Musorujsag
Élő Eredmények
×

Valter Attila rózsaszín trikójára is gondoltak az útvonaltervezők – beszélgetés a Giro-rajt szakmai vezetőjével

Valter Attila rózsaszín trikójára is gondoltak az útvonaltervezők – beszélgetés a Giro-rajt szakmai vezetőjével

m4sport.hu | Brúszel Péter
Biztosak lehetünk abban, hogy jövő májusban rózsaszínbe borul az ország, hazánkból indul ugyanis a világ egyik legnagyobb és legnézettebb kerékpáros körversenye, a Giro d’Italia. A bejelentés aprópóján a magyarországi rajtot szervező Giro Hungary 2022 csapatának szakmai vezetőjével, Szilasi Lászlóval beszélgettünk, aki többek között az útvonal változásának miértjéről, valamint a szakasztervezés szempontjairól és mikéntjéről is mesélt.

Szerdán vált hivatalossá, hogy két év késéssel ugyan, de Budapest, illetve Magyarország rendezi a Giro Nagy Rajtját, azaz a Grande Partenzát.

A magyarországi program:
május 4.: csapatbemutató a Hősök terén
május 6.: 1. szakasz (Budapest–Visegrád, 195 km)
május 7.: 2. szakasz (Budapest, 9,2 km-es időfutam)
május 8.: 3. szakasz (Kaposvár – Balatonfüred, 201 km)

Eredetileg a 2020-as verseny indult volna hazánkból, ám a koronavírus-járvány közbeszólt, és bár – ahogy a szerdai sajtótájékoztatón elhangzott – az olaszok felajánlották, a magyar fél nem vállalta az akkor őszre halasztott verseny, sem a 2021-es kiírás első szakaszainak megrendezését.

A stábban azonban egy percre sem merült fel, hogy lemondjanak a megtiszteltetésről, ahogyan szerencsére a versenyt szervező RCS Sport is kitartott eredeti elképzelése mellett.

„Mondjuk úgy, hogy amikor ez a vis major eset megtörtént, akkor nem adtuk fel, azonnal jeleztük az olaszoknak, hogy nyitottak vagyunk a továbbiakban is, de hát ugye akkor egy teljesen új helyzet állt elő. Szerencsére ők is nyitottak voltak, tehát tényleg szerették volna, hogy Magyarországról induljon a Giro” – kezdte az m4sport.hu-nak Szilasi, aki egyúttal a Tour de Hongrie versenyigazgatója is.

„Új megállapodást kellett kötni, de nem volt nehéz dolgunk, mert valóban azt akarják, hogy innen induljon a verseny. Mind a két fél nagyon nyitottan és pozitívan állt hozzá, és nyilván kár lett volna veszni hagyni azt a sok befektetett munkát, amit a 2020-as szervezésbe beletettünk. Nem véletlenül választották Magyarországot, nagyon tetszik nekik a hely, és látják, hogy nagyon szépen fejlődik kerékpáros szempontból is.

Tényleg jó versenyt akarnak itt csinálni.”

Az elhatározás és a szándék tehát egyik oldalról sem változott, ellentétben az útvonallal, amely részben kényszerű okok miatt alapos ráncfelvarráson ment át, de ahogy akkor, most sem az olaszok mondták tollba, sőt, gyakorlatilag szabad kezet kaptak a hazai szervezők.

„Voltak sarokpontok, de tulajdonképpen Budapesten és az időfutamon kívül más megkötés nem volt. A többiben szabadon, kreatívan dolgozhattunk. Nyilván egy olyan útvonalat tettünk le az asztalra, amiről tudtuk, hogy jó lesz és nem igényel nagy változtatást, vagy túl sok útjavítást például. Ha olyat készítettünk volna, ami szakmailag nincs rendben, akkor beleszóltak volna, hiszen ez az ő versenyük, bármit megvétózhattak volna, de ez az útvonal – és a két évvel ezelőtti is – könnyen átment, és nagyon tetszett nekik” – mondta, majd arról beszélt, mi indokolta a változtatást.

forrás: m4sport.hu

„Az az útvonal olyan logika alapján állt össze, ami most már nem biztos, hogy megállja a helyét, illetve sok helyen például az útfelújítások is hátráltatták volna a megvalósítást. Ezért az elég hamar világossá vált, hogy változtatunk kell. És volt még egy jelentős körülmény, ami megváltozott, az pedig az, hogy 2020-ban úgy volt, hogy szombaton kezdődik a Giro, jövőre pedig pénteken rajtol. Úgy gondoltuk, hogy a budapesti időfutamot, ami a város komoly lezárásával járt volna, pénteken nem vállaljuk be, nem akartunk ekkora fennakadást okozni egy munkanapon” – magyarázta, miért került a második napra a 9,2 kilométeres egyenkénti időfutam.

A budapesti Nagy Rajthoz viszont az RCS Sport és a magyar szervezőcsapat is ragaszkodott. Az is cél volt, hogy a főváros közelében legyen a befutó, hogy az érdeklődők ott lehessenek a rajton, majd el tudjanak menni megnézni a szakasz végét is.

És ha már szempontok: Szilasi azt is elismerte, nemcsak ez, más is járt a fejükben, mikor a Pilisen át tervezték a 195 kilométeres nyitószakaszt, amely Visegrádban végződik.

„Szeretném megköszönni a szervezőknek, hogy Visegrádra vitték az első szakasz befutóját, biztos nézik az edzéseredményeimet… Nagyon szeretek arra bringázni. Dina Marcival mind a ketten nagyon szeretjük, ő is nagyon sokat biciklizik arra. A magyar tömegek fel fognak minket tolni a hegyre” – Valter Attila a nyitószakaszról.

„Azt gondoltuk, ha már Budapest – mondjuk úgy – vonzáskörzetében csinálunk egy befutót, akkor menjünk a Pilis felé. Egyrészt gyönyörű, másrészt a lehetséges magyar indulóknak is feküdhet” – utalt Valter Attilára, Dina Mártonra és Fetter Erikre, akiknek reális esélyük van, hogy ott legyenek a Giro mezőnyében.

„Egy 6 kilométeres emelkedőre kell felmenniük a végén. Ez a Giro szintjén egyáltalán nem számít nagy hegynek (a kialakuló nagy időkülönbségek miatt a Kékes például szóba sem jöhetett – a szerk.), viszont a magyarok nagyon jól ismerik, és a karakterisztikájuknak is nagyon megfelel. Igen, ennél a szakasznál abszolút figyelembe vettük, hogy egy ilyen befutónál a srácoknak komoly esélyük lehet egy jó eredmény elérésére.”

Szilasi szerint az idei Giro – amelyen Dina és Valter személyében két magyar is indult, utóbbi ráadásul három napig viselhette az összetett élén álló versenyzőnek járó rózsaszín trikót – megmutatta, „hogy semmi sem lehetetlen”.

„Azt sem tartom kizártnak, hogy ez a Giro d’Italia úgy kezdődik, hogy Valter Attila szerzi meg a rózsaszín trikót.”

Azt is elárulta, már a 2020-as útvonal tervezésekor is – mikor úgy volt, hogy időfutammal kezdődik a verseny – helyzetbe akarták hozni a Groupama-FDJ magyar bringását, legalábbis egy trikó megszerzésére (a kerékpársportban legkevésbé sem szokatlan, hogy a hazai versenyzőknek kedveznek az útvonallal, vagy a nyitószakasz profiljával, de a pálya ismerete mit sem ér erő nélkül).

„Attól függetlenül, hogy időfutammal kezdődött volna, a szervezők kiosztották volna a hegyi trikót. A pálya egyetlen emelkedőjén, ami a Ponty utcától a Szentháromság térig tart, külön időt mértek volna, és az kapta volna a hegyi trikót, aki a pálya ezen szakaszát a legrövidebb idő alatt teljesíti. Az volt a terv, hogy esélyt adjunk Valter Attilának, hogy a nyitóetap végén felvehesse a trikót.”

Időfutamon szerzett magyar trikó tehát valószínűleg nem lesz, balatoni szakasz viszont igen. A 201 kilométeres harmadik, egyben utolsó magyarországi versenynapon ugyanis Kaposvár és Balatonfüred között teker a mezőny, amelyre minden bizonnyal sprintbefutó vár.

„A harmadik nap abszolút a Balatonról szól. Mint az első számú vidéki turista célpont Magyarországon, mindenképpen szerettük volna megmutatni. Tulajdonképpen mondhatjuk, hogy félig megkerüljük a tavat. Kaposváron lesz a rajt, aminek az a kapcsolódási pontja, hogy lesz egy csapat a Girón, amelynek a névadó szponzor Kométa révén magyar kötődése van (Alberto Contador csapata, az EOLO-Kometa, amelyben Dina és Fetter teker – a szerk.), a cég központja pedig Kaposváron van.”

Ahhoz még nagyon korán van, hogy biztos indulókról beszéljünk (bár a Tour-, Vuelta- és kétszeres Giro-győztes Vincenzo Nibali, az Európa-bajnok Sonny Colbrelli és az olimpiai bajnok Richard Carapaz állítólag szeretne ott lenni a rajtnál, és a pályafutása utolsó idényére készülő, korábbi világbajnok Alejandro Valverde is kacérkodik a gondolattal), de Szilasi László nem aggódik a mezőny erősségét illetően.

„Januárban kezdik kihirdetni a csapatok, hogy ki melyik versenyre megy, de ez még az utolsó pillanatban is sokat változhat. Hát biztos vagyok benne, hogy fantasztikus mezőny lesz. Ez nem is kérdés. Mint ahogy minden évben nagyon erős szokott lenni az olasz körversenyen.”

Abban is biztosak lehetünk, hogy a szomszéd országokból is sokan érkeznek majd a magyarországi Giro-szakaszokra. Pláne akkor, ha például a háromszoros világbajnok, szlovák Peter Sagan, vagy éppen a zsinórban három Vueltát behúzó, szlovén Primoz Roglic is ott lesz az indulók között.

És akkor még nem is beszéltünk Roglic honfitársáról és nagy ellenfeléről, Tadej Pogacarról, aki 23 éves korára már elmondhatja magáról, hogy kétszer nyerte meg a Tour de France-t. Igazság szerint, utóbbi kettő indulására azért kicsi az esély (ahogyan a valószínűleg az ugyancsak a francia körre készülő címvédő Egan Bernaléra), hiszen a Touron terveznek összecsapni.

Mondjuk… három évvel ezelőtt arra se sokan fogadtunk volna, hogy magyar bringás viselheti majd a legendás rózsaszín trikót.

Vagy éppen arra, hogy a Hősök teréig kell elmenni egy háromhetes körverseny rajtjáért.

Ehhez képest: Giro d’Italia, 2022, Budapest, Magyarország, Grande Partenza!

Array
(
    [replacement] => 
    [shortcode] => 
    [title] => A Giro d’Italia magyarországi útvonalbemutatója – képgaléria
    [image] => //m4sport.hu/wp-content/uploads/sites/10/2021/11/DBZOL20211103021-1620x1080.jpg
    [alignment] => aligncenter
)

További tartalmak