Nehéz lenne olyan versenyzőt találni, akinek jobban kijárt már egy ilyen eredmény. Nico Hülkenberg 15 évet vár az első Forma–1-es dobogójára, és több versenyt teljesített érte, mint az első dobogójára második és harmadik legtovább váró elődje együtt!
A németnek a Brit Nagydíj volt a 239. F1-es versenye. Előtte Carlos Sainz a 101. futamán törte meg a dobogó nélküli sorozatát, míg Martin Brundle-nek 91 verseny kellett az első pezsgőzéséhez.
Ezzel azonban még nincs vége. Az F1-ben 2010-ben bemutatkozó Hülkenberg 37 évesen kapta az első F1-es trófeáját, és ezzel 1973 (George Follmer, 39 év) óta a legidősebb dobogós debütáló lett.
Németország 2021-ben Bakuban ünnepelt legutóbb a dobogón, akkor Sebastian Vettellel, vagyis hazája számára egy 4 éves időszakot tört meg. Csapata, a Sauber eközben 13 éve, 2012-ben végzett legutóbb az első háromban, akkor Kobajasi Kamuival Japánban.
Hülkenberg a 19. rajtkockából indulva ért fel a 3. helyre, vagyis 16 pozíciót javított. Tette ezt a Sauberrel, Ferrarikat, Red Bullokat, Mercedeseket legyőzve. Csapatával zsinórban a negyedik pontszerzését ünnepelte, és e négy verseny alatt több pontot szereztek, mint a Red Bull…

Bármerre is kanyarodunk, hihetetlen dolgokkal szembesülünk e dobogó kapcsán. Hülkenberg is alig tudja még elhinni, ami vele történt.
„Boldog vagyok, de sok mindent fel kell még dolgoznom. Nagyon intenzív verseny volt a változó körülmények között. Végig úgy érzed, hogy fél lábbal a falban vagy, amikor a határokat keresed és próbálod nyomni. Nagyon intenzív volt. A végén amolyan távcsatát vívtunk Lewisszal, aki közelített, de szerencsére nem eléggé.”
„Minden összejött. Nagy megkönnyebbülés, nagy boldogság. Nagyon jó nap! Mindez a tegnapi nagy mélypont után, hiszen szó szerint utolsó voltam a rajtrácson. Szürreális innen elérni ezt az eredményt. Kell majd pár nap ennek feldolgozásához. A jó hír az, hogy most két hetünk van kiélvezni! Igazán megünnepelhetjük a jövő héten, mielőtt folytatnánk”
– mondta Hülkenberg a sajtótájékoztatón.
Megkérdezték, mikor tudatosult benne, hogy ezen a versenyen egy dobogó a küzdelem tétje. „Mielőtt kiálltunk, hogy újra slickekre váltsunk, megelőztem Lance-t, aztán Lewis is megelőzte, elég hamar, de mégis sikerült távol tartanom őt, még el is húztam tőle, ahogy a köztes gumik kezdtek jobban kopni. Akkor azt mondtam: rendben, ez elég jó és ígéretes. Aztán remek döntés volt egy körrel később kiállni slickekért, mint ő. Ezzel úgy tíz másodpercet nyertünk. Ez a különbség meghatározó volt. Utána elég hosszú tíz-tizenegy körnek éreztem a végét, de onnantól tudtam, hogy minden esélyem megvan megszerezni ezt az eredményt, csak pályán kell tartanom, miközben nyomom.”

Hülkenbergék azzal alapozták meg a szerencséjüket, hogy a verseny első felében a köztes gumin kitartók közül mindenkinél korábban, az élmezőnyt két körrel megelőzve váltottak újabb köztes gumira. „Valóban köztesről váltottam köztesre. Eléggé elhasználódott, de a csapat mondta, hogy esni fog még.”
„Egy-két kör alatt a világos égből elég sötét felhők lettek. Lassultam, nagyon szenvedtem az első szettel, és szóltak, hogy jön az eső, én pedig csak gondolkodás nélkül bevágódtam a boxba. Aztán kijöttem, és az eső esni kezdett. Igazán jó volt az időzítés.”
„Igazság szerint ma egy kerékcserénket sem időzíthettük volna jobban. Minden egyes alkalommal a tökéletes időpontban álltunk ki, ami nagyon ritka, és nagyon nehéz megtenni. Ma ez történt, és igazán telibe trafáltuk.”
A másik kulcspillanat az volt, hogy amikor Hamilton már a nyakára ért, sikerült előre menekülnie: megelőzte az addigi harmadik Lance Strollt. „Hasonló volt a tempónk, de aztán kicsit jobban kopott a gumija, mint nekem, miközben száradt a pálya. Eltartott egy darabig, míg túljutottam rajta. De nem is gondoltam a dobogóra. Akkor a negyedik helyen haladtunk, és már az jó volt. Csak folytatni akartam, és nem akartam hibázni.”
Hülkenberg az utolsó kiállásánál is időt nyert. Hamilton után egy körrel váltott közepes gumira, és mire visszatért a pályára, a ferraris már túl volt egy nagy időveszteséggel járó kicsúszáson.

A fenti felsorolásból kihagytuk: Nico Hülkenberg legutóbb tíz éve állt dobogón. 2015-ben Le Mans-i vendégszereplőként egyből nyerni tudtak a Porsche harmadik autójával. Akkor még a Force Indiát erősítette, és amikor visszatért az F1-be, arról kérdezték, milyen érzés volt számára oly sok év után újra részt venni egy díjátadón és pezsgőzni.
Bármilyen furcsa is, de akkor „csak” hat éve nem volt lehetősége ilyesmire. Azóta további 10 év telt el. És a kérdést most is megkapta.
„Jó érzés volt. Még emlékeztem rá, hogyan kell csinálni… Az alsóbb kategóriákban elég sokat csináltam, aztán elég sokat kellett várnom rá, de…”
– mosolygott a német.
„Elég gyorsan történt, még fel kell dolgoznom. Ilyenkor nagyon sok érzelem kavarog benned, sokan jönnek hozzád, sok jóval szembesülsz, sokan gratulálnak. Ebben a pillanatban csak boldog és felszabadult vagyok. A következő pár órában és napban majd jobban leülepszik. És szerintem a következő héten csak még jobban fogom élvezni.”

És hogy mit hoz a folytatás? Hülkenberget megkérdezték, mi minden érhető még el ezzel a szemmel láthatóan nagyot javult Sauberrel idén. „Azt mondod, még többet? Jézusom! Szerintem kezdésnek ez a mai is elég jó!” – mosolygott.
„Ha száraz versenyünk lett volna, teljesen más lett volna az eredményünk. Igazi előrelépést tettünk Barcelona óta. A mai nyilván a körülményeknek köszönhető, ez tette lehetővé ezt a versenyt és eredményt. Ugyanakkor harcban vagyunk a középmezőnyben, lendületbe jöttünk, és komoly ellenfelek vagyunk. Ez a mi csatánk. De persze minden versenyből és hétvégéből próbáljuk kihozni a legtöbbet.”
Silverstone-ban ez most sikerült neki. 15 év minden kamatjával együtt! És ezzel boldog hellyé tette az F1-et, hiszen együtt örült vele az egész paddock.
Nemcsak a dobogóra, erre a fogadtatásra is rászolgált!