Musorujsag
Élő Eredmények
×

Giro-rajt után Tourra készülő sztársprinterek csatája – a Tour de Hongrie-n is lesz látnivaló

Giro-rajt után Tourra készülő sztársprinterek csatája – a Tour de Hongrie-n is lesz látnivaló

m4sport.hu | BP
Felocsúdni sincs időnk a Giro d'Italia szenzációsan sikerült Nagy Rajtja után, máris itt a Tour de Hongrie! A szerdán kezdődő körverseny alatt öt napon és 905 kilométeren át követhetjük nyomon a magyar utakon a kerékpáros világ krémjét. Merthogy valóban itt tartunk: nemcsak a Giro-rajt vonzotta Magyarországra a világ legjobb csapatait és bringásait, de a 43. Tour de Hongrie-n is láthatunk párat közülük.

 

Mennyi minden történt azóta, mikor hat év szünetet követően újraindult az immár 97 éves múltra visszatekintő magyar kör.

Abban az esztendőben 16 csapat 96 versenyzője volt ott a szombathelyi rajton, most 22 és 131 ez a szám, de ennél jóval többet mond az előrelépésről, hogy milyen istállók és nevek vágnak neki idén az ötnapos versenynek.

Ugyanis tényleg nem túloztunk, mikor a sportág krémjéről írtunk.

Elsőként a Movistar jelezte indulási szándékát, majd az egyetlen spanyol World Tour-sort többek között olyanok követték, mint a háromszoros Vuelta-győztes Primoz Roglicot foglalkoztató Jumbo-Visma, a nagy hagyományú, belga Lotto Soudal, a 2019-es világbajnok Mads Pedersen csapata, a Trek-Segafredo és a Bahrain-Victorious, amely Matej Mohoric és Dylan Teuns révén két nagy klasszikust, a Milánó – San Remót, illetve Liége-Bastogne-Liége-t is behúzta idén.

Végül a világelit 12 csapata nevezett a TdH-ra, itt lesz az 2010-es években a háromheteseken domináló INEOS Grenadiers is, az évről évre a legtöbb győzelmet szerző Quick-Step, a BikeExchange, amely Damien Howsonnak köszönhetően összetett győzelemmel zárta az előző kiírást, a kazah Astana, a Giróra bombaerős keretet küldő Bora, a tavalyi Vueltán az etapsikereket tekintve triplázó DSM és négyszeres Tour-győztes Chris Froome csapata, az Israel – Premier Tech.

A 2022-es Tour de Hongrie-n induló csapatok (Fotó: Tour de Hongrie)

Bár a Lotto Soudal a csapatot sújtó betegséghullám miatt visszalépett (ahogyan a francia B&B Hotels-KTM is), a WT-alakulatok száma (11) így is hárommal több a tavalyinál, ami természetesen rekord a verseny történetében.

Persze, sokat nyom a latban, hogy hazánkban rendezték a Giro első három szakaszát, de téved, aki azt hiszi, hogy a fenti csapatok csak logisztika miatt választották a Tour de Hongrie-t. Ez inkább a szervezők munkáját dicséri, akik az utóbbi években rendre bizonyították, hogy rendkívül profi, színvonalas és – ami talán a legfontosabb – biztonságos versenyt rendeznek a magyar utakon.

Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy az elsővonalbeliek mellett összesen nyolc prokontinentális együttest, azaz ProTeamet is találunk a nevezők között (bár valószínűleg kétszer ennyien is jöttek volna, ha a létszám engedi).

Ebből három, a Mathieu van der Poel személyében az idei első rózsaszín trikóst adó Alpecin-Fenix, a Giro magyarországi szakaszain a szökéssekkel kitűnő Drone Hopper-Androni Giocattoli és a kaposvári főszponzorral rendelkező EOLO-Kometa az olasz háromhetesre is meghívást kapott, de a Kusztor Péterrel a soraiban érkező Novo Nordisk, a Caja Rural, az Uno-X, a Sport Vlaanderen és a Human Powered Health neve is egészen jól cseng a kerékpározás világában.

A mezőnyt két „magyaros” kontinentális csapat, a Filutást Viktort foglalkoztató Adria Mobil és a TdH-n Szarka Gergelyt is indító Giotti Victoria-Savini Due, valamint a magyar válogatott teszi teljessé.

A 2022-es Tour de Hongrie útvonala (Fotó: Tour de Hongrie)

Mivel a szervezők sprintereknek kedvező útvonalat állítottak össze (négy szakaszon is mezőnyhajrá várható), elsősorban az ebben a műfajban jeleskedő sztárokat találunk a rajtlistán. Kis túlzással azt is mondhatjuk, hogy aki számít a szakmában, az vagy a Girón van vagy a Tour de Hongrie-n. Három olyan sprinter is indul, akit jó eséllyel a Touron látunk majd csatázni.

A sort talán Fabio Jaboksennel érdemes kezdeni, a Quick-Step holland sprintere tavaly három etapot nyert a Vueltán (így összesen már ötnél jár pályfutása során), és hazavihette a ponttrikót is. Pedig bő másfél évvel ezelőtt abban sem lehettünk biztosak, hogy valaha még kerékpárra ül. A 2019-es lengyel kör első szakaszán horrorisztikus bukásba keveredett: súlyos agyi traumát szenvedett, arcának minden csontja eltört, az összes fogát elvesztette és két napig mesterséges kómában tartották. Mint az ábra is mutatja, felépült, és továbbra sem fél a sebességtől.

A lengyelországi eset másik főszereplője is itt lesz a Tour de Hongrie-n, szóval pikáns befutókra számíthatunk. A címvédő Damian Howson távollétében 1-es rajtszámmal induló Dylan Groenewegen (BikeExchange) volt ugyanis az, aki nagy igyekezetében partvonalon kívülre, pontosabban a korlátba „vállazta” honfitársát, amiért utóbb kilenchónapos eltiltást kapott. Pedig ha a versenyzésre figyel, a leggyorsabbak közé tartozik, ezt négy Tour-szakaszgyőzelme is bizonyítja.

Fabio Jakobsen látszólag nem veszített sebességéből szörnyű balesete után (Fotó: MTI/EPA/EFE/Manu Bruque)

Ha pusztán az eredményeket nézzük, Elia Viviani a legkiemelkedőbb gyorslábú a mezőnyben. A korábbi csapatához, az INEOS-hoz az idény előtt visszatérő olasz pályán és országúton is többszörösen letette már névjegyét. Előbbin olimpiai, világ- és Európa-bajnoki aranyérmes, utóbbin pedig azon kevesek közé tartozik, akik mindhárom nagy körversenyen nyertek már szakaszt, a Girón ötnél, a Vueltán háromnál jár, és a Tour de France-on is van egy neki.

Ha valami véletlen folytán nem hármójuk közül kerül ki a mezőnyhajrá leggyorsabbja, akkor eséllyel pályázhat a címre Groenewegen csapattársa és felvezetőembere, a szlovén Luka Mezgec, vagy épp a Tour de Hongrie két korábbi szakaszgyőztese, az egyaránt a Trek-Segafredót erősítő spanyol Jon Aberasturi, valamint az olasz Matteo Moschetti, de az israeles Tom Van Asbroeck-ot és a jumbós Olav Kooijt sem lehet leírni.

Na, a felsoroltak az összetettről döntő Kékesen viszont biztos nem lesznek élmezőnyben.

Sokáig úgy volt, a 2020-as Giro d’Italia győztese, Tao Geoghegan Hart is érkezik a TdH-ra, az INEOS azonban végül nem jelölte a keretbe. A brit csapatban azonban így is találunk nagynevű hegyimenőt, Andrey Amador személyében. A Costa Rica-i az utóbbi időben luxussegítő a hegyeken, de láttuk már mire képes, ha magáért mehet, nyert már szakaszt a Girón, amelynek 2015-ös kiírásán épphogy csak lemaradt a dobogóról, a következő évben pedig egy napig magára ölthette a rózsaszínt. Csapattársa, Eddie Dunbar is jó lehet a záróetapon, az ír ráadásul jó formában is van, március végén az ő sikerét hozta az olasz háromhetes egyik fő felvezetőversenye, a Coppi e Bartali.

Az ekkor még a Movistart erősítő Andrey Amador ünnepel rózsaszínben a Giro-pódiumon (Fotó: MTI/EPA/Luca Zennaro)

Geoghegan Hart hiányában a verseny királyszakaszának egyik legnagyobb esélyese Patrick Konrad lesz. Az osztrák kétszer végzett a legjobb tíz között a Giro összetettjében, előző évben az élen zárt a Tour de France egyik hegyi szakaszán, tehát nagyon érdemes rá figyelni, ha emelkedni kezd az út.

A Tour de Hongrie tavalyi ezüstérmese, a hegyesebb egynaposokon is remeklő Ben Hermans már megmutatta, hogy számolni kell vele a Mátrában, ám az Israel – Premier Tech nemcsak őt, hanem a három évvel ezelőtti Vueltán 8.-ként végző Carl Fredrik Hagent, továbbá James Piccolit is hozza, a norvég és a kanadai elég jól érzi magát a hegyek között.

A Movistarnál a Vuelta-szakaszgyőztes spanyol Óscar Rodríguezben és a kolumbiai Einer Augusto Rubióban bíznak a hegyeken, utóbbi egyébként egy 2900 méter tengerszint feletti magasságban található településen született, tehát nem fogja kapkodni a levegőt.

Mi Dina Mártonban bízunk a Kékesen.

Az EOLO-Kometa 26 éves magyarjának egyik szeme sír, a másik nevet. Kimaradt a Giro-keretből, így azonban kapitányi szerepet kap csapata másik kiemelt versenyén, amelyen van már múltja és sikere. 2019-ben a Kékesen végződő szakaszon, a hegyi pontversenyben és összetettben is második lett. A fenti felsorolásból azért látszik, nagyon nem lesz egyszerű dolga, ha oda akar érni az élmezőnybe.

Dina Márton a TdH dobogóján a győztes a lett Krists Neilands-cal és a bronzérmes Valter Attilával (Fotó: MTI/Bodnár Boglárka)

Dina mellett további kilenc magyarért szoríthatunk, a rutinos Kusztor Péter a Novo Nordiskkal, Szarka Gergely a Giotti Victoriával tér vissza, a magyar bajnok Filutás Viktor viszont először lesz itt a TdH-n a szlovén Adria Mobil színeiben, amelyben első idényét tölti.

A magyar válogatottatban Orosz Gergőre, Karl Ádámra, Solymosi Mártonra, Szijártó Zétényre, Mészáros Bencére és D. Kovács Dávidra számít Dér Zsolt szövetségi kapitány.

Végül megjegyeznénk, hogy egy bombaerős pályás sort tudnák összeállítani a Tour de Hongrie-indulókból, hiszen itt lesz többek között a már említett Elia Vivianihoz hasonlóan pályán olimpiai bajnok brit Matthew Walls (Bora), az egyaránt ötkarikás ezüstérmes dán Frederik Rodenberg (DSM) és az ausztrál Stewart Campbell (BikeExchange), valamint két honfi- és csapattársa, a Tokióban csapatüldözéses versenyben bronzot szerző Kelland O’Brien és a kilencszeres világbajnok Cameron Meyer.

A 2022-es Tour de Hongrie csapatai:
World Tour (WorldTeam):
Ineos Grenadiers (brit)
Quick-Step Alpha Vinyl (belga)
Movistar (spanyol)
Israel-Premier Tech (izraeli)
Jumbo-Visma (holland)
Trek-Segafredo (amerikai)
Bahrain-Victorious (bahreini)
BikeExchange Jayco (ausztrál)
BORA-hansgrohe (német)
DSM (holland)
Astana Qazaqstan (kazah)

prokontinentális (ProTeam):
Alpecin-Fenix (belga)
Caja Rural-Seguros RGA (spanyol)
Drone Hopper-Androni Giocattoli (olasz)
EOLO-Kometa (spanyol, Dina Márton)
Uno-X (norvég)
Novo Nordisk (amerikai, Kusztor Péter)
Sport Vlaanderen-Baloise (belga)
Human Powered Health (amerikai)

kontinentális:
Adria Mobil (szlovén, Filutás Viktor)
Giotti Victoria-Savini Due (román, Szarka Gergely)

válogatott:
Magyarország (Orosz Gergő, Karl Ádám, Solymosi Márton, Szijártó Zétény, Mészáros Bence, D. Kovács Dávid)

Az útvonal:
május 11., szerda, 1. szakasz: Csákvár-Székesfehérvár 197,5 km
május 12., csütörtök, 2. szakasz: Karcag-Hajdúszoboszló, 191,9 km
május 13., péntek, 3. szakasz: Sárospatak-Nyíregyháza, 154,3 km
május 14., szombat, 4. szakasz: Kazincbarcika-Kazincbarcika, 177,4 km
május 15., vasárnap, 5. szakasz: Miskolc – Gyöngyös-Kékestető, 183,7 km

Borítókép: Balatonalmádi, 2018. augusztus 15. Kerékpáros halad el egy molinó előtt a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny első szakaszának rajtja előtt Balatonalmádiban 2018. augusztus 15-én. Az első, 154 kilométeres szakaszt Balatonalmádi és Keszthely között rendezik meg. A versenyre 19 csapat 132 versenyzője nevezett. MTI Fotó: Varga György

További tartalmak