Nemzeti Sportrádió
Most szól:
Élő Eredmények

Tovább növekedtek a labdarúgóklubok bevételei Európában

Tovább növekedtek a labdarúgóklubok bevételei Európában

MTI
A világ legnagyobb labdarúgóklubjai történelmi, 10,5 milliárd eurós bevételt értek el a 2022/23-as szezonban a Deloitte Zrt. kedden publikált elemzése szerint.

A vállalat sajtóközleménye szerint ez a szám 14 százalékos növekedést jelent az előző évadhoz képest, ami a rekordszintű kereskedelmi (4,4 milliárd euró) és mérkőzésnapi (1,9 milliárd euró) bevételeknek köszönhető.

A húsz legnagyobb árbevételű klub átlagosan 500 millió euró feletti bevételt ért el, amiből a kereskedelmi bevételek 222 millió eurót (42 százalék), a közvetítési bevételek 213 millió eurót (40 százalék), a mérkőzésnapi bevételek 92 millió eurót (18 százalék) tettek ki.

A Real Madrid visszatért a bevételi ranglista élére (831 millió euró), második a Manchester City (826 millió euró), harmadik a Paris Saint-Germain (802 millió euró), negyedik az FC Barcelona (800 millió euró), ötödik a Manchester United (746 millió euró).

Az elemzés szerint a mérkőzésnapi bevételek növekedése főleg a szurkolók helyszíni meccsnézés iránti magas igényének köszönhető, hiszen a koronavírus-járvány miatti összes korlátozás megszűnt és a stadionok újra teljes kapacitással üzemeltek Európa-szerte a 2022/23-as szezonban. Ugyanakkor a klubok közvetítési bevételeit csak szerény, ötszázalékos növekedés jellemezte, ami a korábban megegyezett, fix helyi közvetítési ciklusoknak köszönhető.

A ranglista második helyén álló Manchester City játékosai. EPA/TIM KEETON EDITORIAL 

A kereskedelmi bevételek jelentették a legnagyobb forrást a klubok számára, ez főként a megnövekedett kiskereskedelmi értékesítésnek, a mérkőzésnapon kívüli eseményekből származó bevételeknek és a világjárvány által érintett támogatói bevételek visszatérésének volt köszönhető.

Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője elmondta: mivel a klubok nem támaszkodhatnak a közvetítési bevételek exponenciális növekedésére, egyre inkább kereskedelmi fókuszú üzleti modellt kell kialakítaniuk a növekedés érdekében. Ez magába foglalja új termékek fejlesztését, vagy olyan nem-mérkőzésnapi eseményeket, mint például koncertek szervezése, hogy új bevételeket teremtsenek.

Az európai kupaporondon való részvétel jelentős hatással van a pénzügyi bevételekre. Ezt alátámasztja a Ferencváros részvétele évről-évre az európai kupasorozatokban, aminek köszönhetően a 2022/23-as idényben 9,48 millió euró bevételt sikerült elérnie.

A női labdarúgóklubok között az FC Barcelona áll a 2022/23-as rangsor élén 13,4 millió eurós bevétellel, ami éves összehasonlításban 74 százalékos növekedést jelent. A Manchester United megtartotta második helyét 8 millió eurós bevétellel. A Real Madrid feljött a harmadik helyre 7,4 millió eurós bevétellel, ami nagyon komoly, 416 százalékos növekedést jelentett az előző esztendőhöz képest.

Borítókép: Varsó, 2024. augusztus 14. Kylian Mbappé, a Real Madrid játékosa (j2) ünnepel, miután gólt lõtt a labdarúgó Európai Szuperkupa Real Madrid-Atalanta mérkõzésen a varsói Nemzeti Stadionban 2024. augusztus 14-én. MTI/AP/Czarek Sokolowski

További tartalmak