Azt mondják, egy cím megszerzése könnyebb lépés, mint egy cím megvédése. Valójában két eltérő feladatról van szó: egy támadó és egy védő szerepről. A McLaren tavaly 26 év szünet után ért fel újra a Forma–1 csúcsára konstruktőrként. Esélytelenként indult neki a szezonnak, vesztenivaló nélkül támadott, és végül a fejére került a korona. Idén az uralkodást kellett tanulnia, de nem okozott számára különösebb nehézséget. Igazi védekezésről pedig szó sem volt – inkább dominanciáról.
Amikor 2024-ben felértek a csúcsra, sok szó esett arról milyen utat jártak be a „GP2-es motortól” a 2019-es újrakezdésen át a 2022-es megtorpanásig és a 2023-bam induló feltámadásig. De arról is, hogyan lett egy szponzormatricáktól mentes problémás autóból a nagy világmárkák száguldó hirdetőtáblája, és csodamasina, aminek mindenki a titkait kutatja.
A történetük 10. konstruktőri világbajnoki címe egy csapat munkájának gyümölcse, a bajnokavatás pedig egy több mint ezer fős gépezet ünneplése. Minden ember, minden láncszem hozzátette a magáét ehhez az eredményhez, ez a cikk viszont most mégis csak egyvalaki szerepéről szól – azéról, aki e láncszemeket nagy gondossággal sorba rakta, erősen összekapcsolta és alaposan megolajozta.
A McLaren ’Csillaga’
Andrea Stella (Fotó: XPB)A McLaren tagjait többször kérdezték az elmúlt évek fejlődése láttán, mi a titkuk. A gyakran elhangzó válasz egy név volt. „Ha egy szóval kéne felelnem, a válaszom ez lenne: Andrea Stella. Természetesen ez csapatmunka, de ő irányítja ezt a csapatot, és ő kezdeményezte a változásokat. Andrea a legjobb versenyző, akivel valaha dolgom volt. Nyilván nem ő tervezi az autót, és emiatt a többi ezer embert is említenünk kell mellette, de az ő vezetési stílusa jelenti a legnagyobb változást 2023 kezdete óta” – nyilatkozta Zak Brown ügyvezető igazgató még a múlt szezon közepén.
És e határozott véleményével koránt sincs egyedül. A projektet az alapoktól segítő Lando Norris is többször elmondta, az ő szemében a csodatévő, a csapat doktora ez az olasz mérnök, mert az ő emberismerete és analitikus helyzetértékelése tette ezt a gárdát ilyen rendezett, koherens és olajozottan működő sikergépezetté. „Számomra Andrea a legmeghatározóbb tényező. Ha muszáj lenne kiemelnem egy dolgot, Andrea az” – mondta Norris Bakuban. „Már sok éve tagja a csapatunknak, és nem mondom, hogy csak rajta múlik, de érti az embereket, a csapatot, tudja, hogyan kell működnie a csapatnak, hogyan hozhatja ki a legtöbbet az emberekből. Sok új ember van a csapatunkban, de nem csak rajtuk múlik. Sokan már sok éve itt vannak, és ők is nagy részét teszik ki ennek. Andrea és az emberismerete – ilyen egyszerű.”
Az, hogy Brown és Norris is ennyire határozottan Stellának tulajdonítja a sikert, egyszerre beszédes és elgondolkodtató. Miért rajonganak ennyire ezért a szakemberért, és miért állítják ilyen határozottan, hogy ő itt a sikerek kovácsa?
Az egyik választ alighanem Stella személyisége jelenti. Amikor tavaly Abu-Dzabiban először lett bajnok a mostani gárda, és ő is önfeledten locsolta a pezsgőt a garázsban, megkérdezték, mit érez. Ahelyett, hogy magáról kezdett volna beszélni, egyből a csapatra terelte a szót, és azt ecsetelte, mennyire boldoggá teszi, hogy látja örülni a társait.
Számára az „én” egyet jelent a csapattal.
„Nos, amikor azt kérdezik, milyen érzés számomra, én egyből a csapatra gondolok” – reagált Stella Norris bakui szavaira. „Ebben az összetett szakmában, a Forma–1-ben nincs az az egyéni hozzájárulás, ami különbséget jelenthet a siker szempontjából. Egyedül sehová sem jutsz. Én mérhetetlen hálát érzek a McLaren F1-es csapatának ezer embere felé.”
Csapat, együttműködés, alázat – e fogalmak körül forog a Stella-naprendszer. Ez a magyarázat Brownék mérhetetlen tiszteletére és rajongására, és ez a válasz arra a kérdésre is, hogyan és mivel lett ez az olasz mérnök a McLaren sikergépezetének motorja.
Teljesítménymérnökként egy csapat élén
Andrea Stella és Michael Schumacher (Fotó: Michael-schumacher.de)Andrea Stella 2000-ben a Ferrari révén cseppent a Forma–1 világába. Aerodinamikát tanuló egyetemistaként választották ki, amikor éppen a tesztcsapataikhoz kerestek fiatal szakembereket, hogy kiképezzék őket, és általuk felépítsék a hosszú távú jövőjüket. A tesztcsapatnál kezdte a munkát, aztán Michael Schumacher mellett találta magát második számú mérnökként. Bár magát akkoriban csak egy apró láncszemnek tartotta a legendás csapatban, Schumacher is nagyon tisztelte és becsülte őt, sőt, teljesen egyenlő félként kezelte.
Stella Schumacher mellett teljesítménymérnökként a gép és ember közös teljesítményének tökéletesítéséért felelt – valahogy úgy, mint most csapatfőnökként. Nála futottak össze a szálak: elemezte az adatokat, feldolgozta a versenyzőtől kapott információkat, ötletekkel finomított az autón, tanácsokkal hozott ki többet az emberből. A McLarennél ma ugyanezt csinálja, csak egy bonyolultabb és összetettebb gépezettel, egy teljes versenycsapattal.
Amikor 2023-ban Zak Brown ügyvezető igazgató csapatfőnökké nevezte ki a McLarenhez még 2015-ben csatlakozó Stellát, csak a természetes pozíciójába helyezte. Mondhatni, megtalálta az ideális embert a feladatra – és megtalálta az ideális feladatot az embernek.
„A legfontosabb mérföldkő az volt, hogy Andrea Stellára bíztam a csapat irányítását” – mondta Zak Brown még tavaly a McLaren felemelkedéséről. „A folyamat 2019-ben kezdődött, de aztán meg lett bolygatva. 2019-ben Gil de Ferran, Pat Fry, Peter Prodromou, Neil Houldey és Andrea Stella alkották a mi vezetőségünket. Ez a csapat volt a felelős a 2021-es sikereinkért. Ők építették a 2020-as autót, ami a COVID-járvány miatti korlátozások révén a 2021-es alapját is jelentette. Az egyetlen újdonság az volt, hogy Renault-ról Mercedes-motorra váltottunk.”
„2020-ban aztán jött Andreas Seidl és James Key, és ők vették át a 2021-es projektet, amit még a 2019-es gárda alapozott meg. 2022-ben újra hátraléptünk, és az az új emberek műve volt. Amikor a szezon közepén Franciaországban nem működtek a fejlesztések, és nem tetszett a vezetők erre adott válasza, világossá vált számomra, hogy lépnem kell. Ezért akartam újra visszanyúlni a 2019-es gárdához.”
Andreas Seidl akkori csapatfőnök végül maga távozott a Sauberhez, de Brown ezt kicsit sem bánta. Stellát már a német kinevezése előtt kérdezte arról, nem akar-e csapatfőnök lenni, de ő még nem érezte késznek magát erre. Ebben a pillanatban viszont már igen.
Szemléletmódot teremts, és a siker megteremti önmagát
Andrea Stella (Fotó: XPB)Stella első feladatát a technikai részleg újjászervezése jelentette. Teljesítménymérnöki szemével felismerte, hogy James Key technikai igazgató félrevitte a csapatot, és hogy a McLaren kihasználatlanul hagy lehetőségeket. Felállított egy több technikai igazgatóból álló új struktúrát, és elkezdte hatékony gárdává szervezni a McLarent. Az autó és versenyző teljesítménye helyett most egy csapat eszközeinek és embereinek teljesítményét kellett tökéletesítenie.
Miközben e munkájának fő célját a csapat működésének javítása jelentette, azzal, ahogyan dolgozott, egyre inkább a maga képére formálta a csapatot: módszereket és szemléletmódokat honosított meg.
„Én nem az a típus vagyok, aki kimondott célok vagy elvárások szerint dolgozik. Én az eljárások szerint dolgozom, azt nézem, mi a megfelelő megközelítés, mi a helyes terv, és hagyom, hogy az eredmények csak ránk találjanak”
– magyarázta Stella a Beyond The Grid két évvel ezelőtti adásában a szemléletmódjáról.
Akkoriban még arról kérdezték, hogyan csinált egy év elején a Q1-ben kieső csapatból rendszeres dobogóesélyest. „Ahelyett, hogy nagy hiányosságok lettek volna, az autóval a fő probléma az volt, hogy nem fejlesztettük kellőképpen. Több területen sem, aerodinamikai szempontból, de más területek is voltak a tervezésben, amikből többet lehetett volna kihozni. És mi ezt tettük. Nem egyszerűen megoldottunk problémákat, hanem felgyorsítottuk a fejlesztést, és biztosítottuk, hogy ez a fejlesztés mindent átfogó legyen, az összes olyan területet érintse, ahol köridő nyerhető.”
Nem véletlen, hogy amikor legutóbb Bakuban arról kérdezték, miben érte el a McLaren a legnagyobb fejlődést 2024-hez képest, Stella ugyanezt a szempontot, a fejlesztést emelte ki, melyben immáron feszegetik a határokat. „Ha ki kell emelnem egyet, akkor a technikai oldalt mondanám. Az autónk egyszerűen sokkal jobb. Nagyon innovatív a tavalyihoz képest. Úgy döntöttünk, az autó minden egyes részét fejlesztjük. Szükség volt ehhez némi bátorságra is, például az első felfüggesztésnél, valamint más, kevésbé látható részeknél. Szerintem itt történt a legnagyobb előrelépés. De a versenycsapat és a versenyzők is mind fejlődtek.”
Andrea Stella (Fotó: XPB)Az ellenfelek idén nem győzték nyomozni a McLaren titkát. Rugalmas szárnyak, mini DRS-ek, trükkös fék- és gumihűtés, agresszív, az előrebukást gátló felfüggesztés – minden egyes gyanú egy dicséret volt a mérnökeiknek és a csapat egészének.
És hogy végül miért nem tudták megfékezni őket egy-egy megoldás lemásolásával vagy ellehetetlenítésével? A Stella-filozófia miatt, melynek nem egy-egy megoldás jelenti a lényegét, hanem az újabb és újabb megoldásokat szülő kreatív, teljesítményorientált, bátorságot előtérbe helyező szemléletmód. Egy ilyen rendszer erejét az jelenti, hogy betilthatnak „mini DRS-eket” és szigoríthatnak rugalmassági teszteken, az ezen trükkök mögött lévő, szabadjára engedett szellemiséget nem lehet sem fékezni, sem korlátozni, mert elő fog állni újabb trükkökkel.
A McLaren arra is büszke lehet, hogy lényegében egyedüli csapatként volt képes már bő egy éve tűpontosan dolgozni a fejlesztésekkel, kisiklást jelentő újítások és félrevezető, vagy nem értett csomagok nélkül. Amit ők pályára vittek az elmúlt két szezonban, az mind ült, és ennek köszönhetően fejlődtek olyan ütemben, hogy a 2023-ban még verhetetlen Red Bull sem talált rajtuk fogást.
Ennek eléréséhez szükség volt az új szélcsatornára, aminek építését még Andreas Seidl jelölte meg elsőszámú feladatnak; a továbbfejlesztett szimulátorra; a Rob Marshall-féle kreativitásra és az általa hozott Red Bull-ötletekre, vagy éppen az autóikat sok éve tervező Peter Prodromou újbóli kibontakozására.
Ahhoz viszont, hogy mindez így összeálljon, kellett egy jószemű adatelemző mérnök, egy teljesítménymérnök, akinek a szakterülete a kirakós tökéletes összerakása, és aki emellett a Ferrarinál a nagyokat figyelve belülről tanulmányozhatta, mi tesz sikeressé egy gépezetet.
A McLaren fejlődése így lett töretlen az elmúlt bő két évben. 2023-ban dobogós csapattá léptek elő, 2024-ben nyerni kezdtek, majd lehagyták a Red Bullt, 2025-ben dominálnak. A trónra léptek, most pedig már uralkodnak.
Minden az embertől indul
Andrea Stella és Lando Norris (Fotó: XPB)Eddig mérnökként emlegettük Stellát, de itt szó nincs arról, hogy pusztán számok alapján, a tervezőasztalnál rakta össze a mai McLarent. Egy jó teljesítménymérnök ugyanis nemcsak a géppel, az emberrel is sokat foglalkozik. Norris őt dicsérve külön ki is emelte az emberi oldalt. Stella nemcsak a grafikonokat látja át, a fejekben és lelkekben is eligazodik. És ez már kezdő mérnökként is igaz volt rá.
„Fogalmam sem volt, hogy egyáltalán léteznek ilyen mérnökök! Annyira jó volt, hogy néha fel kellett tennem a kérdést: »Hé, ott ültél velem az autóban?« És igazán kedves ember is volt. Egyike azoknak, akik segítettek nekem”
– emlékezett vissza a fiatal Stellára Luciano Burti, aki a 2000-es években a Ferrari tesztversenyzőjeként dolgozott együtt a szakemberrel.
Azok után, hogy a Jaguarnál és a Prostnál sok segítséget és megértést nem kapott, a brazilnak feltűnt Stella különleges képessége: észrevette és értette az embereket, számításba vette az igényeiket, és ezzel segítette a boldogulásukat.
Manapság Norris és Piastri békés rivalizálása kapcsán talán sokaknak már a könyökén jön ki, amikor Stella a „McLaren-kultúrát”, a McLaren „alapelveit” és „értékrendjét” emlegeti, de ha jobban megvizsgáljuk, a sikeressé vált csapatuk tényleg ezen alapokra épül.
Könnyű a hajunkat tépni vagy mosolyogni, amikor a bajnoki címért küzdő csapattársak szinte bocsánatot kérnek egymástól, amiért véletlenül le merték győzni egymást. De nézzük ezt kicsit más szemmel! Mi lehet az az erő, ami ennyire képes megszelídíteni két versenyzőegót? A válasz ugyanaz, mint annál a kérdésnél, hogy miért érzik Norrisék ilyen fontosnak Stellát: tisztelik és megbecsülik mindazt, ami sikeressé tette őket, ami megadta nekik a lehetőséget a bajnokká válásra. A Stella által középpontba emelt értékrendet, a kultúrát, amit nem rájuk kényszerítenek, ezt tényleg a magukénak érzik.
Zak Brown és Andrea Stella (Fotó: XPB)Stella a 2023-as kinevezésével Brownnal együtt tudatosan kezdte kiépíteni ezt a kultúrát. Az elv itt is ugyanaz, mint technikai oldalon: nem konkrét megoldások vannak, hanem módszerek és szemléletmódok, amik konkrét megoldásokat teremtenek.
„Egy csapatnak van szellemi tulajdona technikai oldalon, de van szervezeti és menedzsment szinten is. Végső soron egy F1-es csapat nem más, mint egy futballcsapat vagy egy vállalat: az első mindig az ember. A technika csak másodlagos, mert először az emberi agy van, ami autókat tervez és eszközöket használ”
– mutatott rá Stella.
Ő ezt a fajta filozófiát a Ferrarinál, Ross Brawnéktól sajátította el, annál a csapatnál, amelynél minden egyéniségnek megvolt a maga helye, és mindegyik kész volt feláldozni valamennyit az egyéni ambíciókból, mert tudta, hogy a csapatnak rá pontosan abban a pozícióban van szüksége, abban a pozícióban van értéke, és emiatt nem is vágyott feljebb vagy máshová.
Stella tudja: egy csapat akkor nyújthat csúcsteljesítményt, ha a határokat feszegeti. Ehhez azonban nem elég annyi, hogy csúcsra járatják a technikai eszközeiket és megterveznek pár merész dolgot – magának az embernek is a határokat kell feszegetnie, mégpedig tartósan és jó kedvvel. „Én ki voltam téve az olyan emberekkel való együttműködéseknek, akik egyszerűen kivételesek” – mondta a korai ferraris időszakáról. „Megmutatták, milyen szintű motiváció kell ahhoz, hogy sikeres légy. Ez egy kicsit túlmegy azon a határon, amin belül a legtöbb ember még kényelemben érzi magát. Ezért is mondom azt: ha valaki csatlakozni akar a McLarenhez ezen az úton, annak meg kell tanulnia kényelemben éreznie magát a kényelmetlenségben. Mert ez az út óhatatlanul kényelmetlen lesz. Vezetőként a mi feladatunk megteremteni a feltételeket, amik mellett mégis kényelemben érzik magukat. És itt válnak kulcstényezővé a személyes kapcsolatok.”
„A ferraris éveimre visszagondolva megtanultam az akkori vezetőktől, akik példát mutattak erről, hogy a személyes kapcsolatok fontosak. Láttam, hogy milyen szerepe van egy csapat életében egy kultúra meghonosításának.”
„Akkoriban nem beszéltek annyit a kultúrákról a csapatoknál. Ma már sok kurzus és könyv van erről, akkor ez élő dolog volt, csak megélted a mindennapokban. Megkaptam ezeket a mintákat a kiváló emberekről, és már csak fejlesztenem kellett. A forgatókönyv szinte megvolt, és csak alakítanom, javítanom kellett. Ehhez pedig nyitottnak kell lenned.”
A fejlődés és siker üzemanyaga
Andrea Stella (Fotó: McLaren)Ember és gép összhangja – a Forma–1-ben mindenki erre törekszik, mert ez hozza a sikert. Stella jó teljesítménymérnökként ennek minden lényeges aspektusára odafigyelt. Nem kívülről haladva kezdett a McLaren megújításába, hanem leásott egészen a magig, és mindent úgy alakított, hogy a belőle gyökerező növény magasabbra nőhessen, erősebb lehessen.
„Nálam a középpontban a szemléletmód állt, és ezen dolgoztam a kulcsemberekkel. Mi a megközelítés? Mi az elgondolás? Csak hagyd, hogy az eredmények rád találjanak! Ne gondolkodj eredményekben, csak azon, hogyan valósíts meg a teljesítménnyel kapcsolatos projekteket az autó sok területén úgy, hogy innovatívak lehessetek, gyorsan fejlődhessetek, de közben fenn is lehessen tartani ezt a fejlődést időben. Nem akarom, hogy pár hónap alatt kifogyjuk a szuflából, fenntartható fejlődésre van szükség az autó minden területén.”
„Ez történt. Az, hogy végül előállsz pár jó fejlesztéssel, csak az eredmény. Ha viszont csak a fejlesztésekre gondolsz anélkül, hogy megteremtenéd az ehhez szükséges feltételeket, könnyen eltévedhetsz” – magyarázta a McLaren-főnök a korábbi interjúban.
A McLaren 2025-ös domináns konstruktőri címvédése ezen módszer diadala. A tartós fejlődés eredménye, ami természetes módon nő ki a Stella által előtérbe helyezett kultúrából és értékekből.
Nem, ez a siker nem egy emberről szól, hanem ezer ember közös munkájáról. A fa is maga ereszt gyökeret, nő, terebélyesedik és virágzik – néha viszont nem árt mellé egy kertész, aki táplálja, gondozza és helyet csinál neki. Brownék ezért emelik ki ilyen határozottan egyetlen személy szerepét ebben a csapatmunkában: hálából, mert tudják, hogy a mindennapi munkán túl hozzátett valami nem kézzelfoghatót, mégis meghatározót.
Innen nézve a címét megvédő McLaren Stella mestermunkája. Már csak az a kérdés, hogy az általa teremtett kultúra kiállja-e az egyéni bajnoki küzdelem töréstesztjét, majd a 2026-os szabályváltozások erőfelmérőjét.













