„Úgy könnyű, hogy miközben mi leálltunk, ők még fejlesztenek.” Leegyszerűsítve ez volt a vetélytársak reakciója a Red Bull utóbbi versenyeken látott feltámadására. Max Verstappenék Monza óta új sebességi fogokozatba kapcsoltak és folyamatosan ott küzdenek a mezőny elején a pole-okért és a győzelmekért, amit látva a riválisok közül a Ferrari és a McLaren is megjegyezte, ők már feladták az idei autó fejlesztését, mert fontosabbnak tartják a 2026-os felkészülést, és nem akarnak forrásokat elvonni attól.
Pierre Waché technikai igazgató nemrég azt mondta: ha csak egy kis esélyt is lát, a Red Bull mindent belead egy bajnoki címért. Nos, az esélyük valóban igencsak kicsi. Max Verstappen ugyan a győzelmeivel és a szingapúri második helyével három futam alatt 63 pontra zárkózott fel Oscar Piastrira, ez a zárkózás a saját bevallása szerint is túl lassú ütemű ahhoz, hogy komolyan címvédéshez vezethessen.
De miért éri meg akkor mégis a Red Bullnak a szezonhajrá fejlesztési offenzívája? Nem félnek attól, hogy miközben 2025-ben így is üres kézzel távoznak, ez az agresszió 2026-ban is visszaüt majd?
Laurent Mekies csapatfőnök Szingapúrban magyarázatot adott a többiekétől eltérő szemléletmódjukra.
„A Red Bull Racing szemszögéből – és még csak nem is foglalkozunk a többiekkel – szerintem ez helyes volt. Nagyon fontos megérteni, ha a projektben több is van. Fontos a mélyére ásni, mert a jövő évi projektet ugyanezen eszközökkel és metódusokkal fogjuk kidolgozni, még ha a szabályok teljesen mások is lesznek”
– adta meg a választ a szemléletmódjukra.
Mekies ezzel nemcsak azt magyarázta meg, miért áldoznak még forrásokat idei fejlesztésekre, egyben arra is rávilágított, miben látják az elmúlt két évben produkált visszaesésük fő okát. A Red Bull 2024 kezdetétől újra és újra a saját áldozata lett a fejlesztésben: olyan új csomagokat vetettek be, amiket pontatlan eszközökkel (szélcsatorna és szimuláció) készítettek el, és amik aztán a pályán nem hozták a várt hatást. Ezzel nem kimásztak a mocsárból, hanem egyre mélyebbre taposták magukat benne. Tavaly a konstruktőri címet el is bukták, kis híján ráment az egyéni címük is, és idén jó eséllyel már utóbbi fronton is elveszítik a csatát.
Max Verstappen, Helmut Marko és Laurent Mekies (Fotó: Red Bull/Getty Images)Azzal, hogy a nyári szünet táján történt szemléletváltásuknak most a fejlesztés és a pályán végzett munka szempontjából is megvan a gyümölcse, a korábban bizonytalanná váló Red Bull újra önbizalmat nyerhet 2026-ra.
„Nagyon fontos, hogy az idei autóval hitelesítsük, hogy a kapott adatok helyesek, hogy az autó fejlesztési módja helyes. Ha ilyen szinten tudunk teljesíteni, attól magabiztossá válunk a télre a következő autóval”
– magyarázta a júliusban munkába állt Mekies.
Hogy mi a helyes megközelítés az F1-ben a nagy szabályváltozásoknál, az nem egyértelmű. 2022-ben is láthattuk ezt. Akkor a bajnoki csatában a Red Bull tovább fejlesztette az autóját, mint a Mercedes, az új ciklusban mégis ők lettek a sikeresebbek, még ha az első évükben kezdetben egy erősen túlsúlyos autó képében meg is mutatkozott e lemaradásuk a fejlesztésben.
Mekies már a munkába állásakor jelezte, hogy a csapat megújulásához idő kell, és a sorok között arra is utalgattak már, hogy 2026 talán egy átmeneti év lesz számukra, de ők a távlati sikerért dolgoznak. A McLaren ezzel szemben megbízható és hatékony eszközökkel rendelkezik, és idén volt akkora az előnye, hogy megtehesse, hogy korán áll le a 2025-ös fejlesztésekkel. Nekik nincs mit hitelesíteniük, nincs miért bizonytalannak lenniük a tél előtt.
Max Verstappen (Fotó: Red Bull)A Red Bull hozzájuk képest így is hátrányban van. A szélcsatornájukat Christian Horner világháborús műemlékként emlegette, és nyilvánvalóan erősen korlátozza őket a riválisokhoz képest. Az új létesítményük várhatóan csak 2027-re készül el, az addig épített két autójukat még a mostani viszonyok mellett kell megalkotniuk, és ehhez kell most megtalálniuk a legjobb módszereket. Még úgy is, hogy ennek 2026-ban talán meg kell fizetniük az árát.
„Természetesen ez kétségkívül áldozatokkal jár a 2026-os projekt szempontjából. De úgy érezzük, ez megfelelő kompromisszum számunkra, függetlenül attól, mások mit csinálnak.”
A Red Bull év végi fejlesztési offenzívája tehát többről szól egy veszni látszó bajnokság kétségbeesett hajszolásánál. Ez a jövő megalapozásáról szól inkább – és talán kicsit arról is, hogy bajnokuknak, Max Verstappennek is bizonyítaniuk kell, hogy hosszabb távon igenis lesz reménye velük az újabb sikerekre.













