Pár hónapja rebesgették már, most valóság lett belőle: a Forma–1 az Amerikai Nagydíj péntekjén bejelentette, hogy az Apple kizárólagos jogot szerzett a nagydíjak közvetítésére az Egyesült Államokban. Egy öt évre szóló szerződést kötöttek, melynek kezdetét a 2026-os szezon jelenti. A cégóriás a hírek szerint évi 140 millió dollárt fizetett a jogokért, ami révén Amerikában kizárólag az Apple-platformokon lesz majd nézhető a Forma–1.
Eddig az ESPN csatorna közvetítette a nagydíjakat a tengerentúli országban, de velük a mostani év végével lejár a Forma–1 szerződése. A váltás azok után nem meglepő, hogy az F1 az elmúlt években a Brad Pitt nevével fémjelzett hollywoodi filmen keresztül már együttműködött az almás céggel.
E megállapodást korszakalkotónak és iránymutatónak is nevezhetjük, hiszen Amerikában ezzel az F1 a klasszikus tévécsatornákról egy streaming szolgáltatóhoz vitte át a versenyeit, ami új irányt és az eddigitől eltérő stratégiát jelez.
A Forma–1 a kereskedelmi jogok 2017-es Liberty Mediához kerülése óta nagy erőkkel próbálja megmozgatni az amerikai piacot. A Netflix F1-es sorozata hozta meg az első jelentős áttörést, azóta három versenye is van Amerikának a bajnokságban, melyek közül a Las Vegas-it maga az F1 szervezi. Az amerikai cégek az utóbbi években tömegesen áramoltak be a sportágba, több csapatban résztulajdona van tengerentúli vállalkozásoknak, és több csapat főszponzora is amerikai.
Fotó: F1A bejelentés kapcsán az F1 kiemelte, az Apple TV-n december 12-én debütáló F1 – A film című alkotásra jelentős összegeket költöttek, és „példátlan együttműködés” született a sportággal a film elkészülésének három évében.
A mozi eddig 630 millió dolláros bevételt generált, amivel a valaha volt legsikeresebb sport témájú film lett belőle. A filmmel az Apple bizonyította, hogy sokféle és nagy közönséget képes elérni – a közvetítési jogok átruházásával ezt próbálják most még jobban kiaknázni.
Az F1 közönségfelmérései alapján az új, a sorozat követőihez az elmúlt öt évben csatlakozó amerikai F1-es szurkolók 47%-a a 18-24 éves korosztályba sorolható, és több mint a felük nő, ami óriási lehetőség a sport további terjeszkedésére és a közönség további színesítésére – például egy, az ezen csoportok körében népszerű platform segítségével.
Az új szerződés értelmében az Apple 2026-tól az összes szabadedzést, időmérő edzést, sprintfutamot és versenyt közvetíteni fogja, és bizonyos események ingyenesen elérhetőek lesznek az Apple TV applikációban is. Emellett az amerikaiak az F1 TV Premium szolgáltatását is elérhetik Apple TV-előfizetéssel.
Fotó: XPB„Ez egy hihetetlenül izgalmas együttműködés a Forma–1 és az Apple számára, amivel megfelelő tartalmakkal és innovatív terjesztési csatornákon keresztül még jobban kiaknázhatjuk a növekedési potenciálunkat az Egyesült Államokban” – nyilatkozta Stefano Domenicali, az F1 ügyvezető igazgatója.
„Nem vagyunk már ismeretlenek egymás számára, hiszen az elmúlt három évet azzal töltöttük, hogy együtt dolgoztunk az ‘F1 – A film’ megalkotásán, ami hatalmas sikernek bizonyult világszerte. Közös célunk, hogy eljuttassuk ezt az elképesztő sportágat az amerikai szurkolóinkhoz, és új szurkolókat nyerjünk meg az élő közvetítéseink, a vonzó tartalmaink által, és egész évre lekössük őket.”
„Szeretnék köszönetet mondani Tim Coolnak, Eddy Cue-nak és az egész Apple-csapatnak az elképzeléseikért, a lelkesedésükért és azért a szenvedélyességért, amivel ehhez a partnerséghez viszonyulnak. Nagyon várom a közösen eltöltendő öt évet!”
Eddy Cue, az Applie alelnöke hozzátette: „Örömmel terjesztjük ki az együttműködésünket a Forma–1-gyel és kínálunk első soros hozzáférést az amerikai Apple TV-előfizetőinknek a világ leggyorsabban növekvő sportjához. 2026 egy új korszak kezdete lesz a Forma–1-ben, új csapatok, új szabályok és autók jönnek, és már alig várjuk, hogy olyan prémium minőségű és innovatív, a szurkolót első helyre helyező közvetítéssel szolgáljunk a felhasználóinknak, amilyet csak az Apple tud kínálni.”














