után az FIA módosította a 015-ös számú technikai direktívában szereplő alkalmazási tervet. Továbbra is a titán marad a kötelező anyaga a csúszólemezeknek a szezon hátralévő részében. Ennek ellenére a csapatokat arra kértjük, hogy minden eseményen legyenek elérhetők az acél csúszólemezeik, mert amennyiben az idei szuzukaihoz hasonló tűzesetek történnének, kötelezővé tehetjük őket”

– áll az FIA közleményében.

Hozzátették, az acél változatot a továbbiakban több helyszínen is tesztelni fogják az év során, hogy több információt gyűjtsenek róla.

Fotó: XPB

A két lemez nemcsak anyagában tér el egymástól, az általuk keltett szikra is más: az aszfalthoz verődő titánlapról lelépő szikrák magasabb hőmérsékletűek és lassabban hűlnek ki, mint az acéllapokról származók, így nagyobb eséllyel lobbantják lángra a pálya széli füvet.

Miközben az Alpine szakembere, Alan Permane Barcelonában azt mondta, az acéllemez úgy kopik az autók hasán, mint a vaj, vannak csapatok, akik nem aggódnak ennyire. Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke nem tartotta lényeges változásnak a cserét, mclarenes kollégája, Andrea Stella pedig elmondta: „Ha ez vitatéma lesz, akkor az nagyobb szappanbuborék lesz, mint az első szárnyak rugalmasságára vonatkozó technikai direktíva. Az anyag cseréje csökkenti a kopás mértékét, és közben csökkenti a szikrák mennyiségét is. A technikai teljesítmény van az erősorrend szempontjából én azt mondanám, hogy egészen irreleváns.”

Borítókép: XPB

További tartalmak