Ha valaki lemaradt volna a 2025-ös F1-es szezon első háromnegyedéről, elég lenne csak megnéznie az utóbbi hetekben megjelenő pletykákat, és kitalálhatja: a Ferrarinak ez az éve sem úgy sikerült, ahogyan szerette volna. Miközben újra slágertéma lett Christian Hornert összeboronálni a vörösökkel, és megy a találgatás arról, hogy John Elkann elnök pár hónappal a szerződéshosszabbításuk után elbizonytalanodott, tényleg Frédéric Vasseur számít-e a megfelelő embernek az F1-es istállójuk élére, nyilvánvaló, hogy a Scuderiára nagy nyomás nehezedik. Vasseur számára ez azonban nem újdonság.
„Harminc éve vagyok a szakmában. Tökéletesen tisztában voltam vele, hogy minek teszem ki magam, és hogy sok sz**t kapok majd” – mondta az Athleticnek a francia.
Persze van az a szint, ami már neki is sok. A júniusi Kanadai Nagydíj előtt ment híre, hogy a Ferrari vezetősége a leváltásán gondolkodik. Akkoriban az olasz sajtó arról is cikkezett, hogy az új technikai igazgató, Loic Serra talán nem a megfelelő személy a technikai részleg irányítására, és belső feszültségekről is hírt adtak. Vasseur erre reagálva teljesen kifakadt, és kijelentette: az ilyen alaptalan híreket terjesztő olasz média nagy szerepet játszik abban, hogy csapatuk nehezen jut egyről a kettőre.
„Végső soron ez nagyon rossz nekünk. Tudom, hogy nagy nyomás mellett kell dolgoznunk, és boldogulnunk kell a nyomással. Ez a sportunk velejárója. De szerintem van elég nyomás rajtunk a pályán ahhoz, hogy ne legyen nyomás rajtunk odahaza. Tudjuk, hogy hoznunk kell az eredményeket”
– mondta erről Vasseur, arra utalva, hogy bizonyos személyek az ilyen híresztelések miatt az állásukat féltik, nyugtalanná válnak, és nem tudnak megfelelően dolgozni.
Hozzátette, miközben ő tévét sem néz, és nem foglalkozik a pletykákkal, a Ferrari dolgozói nem mind így működnek.
Frédéric Vasseur (Fotó: Ferrari)
Miért ment a McLarennek, és miért nem ment nekik?
Azt persze túlzás lenne állítani, hogy a Ferrari ezen közeg miatt vallott kudarcot idén. Azt követően, hogy 2024-ben az utolsó versenyig harcban volt a McLarennek a konstruktőri címért, idén a két csapat teljesen ellentétes irányt vett. A McLaren már hat versennyel a vége előtt megvédte címét, a Ferrari viszont még csak versenyt sem tudott nyerni idén, a nyári szünet óta pedig dobogója sem volt.
„Mindannyian fel-le hullámzunk, de amikor ők lent vannak, akkor is ott vannak még. És amikor fent, akkor szárnyalnak” – állította ellentétbe a két csapatot a Ferrari főnöke.
Vasseur szerint egyszerű a magyarázat arra, mi a különbség a két csapat között. Míg a McLarent a stabilitás jellemzi, náluk a múlt év közepén, vagyis a 2025-ös projekt kulcsidőszakában történt személycsere: Enrico Cardile technikai igazgató váratlanul az Aston Martinhoz szerződött, így az ősszel munkába álló Loic Serrából végül nem a segítője, hanem az utódja lett. A franciának nagy hatása azonban már nem volt a 2025-ös autóra, melynek alapproblémáját az jelenti, hogy olyan hasmagassághoz tervezték, amivel gyakorlatilag nem használhatják, mert a padlólemez túlzott kopása miatt kizárnák őket.
Vasseur elismerte, ez az év elején felszínre került probléma (ami Kínában tényleges kizáráshoz vezetett) félrevitte a csapat szezonját.
„Amikor nagy gondod van az elején, kicsit utat tévesztesz. Muszáj biztosra menned, és ilyenkor kicsit veszítesz az önbizalmadból és mindenből.”
A csapat a nyáron a hátsó felfüggesztés átdolgozásával próbálta korrigálni az alaphibát. Az autójuk teljesítménye mintha javult is volna ettől, de az eredmények valahogy így sem jöttek. „A fő probléma továbbra is az, hogy jó lehetőségeket hagytunk ki. Például az olyan hétvégéken, mint a bakui, ahol megvolt a tempónk a sokkal jobb eredményekhez. Ez van. Nagyobb figyelmet kell fordítanunk a kivitelezésre, ha jobb hétvégéket akarunk összerakni” – hívta fel a figyelmet Vasseur arra, hogy inkább vannak működési gondjaik.
Frédéric Vasseur (Fotó: XPB)
Építkeznek, tudják, mit akarnak
Az idei kép aligha nyugtatja meg a tifosit az F1 2026-os nagy megújulása előtt. Vasseur ugyanakkor hangsúlyozza, azt még mindig nem láthattuk, mire képes valójában a megújult csapatuk Loic Serrával és Jérome D’Ambrosio helyettes csapatfőnökkel.
„Mi építünk valamit Loickal, Jérome-mal és a többiekkel. A csapat hangulata nagyon jó, és tudjuk, hogy mit érhetünk el. Tudjuk, mit akarunk, és ezek a viszonyok fontosak – a jelen és a jövő szempontjából is. Otthon érzem magam a csapatnál.”
Hozzátette, a szerződéshosszabbítása is csak erősíti az alapokat. „Fontos számomra, hogy a munkában meglegyen a folytonosság, de az is, hogy csapatként dolgozzunk. Valamit fel akarunk építeni, és ehhez szükség van a folytonosságra.”
A két versenyző támogatására mindenképpen számíthat. Vasseur szerint Charles Leclerc néha ugyan kemény önmagával és a Ferrarival, de előrébb viszi a csapatot. „Van, hogy nem is kezdünk még beszélni, már pontosan tudom, mire gondol. És ez fordítva is igaz. Teljességgel megbízunk egymásban. Tudom, hogy amikor néha kemény a csapattal, mindig csak segíteni akar. Ez egy konstruktív érzés, és jó irány valami felépítéséhez.”
Lewis Hamiltonnak eközben szerinte szintén időre van szüksége. „Lewis nagy várakozásokkal és motiváltan érkezett. Eleinte… a francia úgy mondja, ’tout neuf’ (vadonatúj) – minden szép, minden jó. Aztán le kell higgadnunk. A Mercedes bizonyos dolgokat jobban csinál, mi meg más dolgokat csinálunk jobban.”
Frédéric Vasseur és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)„Barcelona táján szépen visszakapaszkodott. Egyre jobban beleillik a csapatba, és a csapat is egyre jobban illik Lewishoz. Most már csak el kell készítenünk a majonézt! Lépésről lépésre kell javulnunk. Tudom, hogy bízhatok benne, és ő is tudja, hogy bízhat bennem. Ez fontos. Tudja, hogy mindent megteszek a csapat jó teljesítményéért” – fogalmazott a ferraris.
Azt azért ő is elismeri, idegesek 2026 kapcsán. Miközben a csapatuk ötleteit és fejlesztését ígéretesnek tartja, Vasseur tisztában van vele, hogy az új szabályok dominanciát is hozhatnak. „Izgalmas lesz – hacsak valaki nem fog dominálni, és azok nem mi leszünk! Ha mi, akkor rendben lesz. Akkor nagyon izgalmas lesz” – mosolygott.














