Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Bejött Newey provokációja? Egy korábbi Schumacher-embert is visszacsábított az F1-be az Aston Martin

Bejött Newey provokációja? Egy korábbi Schumacher-embert is visszacsábított az F1-be az Aston Martin

Planet F1, Motorsport
Visszahozta a Forma–1-be a Schumacher-féle Ferrari egyik emberét az Aston Martin egy olyan gyenge pont orvoslására, amire Adrian Newey provokatív módon bökött rá a munkába állásakor.

Idén március elején állt munkába új csapatánál, az Aston Martinnál Adrian Newey. Minden idők legsikeresebb F1-es tervezőjét először a Monacói Nagydíjon láthattuk zöld egyenruhában egy nagydíjhelyszínen. Az akkori hétvégét egy sajtótájékoztatóval indította, melyen világgá kürtölte a csapat egyik nagy hiányosságát: rámutatott, hogy a zöldek jelentősen le vannak maradva a szimulációk terén, és azt állította, hogy e hendikep eltüntetése akár két évet is igénybe vehet.

„Meg kell hagyni, egyes eszközök gyengék. Különösen a szimulátoron kell sokat dolgozni, mert jelenleg egyáltalán nincs meg a megfelelés, márpedig ez alapvető kutatási eszköz. Az igazat megvallva ez talán egy kétéves projekt” – mondta Newey még májusban.

Habár a kijelentése szigorúnak tűnhet, Andy Cowell csapatfőnök hónapokkal később egy interjúban elárulta, kollégája valójában szerepet játszott: azzal, hogy riogatott, próbálta feltüzelni az Aston Martint és felgyorsítani a változás folyamatát a szimuláció terén…

„Miután Adrian ezt az interjút adta, ahogy elsétált onnan, a fülembe súgta: »Csak azért mondtam két évet, mert tudom, hogy a srácok ettől rákapcsolnak.« Aztán csak mosolygott, és nevettünk egyet!”

– mesélte Cowell.

Szerinte a Newey-trükk bevált, mert a részlegük azóta mindent megtesz, hogy rácáfoljon Newey jóslatára. „Nagy erőfeszítéseket teszünk a szimuláció pontosabbá tételéért. Közös erővel javítunk rajta, és arról is gondoskodunk, hogy Adrian ne ezzel foglalkozzon, hanem teljesen másra figyelhessen. A szimulációs részlegen dolgozóknak természetesen rosszul esett ez, de ők úgy reagáltak erre, hogy még keményebben kezdtek el együtt dolgozni.”

Andy Cowell és Adrian Newey (Fotó: Aston Martin)

Newey kijelentése óta valóban felgyorsultak az események, és ezt konkrét lépések is jelzik. Júniusban kiderült, hogy az Aston Martin szerződtette a Neweyval korábban a McLarennél és a Red Bullnál is együtt dolgozó Giles Woodot a szimulációs és járműmodellezési részleg élére. A szakember a Red Bullnál 2007 és 2014 között volt a szimulációs részleg vezetője, majd 2017-ben távozott az F1-ből, és az Apple-nél dolgozott robottechnológiákon.

Az Aston Martin időközben még tovább erősített a szimulációs területen. A hírek szerint most tanácsadóként alkalmazták a Michael Schumacher nevével fémjelzett Ferrari egyik meghatározó emberét, Marco Fainellót. A 61 éves olasz szakember 1995-től dolgozott a Scuderiának, 1997 és 2004 között a járműdinamika területén volt vezető. Emellett ő volt az, aki a Ferrari legelső szimulátorának fejlesztését irányította.

Az F1-ben legutóbb 13 éve dolgozott, akkor a Ferrari GT-részlegére került, majd 2016-ban távozott a márkától. Visszatérésében alighanem a Ferrari korábbi technikai igazgatójának, Enrico Cardilének van kulcsszerepe, aki Maranellóból ismeri Fainellót. Cowell a korábbi interjújában utalt rá, hogy az eszközök fejlesztéséért Cardile felel az Astonnál. „Enrico fogja össze ezt az egészet. Ő tapasztalatával összerántja ezeket a csoportokat, ami az eszközök é az autó javára is válik.”

Mindez egy újabb példa arra, hogy az élcsapatoktól szerződtetett kulcsfigurák nemcsak a szakértelműkkel képesek erősíteni az új csapatukat, a kapcsolataik révén felgyorsítják az agyelszívás folyamatát is. Newey több Red Bull-embert is átcsábított az Aston Martinhoz. A Planet F1 értesülései szerint 2026-ban például a Red Bull és a Racing Bulls korábbi stratégája, Nick Roberts is csatlakozni fog a zöldekhez.

Borítókép: Adrian Newey (Fotó: XPB)

További tartalmak