Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Visszavágott az FIA Verstappenék kritikájára – kötelezővé tehetik a hűtőmellényt?

Visszavágott az FIA Verstappenék kritikájára – kötelezővé tehetik a hűtőmellényt?

The Race
Nagy ellenállásba ütközött az FIA az F1-es versenyzőknél az idei évre fejlesztett hűtőmellények kérdésében. Könnyen lehet azonban, hogy Max Verstappenék elveszítik ezt a csatát.

A  múlt heti Szingapúri Nagydíjon hirdetett ki először hivatalos hőségriadót az FIA egy Forma–1-es versenyre. Ez a 2025-ben debütált új hűtőmellények első hivatalos bevetését jelentette. Bár korábban egyes versenyzők már használták a megoldást, most először lehetett úgy felvenniük, hogy a használata semmilyen tömeghátránnyal nem járt: hőségriadó esetén minden autóba kötelezően el kell helyezni a működtetéséhez szükséges berendezést, és ha valaki mégsem veszi fel a hűtőruhát, annak tömegét ballasztsúlyok formájában kell elhelyezni a pilótafülkében.

A mezőnyből többen élesen kritizálták az újítást. Max Verstappen már az időmérő edzés után jelezte, hogy eszében sincs használni a mellényt, mert nem sok hasznát látja, és nekiment az FIA-nak annak kapcsán, hogy felmerült, 2026-tól biztonsági okokra hivatkozva mindenki számára kötelezővé teszi a mellény használatát a forró versenyeken.

A Red Bull-os mellett ez az ötlet többek között Lewis Hamiltonnak sem tetszik, aki szerint opcionálisnak kéne lennie a mellény használatának.

Hűtőruha Charles Leclerc-en (Fotó: Ferrari)

Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses részlegének vezetője szerint ironikus, hogy a versenyzők egy része most a mellény miatt panaszkodik, miközben a mellény fejlesztését elindító 2023-as Katari Nagydíj után – melyen versenyzők egész sora száradt ki, lett rosszul és/vagy került kórházba a hőség miatt – még éppen a versenyzők kongatták a vészharangot, hogy az FIA tegyen valamit.

„Maguk a versenyzők voltak nagyon kritikusak és kérték, hogy cselekedjünk. Akkoriban tudományos dokumentumokkal, orvosi naplókkal és hasonlókkal is előálltak, amik azt mutatták, hogy a magas testhőmérséklet huzamosabb ideig maradandó problémákat eredményezhet – és nem csak kiszáradást. Mivel többségében kiáltottak, hogy kezeljük ezt a problémát, nem haboztunk, és egyből kerestük a megoldást”

– magyarázta Tombazisz a The Race-nek, honnan is indult a mellényes történet.

A görög szakember elismerte, hogy a megoldás tovább tartott, mint akarták, mert eleinte másfajta technológia alkalmazásán gondolkodtak, ami viszont sok problémát vetett fel. Végül egy egyszerűbb módszert választottak: szárazjég segítségével keringetnek hűtött vizet a mellényen elhelyezett csövekben. Ezzel viszont az a gond, hogy a szárazjég olvadásával a rendszer hatékonysága csökken. Verstappenék szerint egy ponton már inkább melegíti őket a mellény, mintsem hűti. Emellett kényelmi problémák is visszatartanak pár versenyzőt a ruházat viselésétől.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Ami a kötelezővé tétel lehetőségét illeti, Tombazisz szerint bármit is mondanak az F1-es versenyzők, igenis fennáll biztonsági kockázat, és az FIA szeretné elkerülni, hogy egy nap majd a hőség miatt kelljen lefújnia egy versenyt. Tombazisz szerint ilyen szempontból nem nagy a különbség a mellény, a versenyzők gerincét védő HANS vagy éppen a fejvédő glória között.

„A versenyzői eligazításon említettem ezeket, és azt a választ kaptam, hogy nyilván tisztában vagyok vele, hogy a mellény más, mint a glória. Nyilván senki sem mondja azt, hogy a hűtőmellény egy szinten áll biztonsági szempontból a sisakkal, a glóriával vagy akár a HANS-szal, de az embereknek tudniuk kell, hogy azért nevezhetők viszonylag biztonságosnak ezek a háromszázötvenes tempóval haladó  autók, mert több dolog együttesen tette őket azzá az idők során.”

Esteban Ocon elismerte, van logika az FIA nézőpontjában is. „Voltak olyan új dolgok, amiket az FIA bevezetett, és amiket a versenyzők eleinte elleneztek, de később mégis mellettük voltak. Ez biztonsági szempontból nyilván nem olyan, mint a HANS vagy a glória, de ha egy versenyző egész este beteg, hány és ki van száradva, az nem fogja elmondani az FIA-nak, hanem versenyezni fog. És ha rendkívül párás közegben versenyez, és a hűtőmellény segíthet neki, hogy ne ájuljon el vagy menjen neki másnak, akkor ez biztonsági szempont” – mondta a Haas versenyzője.

Tombazisz elismerte, a kötelezővé tétel azért is merült fel, mert ezzel is próbálják gyorsítani a megoldás fejlesztését. Amennyiben nem lenne kötelező használni, vagy mondjuk nem szabványosítanák a berendezés tömegét, csapatok mondhatnák azt, hogy nem foglalkoznak a mellény fejlesztésével, mert van ennél fontosabb terület is.

Az FIA szakembere végül hozzátette, a szövetség sokszor nem kapja meg a kellő tiszteletet és elismerést azért a munkáért, amit a biztonság fokozásáért végez. „Ez csak egy kis kő a falban. Nem akarom túllihegni, de a következő években egy nap majd talán ez lesz az, ami elejét veszi, hogy egy versenyt törölni kelljen, és lehetővé teszi, hogy a versenyzők megfelelően vezethessenek” – mondta, kiemelve, biztosak benne, hogy létezik megoldás, ami egyszerre hatékony és kényelmes is a versenyzők számára.

Borítókép: George Russell és Lando Norris (Fotó: XPB)

További tartalmak